Надають неякісні послуги, невчасно виконують замовлення, обраховують та обважують в магазинах. На що скаржаться черкащани фахівцям Держспоживінспекції в області – з’ясовував сайт vikka.ua.
З початку року до Інcпекції надійшло близько 20 письмових звернень та 150 телефонних дзвінків від споживачів. Найчастіше черкащани скаржаться на якість надання послуг, зокрема у сфері житлово-комунального господарства.
"Незадоволені земляки обслуговуванням мереж центрального водопостачання, неналежним виконанням комунальними підприємствами своїх зобов’язань про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій", – зазначає головний спеціаліст Інспекції в області Олена Бортник.
Нарікають черкащани і на недотримання термінів виконання замовлення, передбачених умовами укладеного договору, порушення строків усунення недоліків товару, які виникли протягом гарантійного терміну.
"Якщо між споживачем та продавцем, виробником (підприємством, що задовольняє вимоги споживача) не обумовлений інший строк, то відповідно до законодавства безоплатне усунення недоліків товару повинно бути здійснено протягом 14 днів з дати пред’явлення такої вимоги споживачем. Такої вимоги закону часто не дотримуються", – зауважує головний спеціаліст Інспекції в області.
Останнім часом збільшилася кількість скарг і щодо обважування та обраховування покупців працівниками торговельних об’єктів. Такі порушники, відповідно до законодавства, несуть адміністративну відповідальність.
Про безправ'я у черкаських супермаркетах неодноразово повідомляв місцевий "ревізор" Андрій Серченко. Йому, як правило, перешкоджають у здійсненні зйомки, посилаючись на внутрішні правила, які, на думку адміністрації та охоронців, важливіші за основний Закон України – Конституцію. Попри це йому таки вдавалося виявити порушення правил зберігання товарів та повертати протерміновані продукти.
Крім того, виникло чимало спірних ситуацій, що стосувалися права споживача мати доступ до торговельних об’єктів без здавання на збереження особистих речей, оскільки зросла кількість скарг щодо крадіжок речей із камер схову у магазинах.
"Так, наприклад, деякі суб’єкти господарювання дійсно створюють умови для збереження речей споживачів (камери схову є), але в той же час змушують навіть особисті речі (і навіть жіночі сумочки) залишати в камерах схову торговельного об’єкта. У цих діях є порушення прав споживачів", – розповідає головний спеціаліст Інспекції в області.
За словами Олени Бортник, ця ситуація регулюється відповідно до норм "Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів". Там чітко зазначається, що суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити доступ споживачів до торговельних об'єктів без здавання на збереження особистих речей, крім товарів, реалізація яких здійснюється у таких торговельних об'єктах.
Що ж до відповідальності самих магазинів за втрату речей, то тут усе складніше.
"Магазини надають послуги купівлі-продажу, але в той же час вони не беруть на себе функцію зберігання речей у камері схову, про що адміністрація закладу і попереджає покупців. Іншими словами, магазин не несе відповідальності за зберігання речей. У разі, якщо особисті речі таки зникли із камери схову, про це потрібно повідомити адміністрації закладу. Факт події потрібно зафіксувати у письмовій формі з підписами свідків. І, звичайно, з’ясовувати обставини злочину та шукати винних мають правоохоронці", – коментує ситуацію черкаський юрист Андрій Семиз.
Як діяти у разі порушення прав
У разі, якщо споживач вважає, що його права та законні інтереси порушені, він має право на їх захист у визначеному законом порядку. Так, незалежно від місця та способу придбання (замовлення) товарів, робіт, послуг споживач має право на одержання документів, що підтверджують факт їх придбання.
"Слід неухильно пам’ятати це правило та завжди вимагати у продавця видачу зазначених документів. Це можуть бути договори, квитанції, чеки, жетони, акти виконаних робіт. Крім того, негайно після виявлення факту порушення своїх прав необхідно звернутися до продавця із письмовою претензією з вимогою щодо відновлення права", – зазначає головний спеціаліст Інспекції в області.
Така претензія складається у двох примірниках в довільній формі і адресується продавцю (керівнику юридичної особи, фізичній особі-підприємцю). Важливо отримати на другому примірнику претензії відмітку про її отримання продавцем (із зазначенням дати, прізвища і посади особи, яка прийняла претензію, її підписом, за наявності печаткою юридичної особи, фізичної особи-підприємця).
"Якщо претензія споживача не була прийнята та/або розглянута, на неї не була надана відповідь або відповідь виявилася негативною, необґрунтованою та незаконною, а проведені переговори з керівництвом закладу не призвели до задоволення ваших законних вимог, споживач має право звертатися до відповідних територіальних органів Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів", – коментує Олена Бортник.
При Держспоживінспекції у Черкаській області діє постійнодіюча громадська приймальня, де в робочі дні з 9 до 12 год. працівники Інспекції надають консультації, роз’яснення і проводять особистий прийом громадян з питань захисту прав споживачів.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram