ЦВК може зірвати реформу децентралізації на Черкащині, – експерти

16 серпня 2018, 19:20

Більше сотні тисяч жителів Черкащини, 17 територіальних громад, з десяток сільських рад, які хочуть приєднатися до вже діючих громад-об’єднавців, очікують на призначення виборів на останню неділю жовтня 2018 року. Втім ЦВК фактично призупинила виборчий процес по всій Україні. Таке рішення було аргументоване тим, що у квітні 2018 року Конституційний суд припинив дію Закону України "Про всеукраїнський референдум". І вже відзавтра, якщо Центральна виборча комісія не схаменеться, то цей процес може набути невідворотності та поставити під загрозу саму реформу децентралізації. Про це йшлося на сьогоднішній прес – конференції, організованій Центром розвитку місцевого самоврядування за підтримки Черкаської ОДА.

— ЦВК посилається саме на цей закон, —  акцентує увагу директор Черкаського центру розвитку місцевого самоврядування Сергій Слинько. – А посилається тому, що в спеціалізованому Законі "Про добровільне об’єднання територіальних громад" у статті 8 було передбачено, що громада вважається створеною з дня набрання чинності рішення всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об’єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішення про підтримку добровільного об’єднання територіальних громад на місцевому референдумі. Всі ж громади в Черкаській області створені не через місцевий референдум. Тому вже викликає сумніви той факт, чому ЦВК призупиняє рішення по всіх ОТГ. Якщо вже брати до уваги загальну логіку законодавства, то Закон України про референдуми, який вже втратив чинність, це загальні правові норми, а коли в законодавстві, зокрема, в Законі України "Про об’єднання територіальних громад", є спеціальні норми, то, вочевидь, потрібно керуватися ними.

Сергій Слинько з огляду на такі обставини вважає, що дії ЦВК більше схожі на якісь незрозумілі політичні ігри, або щось таке, що виходить за межі здорового глузду.

У контексті того, що сталося, заступник голови Черкаської ОДА Ярослав Березань зазначив, що навпаки існує необхідність прискорити процес призначення перших місцевих виборів в ОТГ, щодо яких є відповідні звернення облдержадміністрацій, зареєстровані у ЦВК. За його словами, перші місцеві вибори призначаються не пізніше, аніж за 70 днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня перших місцевих виборів. Відповідно до Бюджетного кодексу, бюджети ОТГ мають бути сформовані до 15 жовтня року.

На думку ж керівника Центру розвитку місцевого самоврядування Сергія Слинька, призначення перших виборів на пізніший період, як показала практика минулих років, негативно вплине на процес складання Держбюджету. Зокрема, йдеться про призначення медичної та освітньої субвенції ОТГ, на процес реєстрації новоутворених громад та формування виконавчих органів рад.

2017 рік був на Черкащині, між іншим, став проривом у процесі утворення нових територіальних громад. Їхня кількість збільшилась з 6 до 26, що зробило наш регіон лідером у процесах децентралізації в державі. На сьогодні до ЦВК вже подано 17 пакетів документів на утворення нових ОТГ на Черкащині. Саме тому для черкащан так важливо, аби колосальна робота з утворення нових об’єднаних громад не призупинилась і успішний старт раптово не став фінішем.

— Позиція ЦВК є деструктивною. Виходить , що колосальні зусилля громад та велика технічна та титанічна робота, що супроводжувала громади в їхньому виборі, були фактично марними, — підкреслив заступник голови Черкаської ОДА Ярослав Березань. — Звісно, що процес утворення нових громад на Черкащині не скрізь був безпроблемним, але ми разом пройшли цей нелегкий шлях. Якщо ЦВК таки прийме рішення не на користь людей, які бажають змінити своє життя в громадах на краще, не на користь сіл, як зі створенням ОТГ отримують нове дихання та перспективи сталого розвитку, це буде велика поразка всієї ідеї реформи децентралізації. Нині у нас на розгляді знаходиться ще 6 комплектів документів на утворення нових ОТГ для подачі до ЦВК. Ще три громади чекають законного моменту приєднання до вже існуючих громад. Це добрий індикатор того, що люди побачили зміни на краще, і хочуть, аби і в їхньому житті настали такі позитивні зміни. А ЦВК фактично позбавляє їх надії. Очевидно, що ми всі з тривогою чекаємо на постанову ЦВК і сподіваємось, що здоровий глузд таки переможе.

— Питання об’єднання громади це велика робота не одного дня, — свідчить сільський голова села Хлистунівка Наталя Сенкевич, — Якщо пригадати 2015 рік, коли депутатський корпус Хлистунівської сільської ради схвалив створення нашої ОТГ із центром в селі Хлистунівка, то тоді нам не все вдавалося одразу. Люди розуміли важливість цих процесів, але й дещо сумнівались в успіху цієї справи. Ми пройшли через численні зустрічі з громадою сіл, через індивідуальні розмови, велелюдні громадські слухання, неодноразові засідання сесій в усіх селах, які виявили бажання бути разом з нами. Хлистунівська ОТГ отримала висновок Черкаської ОДА, здійсненні відповідні позитивні розрахунки , які дають нам право бути об’єднаною громадою. І ось на сьогодні маємо проблему з тим, що ЦВК не дивиться в наш бік, ігнорує наші бажання щодо розвитку громади.

— Просто позбавити людей права вибору, як їм жити, є дуже неправильним, — додає керівник ініціативної групи з формування Червонослобідської ОТГ Катерина Бирецька. — Люди покладають великі надії на те, що вони будуть жити в успішній громаді та вирішувати самостійно, як саме їм розвивати свої села. Коли виникає така неоднозначна ситуація, коли ЦВК чинить перешкоди цьому, то в що ще можуть повірити люди?! Ми доносили їм, що ми змінюємося. І люди нам повірили. Але виходить змін не буде? Як їм в очі дивитись тепер? Як пояснити, що десь щось у черговий раз не виходить?! Ми пройшли крізь чималі перешкоди з боку районних адміністрацій. Але ж пройшли! Ми хотіли встигнути створити керівні органи ОТГ, аби позбутись з нового року будь-якого впливу району на нашу діяльність. І нам знову вставляють палки в колеса. Громадам потрібно дати час, а не в кінці грудня робити все поспіхом.

Яким може стати подальший перебіг подій?

1) ЦВК призначить вибори на більш пізні строк

2) ЦВК призначить вибори на основі висновку Комітету Верховної Ради, який збереться не раніше вересня, що також відтермінує дату проведення виборів;

3) Буде сформований новий склад ЦВК.

Вгору