“Дорожні війни”: як черкаські перевізники борються з нелегалами за пасажирів і чому не можуть їх поділити

03 липня 2020, 12:04

Нещодавно перевізники звернулися до Міністерства інфраструктури України, аби поліцейські перевіряли водіїв, які зареєстровані на сайті “Bla-bla-car”. За їх словами, нелегали забирають близько третини пасажирообігу в області.

У пресслужбі Черкаської автостанції розповідають, що пасажирообіг влітку порівняно з січнем зберігся лише на 30%. Такі цифри у перевізників викликають занепокоєння, оскільки літній сезон - найдохідніший за весь рік.

- Зараз автобуси їдуть на Київ із 3-5 людьми в салоні, а повертаються інколи взагалі пустими. У попередні роки люди влітку їздили на відпочинок, в аеропорти, а зараз збіднілі сидять вдома, - коментують у пресслужбі автовокзалу.

Віта Клінт, заступниця директора товариства “Сервіс-Авто-2005” розповідає, що пасажирів могло би бути більше, однак нелегальні перевізники їх забирають. 

- Виявити нелегалів досить складно, бо вони здійснюють перевезення на мікроавтобусах, які зазначені у техпаспорті як легкові машини. У поліції, відповідно, немає підстав без порушення ПДР їх зупиняти. Тому легальні перевізники звернулися до Міністерства інфраструктури України, щоб там прийняли зміни до законодавства і дозволили поліції перевіряти водіїв із “Bla-bla-car”, - розповідає заступниця директора автостанції. 

“НЕЛЕГАЛИ ЗАБИРАЮТЬ ПАСАЖИРІВ ПРЯМО З АВТОСТАНЦІЇ”

У пресслужбі “Сервіс-Авто-2005” розповідають, що деякі нелегальні перевізники чатують на пасажирів просто на платформах, звідки виїздять автобуси. 

- Через нелегалів доводиться не відводити погляд від камер. Коли бачимо, що хтось підходить до пасажирів – біжимо на вулицю і сваримося. А після карантину нелегали взагалі зупиняються через дорогу від автостанції й переманюють пасажирів. Кажуть, що не потрібно чекати годину до від’їзду автобусу - вони можуть поїхати просто зараз. І, звісно, зменшують ціну за проїзд, - коментує працівниця автостанції Лариса. 

Однак на пасажирів, які сідають в автівку до нелегалів, чатують інші небезпеки. 

- По-перше, нелегальні перевізники у випадку ДТП не відшкодують завдані збитки пасажирам. По-друге, поширена схема виманювання коштів із людей: коли нелегал виїздить за межі населеного пункту, то зупиняється у безлюдній місцевості і пропонує пасажирові або доплатити за проїзд, або виходити з автівки, - розповідають у пресслужбі автостанції. - Звісно, люди доплачують, аби хоч доїхати до населеного пункту. Так вартість проїзду може збільшитися з оголошених 100 гривень до вимушених 300.

“ЧИСТИМИ” ПЕРЕВІЗНИКИ ОТРИМУЮТЬ МЕНШЕ, НІЖ ВОДІЇ З “BLA-BLA-CAR”

Приватний перевізник Артур обурюється, що пасажири останніми роками нехтують легальним проїздом. Причина - в ціні. Хоча “чистими” зареєстровані водії отримують менше, ніж нелегали. 

- Вартість квитка з Черкас до Звенигородки через касу автостанції складає 120 гривень. Але з цих грошей потрібно відрахувати автостанційний збір, страховий внесок за пасажира, податок державі. З прибутку, який “чистими” складає не більше 70%, потрібно оглянути автобуси, відремонтувати їх, видати зарплату водіям і найманим працівникам. А чим я гірший за тих нелегалів, які просто набрали 3-4 пасажири в авто, поклали гроші в кишеню й поїхали, не заплативши ні копійки податку? - обурюється перевізник.

“НЕЛЕГАЛИ НЕ МАЮТЬ ПРАВА ПЕРЕВОЗИТИ ПАСАЖИРІВ”

Артур зазначає, що для того, аби офіційно займатися перевезеннями, потрібно віддати немалу кількість часу і грошей. 

- Займатися перевезеннями нелегко. Потрібно мати “твердий” час, за який автобус приїде на автостанцію, конкретний графік і вести про це звітність. Через декілька років треба на конкурсі захистити право перевозити пасажирів. І якщо відмовляєшся від маршруту, то наново тебе не поновлять - втрачений авторитет, - каже перевізник. 

Артур розповідає, що кількість нелегалів множиться через розриви між рейсами автобусів.

- Якщо раніше між маршрутами була перерва хвилин 15-20, то нелегалам просто ніяк було «всунутись» у цей проміжок. А тепер бувають перерви у кілька годин - цим перевізники нелегальні й маніпулюють, - обурюється “приватник”. - А для того, щоб займатись пасажироперевезеннями, потрібно виконувати ліцензійні умови: мати механіка, який оглядає транспорт, медика, який допускає водіїв до роботи, працівників. Потрібно мати ремонтну базу та базу для стоянки. У нелегалів цього немає, але вони отримують немалий дохід. 

“ДОВЕЛОСЯ ВЧИТИСЯ СТВОРЮВАТИ ФЕЙКІВ, АБИ БУЛИ ПАСАЖИРИ”

Для того, щоб послугами Артура користувалися, йому довелося знаходити методи боротьби з нелегалами. 

- Я, наприклад, на Звенигородку їду о 16:00. Перед цим заходжу на “Bla-bla-car”, дивлюся всі маршрути з 15:30 до 16:20. І потім із декількох акаунтів 3-4 місця бронюю в кожного нелегала. Люди, які заходять на сайт, бачать, що місць немає, і їдуть на автовокзал. Так я маю декількох своїх пасажирів, - розповідає приватний перевізник. - Коли мені телефонують водії й цікавляться, чому я не з’явився, кажу, що прийду коли вони платитимуть податки. 

Із деякими перевізниками водій таки зустрічається - коли знає місце, звідки виїжджає нелегал. Перегороджує тому дорогу, свариться та погрожує поліцією. Однак часто такі способи на них не діють. 

“САРАНЧА” МІСЦЕВОГО РОЗЛИВУ

Артур каже, що більше 10 років бореться з нелегальними перевізниками, які стоять поряд із автовокзалом і не приховують своєї діяльності - кричать, куди їдуть, запрошують пасажирів із ними виїхати швидше. 

- Ця “саранча” тут стоїть щоденно. Машин 10 приїжджає і перехвачує пасажирів. Дідусю, який тут щоденно підпрацьовує протягом 10 років, 73. Є серйозні проблеми зі здоров’ям. Він і на МРТ постійно їздить, і серце у нього болить, і навіть ставало погано за кермом. Але ж пасажири на це уваги не звертають, а думають про те, що доїдуть на 20 гривень дешевше. Хоча з такими водіями взагалі можуть не доїхати, - розповідає перевізник

Однак іноді сварки з нелегалами для офіційних перевізників закінчуються ледь не в’язницею. 

- Я колись із ними вже довоювався - мені під сидіння підкинули пакетик із наркотиками і шматок тротилу. Але я й досі працюю, а інші перевізники задихаються в такій конкуренції. 

Обурюється Артур ще й через те, що нелегалам пасажири завжди платять, а він, як підприємець, перевозить пільгові категорії майже безкоштовно. 

- Я не проти, але ж у салоні автобуса на Звенигородку щойно поїхали 5 пасажирів. Троє заплатили по 120 гривень, а двоє - АТОвці - касовий збір. Звісно, це не покриває витрат і податків. 

Підприємець згадує: нещодавно патрульні з рейдом приїжджали і виписали штраф на 17 тисяч декільком нелегалам. Однак вірогідність того, що вони заплатять, мінімальна. 

“Я Б ПЛАТИВ ДЕРЖАВІ 5% ІЗ КОЖНИХ 100 ГРИВЕНЬ”

Черкащанин Сергій Власенко зареєстрований на сайті “Bla-bla-car”. У нього легковий автомобіль, однак попутників він бере. І впевнений: перевіряти водіїв із сайту буде непросто, оскільки для цього мають бути вагомі аргументи. Наприклад, порушення ПДР.

- Я іноді не беру грошей із попутчика, якщо він полегшує мені дорогу приємною бесідою, або якщо бачу, що людина їде через безвихідь, - каже Сергій. 

Однак ідею детінізувати діяльність нелегалів підтримує - каже, що готовий із кожних 100 гривень платити державі 5%. Наприклад, на ремонт відрізку дороги з Лесьок до Чигирина. 

- Сайт створювали як допомогу громадянам у пошуку альтернативи перевізникам-монополістам, які кожен місяць піднімали ціну на перевезення. Паливо зараз здешевіло, а проїзд у маршрутках - ні. Тож «Бла-бла-кар» - єдиний вихід для студента, який їде з Черкас у Київ, зекономити собі на буханець хліба, - розповідає водій.

“ЧОМУ ЛЮДИ ЗАБУЛИ ПРО ПОТЯГИ?”

Студентка Черкаського національного університету Катерина Плотнікова розповідає, що обираючи між дешевизною та гарантією безпеки обере останній варіант. Однак наголошує, що люди забули про третій можливий варіант - потяг. 

- Якщо добре подумати, то ціна на проїзд і в нелегалів, і в офіційних перевізників майже однакова. Але автобус – це гарант надійної поїздки завдяки квиткам, страховій службі тощо. А на «Bla-bla-car» водієм може бути невідомо хто і з невідомо якими намірами в голові. Хоча поміж цих варіантів я все одно обираю третій - потяг. У ньому зовсім інші умови поїздки: і вбиральня, і можливість зручно поспати, і випити кави тощо. До того ж ціна квитка в рази менша. Вартість проїзду з Києва в Черкаси для мене - 20 гривень, - розповідає Катерина. 

Підготувала Аліна Євич

Коментарі

Рахівський крижень сказав:

Картинки з інтернету – вирви око, ще й поїзд РЖД – зрада!

Вгору