Два роки патрульній поліції Черкас. Чи вдалася реформа?

05 березня 2018, 22:38

Майже три сотні поліцейських ризикнули бути першими в реформі. В новій формі, на нових Toyota Prius, з новим законом «Про Національну поліцію». Вони складали присягу на вірність, з ними фотографувалися й сподівалися на безпеку. Патрульній поліції Черкас два роки. Громадське ТБ: Черкаси дізнавалося, чи вдалася реформа.

«Я спершу жив і працював у Польщі. Коли приїхав в Україну подовжити візу, дізнався, що тут реформа  нова поліція. Це все так гарно подали: нова форма, висока зарплата. На 2015 рік зарплата у 8000 гривень. Справді це були непогані гроші, тим паче в поліції. На початку була хвиля емоцій: там допоміг, там допоміг. Але згодом це все стихає, і, насамперед, через ставлення людей. Люди не розуміють нашої роботи, вони думають, що ми роз’їжджаємо на «пріусах», попиваєму каву й більш нічого», – каже колишній патрульний Володимир Проценко.

Володимир – один з тих, хто пішов з поліції за власним бажанням. З початку 2016-го з лав патрульних звільнилося 44 полісмени. Ненормований графік роботи  одна з причин, чому люди йдуть з поліції. Чергування тривають по 12, а то й 20 годин, дві денні зміни, два вихідні і дві нічні.

«Спочатку дуже було важко звикнути до нічних змін. Ти приходиш додому з чергування о дев’ятій ранку, у кращому випадку лягаєш спати й о четвертій дня вже маєш йти на ще одне чергування. Також бали випадки, коли приходиш додому зі зміни, лягаєш спати, і раптом – бойова тривога посеред ночі. О першій ночі тобі можуть зателефонувати й викликати на «тривогу». Ти прокидаєшся й поспішаєш на роботу», –  говорить Володимир.

Олександр Гладун має за плечима рік служби в АТО. Після повернення з війни пішов у патрульні, аби змінювати країну й служити народові. За два роки роботи він на собі відчув всю складність реформи.

«Люди телефонують в поліцію по причині і без. Погані дороги – телефонують в поліцію, не горить лампочка в під’їзді – телефонують у поліцію. Відсотків сорок це просто безглузді виклики, які не стосуються поліції взагалі», – каже колишній патрульний Олександр Гладун.

За даними соціологічного дослідження, проведеного компанією TNS, у 2017 році більше половини українців довіряло патрульним. І поки міністр Аваков хвалиться нібито успішною реформою, копи йдуть з поліції, бо роботи більшає, а зарплата знецінюється. Також, за словами патрульних, заважають працювати старі недієві закони.

Колишній патрульний Олександр каже, звільнився й через байдуже ставлення керівництва. Востаннє – його забули покликати на бойову тривогу.

«Там була суперечка з командиром невелика, після чого він мені сказав: якщо тобі тут не подобається, пиши рапорт на звільнення. Я відразу пішов і написав: «Мені не подобається таке ставлення». Бо казали, що буде проводитися службове розслідування, чому я не приїхав, я мав обов’язково бути. Але ж як я міг приїхати на тривогу, якщо я не знав про неї», – розповідає Олександр Гладун.

Кількість викликів у Черкасах щороку зростає, але копи не завжди встигають їх обслуговувати. Черкасці ж нарікають, що доводиться чекати патрульних годинами.

Світлана Краснодимська викликала патрульних, коли біля дому на неї напала бійцівська собака. Щоправда ті приїхали майже через дві години.

«Якби не сусід, який вибіг на вулицю з дубинкою, то я не знаю чим би все закінчилося, напевно, стаціонарним лікуванням. Ще рази три ми точно перетелефонували і нам казали: «Чекайте, чекайте. У нас дуже багато викликів. Ви хочете поскаржитися?». Вже хотілося і поскаржитися, бо і стресова ситуація, і холод на вулиці», – розповідає постраждала Світлана Краснодимська.

Натомість начальник патрульної поліції Черкас запевняє, ситуація в місті контрольована. Самих патрульних у штаті вистачає. Зараз працює 360 черкаських копів, а недобір – лише 5%. І на виклики полісмени реагують все швидше.

«За наказом – до 20 хвилин. Але ми щомісяця робимо аналітичний зріз. У Черкасах середній час прибуття екіпажу на виклики, які щойно надійшли на службовий планшет, – 7-8 хвилин», – відповідає начальник патрульної поліції Черкас Олександр Кокоба.

На початку запуску реформи на балансі в поліції було 22 «Тойоти Пріус», але тепер автівки часто ламаються й на виклики їх приїжджає вдвічі менше. Очільник поліції каже, що проблему нестачі машин вирішують пішими патрулями.

«Бувають випадки, що не вистачає машин. Тому що у нас забирають людей на підсилення в інші міста. Наприклад в Київ. Влітку ми їздили в Кирилівку. Буває таке, що не вистачає машин, але ми якось справляємося з цим. В одного екіпажа це близько 15, а той більше викликів за зміну. І ми там знаходимося не по п’ять хвилин, а буває по годині-дві, поки розбираємося з ситуацією», – каже інспекторка зв’язків з громадськістю Юлія Сліпченко.

Перше березня 2018-го. Патрульну поліцію в Черкасах підсилили ще 50 поліцейських. Натомість в Умані для запуску патрульної поліції вже півроку не можуть набрати працівників. Ажіотаж, який був на старті реформи, помітно вщух. Різких змін, на які сподівалися ідеологи реформи, не відбулося. Очевидно, для успіху реформи одного ентузіазму кількасот молодих людей замало.

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору