Пільговики VS перевізники: хто переможе у протистоянні за проїзд у Черкасах

12 липня 2018, 11:32

Пільговики VS перевізники: хто переможе у протистоянні за проїзд у Черкасах

У Черкасах влада та перевізники ніяк не вирішать питання щодо перевезення пільговиків. Останні погрожують блокувати роботу громадського транспорту, якщо їх позбавлять безкоштовного проїзду. Поки перевізники відмовчуються, влада погрожує санкціями. 

Усе почалося з того, що днями черкаські перевізники під час наради в міській раді повідомили, що з 14 липня припинять безкоштовно обслуговувати всіх пільговиків міста. Причиною цього називають відсутність компенсації від міської влади за свої послуги та введення монетизації пільг. В ситуації, що склалася, спробував розібратися  журналіст «Про все».

14 березня цього року Кабмін затвердив постанову про порядок монетизації пільг на проїзд. На думку урядовців, монетизація покликана усунути несправедливість нерівномірного доступу до пільги.

Нагадаємо, що постановою уряду визначено соціальний мінімум, який обов’язково має бути монетизований – 30 поїздок на місяць на різні види транспорту. Щодо компенсації, то пільговикам Черкаської області Кабмін визначив суму в розмірі 60 гривень на місяць. Ця сума виходить з того, що вартість проїзду в комунальному транспорті помножується на 30 поїздок. Єдиним комунальним підприємством,  котре надає послуги перевезення в Черкасах, є КП «Черкасиелектротранс», вартість проїзду в якому коштує 2 гривні.

Інфографіка: Слово і Діло

У відповідь на таку ініціативу уряду ветерани АТО, ветерани Афганістану, чорнобильці та інші пільговики перейшли до практичних дій та 19 червня під стінами Кабміну вимагали у народних депутатів відмінити введення в дію монетизації пільг взагалі. В ході акції протестувальники вчинили штурм будівлі Верховної Ради України,  прорвавши кордон нацгвардійців та вимагаючи зустрічі з народними обранцями.

Пільговики VS перевізники: хто переможе у протистоянні за проїзд у Черкасах

Фото: Про все

Ті ж вимоги ветерани оголосили на останній сесії Черкаської обласної ради. У результаті народні обранці направили до уряду та Верховної Ради звернення з вимогою дослухатись до протестуючих та скасувати рішення,  яке спричинило значний соціальний резонанс у суспільстві.

На думку пільговиків, своїми діями влада свідомо порушує українське законодавство, а перевізники - відверто шантажують чиновників. Пільговики ж банально опинилися заручниками ситуації.

- Перевізники в цій ситуації посилаються на те, що міська влада не компенсує їм витрати за перевезення пільговиків. Однак, такі спори мають вирішуватись виключно в судовому порядку і жодним чином не за рахунок тих, хто ці пільги заробив, - вважає очільник ветеранської організації «Захист прав ветеранів АТО» Олесь Осмоловський.

Зі слів ветерана, пільговики мають намір вимагати у міської влади розірвати договори з діючими перевізниками та запросити до міста нових.

А от громадський активіст Дмитро Кухарчук, щоб відстояти безкоштовний проїзд у транспорті, готовий до радикальних дій.

- Якщо перевізники раптом дозволять собі не перевозити пільговиків та людей з обмеженими можливостями безкоштовно, як того вимагає закон, то нам – учасникам бойових дій, доведеться застосовувати до них грубу фізичну силу. Можете вважати це офіційним попередженням, - повідомив ветеран.

Пільговики VS перевізники: хто переможе у протистоянні за проїзд у Черкасах

Фото: Про все

На останній зустрічі пільговиків з представниками перевізників дійти консенсусу не вдалося. Під час емоційних виступів черкаських ветеранів, перевізники мовчки покинули зал засідання, не надавши жодних пояснень з приводу ситуації, що виникла.

Як повідомив у коментарі «Про все» секретар Черкаської міської ради Ярослав Нищик, перевізники вдаються до звичайного шантажу, однак міська влада не дозволить їм робити пільговиків заручниками цієї ситуації.

- Я неодноразово вже наголошував, що жоден шантаж з боку перевізників не пройде. Якщо ж пільговикам будуть відмовляти у безкоштовному перевезенні, як того вимагає закон, ми будемо звертатися до правоохоронних органів. Я думаю, що в такому випадку частина представників міської влади долучиться до блокування маршруток,  персонал яких відмовлятиме пільговикам, - зазначив пан Ярослав.

Щодо монетизації Ярослав Володимирович повідомив, що до такого явища ставиться цілком позитивно. Однак, той варіант, котрий пропонує уряд, не може бути введений в Черкасах. З його слів, це боляче вдарить по місцевому бюджету, як наслідок - фінансування соціальної, освітньої та медичних сфер доведеться значно урізати.

- Якщо міська влада ухвалить рішення про монетизацію, то це означатиме, що в бюджеті потрібно буде знайти близько 100 млн гривень на рік. Це вдарить по соціально незахищених верствах населення, по харчуванню дітей в школах та садочках по оздоровленню дітей. Тож, у тому вигляді,  котрий нам пропонує уряд, за цього складу виконавчого комітету монетизація вводитись не буде,- зауважив чиновник.

Заступник міського голови Черкас Юрій Ботнар підтримав думку свого колеги та повідомив, що вважає таке рішення уряду про монетизацію пільг антисоціальним та антиконституційним та розкритикував дії Кабміну.

- Кабмін спаскудив монетизацію так само, як і решту реформ, - зауважив пан Юрій.

У  коментарі «Про все» очільник Департаменту соціального захисту населення Черкаської ОДА Руслан Чикало розповів, що згадана постанова Кабміну про монетизацію має рекомендаційний характер. Органи місцевого самоврядування мають можливість самостійно визначити,  в якій системі надання пільг вони залишаються.

- Для того, щоб здійснити монетизацію, навіть з розрахунком по 60 гривень на особу, то на рік в бюджеті області необхідно закладати суму в розмірі близько 150 мільйонів гривень. Таких кошів немає ні в обласному, ні в державному, а тим паче в місцевому бюджетах, - повідомив чиновник.

Зі слів пана Руслана,  наразі в Черкаській області близько 400 тисяч жителів області,  котрі користуються пільгами на перевезення, що становить близько  третини населення області.  Щодо ситуації в Черкасах, то за його інформацією, наразі з жодним перевізником не укладено офіційного договору на перевезення пільговиків.

Пільговики VS перевізники: хто переможе у протистоянні за проїзд у Черкасах

Фото: Про все

- Наскільки мені відомо, на сьогодні в жодній з областей рішення про запровадження монетизації не ухвалено. Хоча саме явище монетизації пільг є позитивним, оскільки урівнює всіх пільговиків, котрі внаслідок цього отримують однакову допомогу від держави, - переконаний Руслан Олександрович.

Представник одного з перевізників, заступник директора ДП «ЧАРЗ-АВТО» Борис Марченко у коментарі нашому виданню повідомив, що його підприємство перевозить близько 16 пільгових категорій за власний кошт, тому з урахуванням введення монетизації, вважає доцільним підняття тарифу на проїзд в громадському транспорті, оскільки це може вирішити питання подальшого безкоштовного проїзду для пільгових категорій громадян.

- Якщо влада не піде на переговори з перевізниками, то питання перевезення пільговиків зайде в глухий кут, - повідомив Борис Андрійович.

Підготував Олександр Носенко

Ольга сказав:

Насправді, ніхто не рахує реальну кількість перевезених пасажирів загалом і пільговиків зокрема. Перевізників ніхто в цьому питанні не контролює. Тому і розмови про збитковість без реального незалежного обліку не мають підгрунтя, і дійсно дуже схожі на шантаж. В адміністрації треба подумати про розвиток саме муніципального транспорту – пустити регулярні тролейбусні і автобусні маршрути по всьому місту. Чи, може, і направду керівник тролейбусного парку є власником міських маршруток?

Вгору