Для того, аби працювати “на фурі”, потрібно мати водійські права категорії “D” та сталеві нерви. Черкасець Віталій, який керує великовантажним автомобілем більше 10 років, каже, що професія тісно пов'язана з криміналом. Свого прізвища він не називає - каже, що це можуть зробити лише ті водії, які хочуть проблем із законом.
Віталій пішов працювати далекобійником через любов до автівок і доріг, але вже у свої 30 має сиве волосся. Каже, що причина сивини - у правоохоронцях на трасі та режимі праці водіїв. А ще - через віддаленість від родини, штрафи та стан доріг.
Про забобони, складнощі роботи, “кримінал” професії та про те, скільки далекобійники заробляють, Віталій розповів журналістам “Про все”.
- Які у далекобійників є забобони?
- Забобонів майже немає. Єдине, чого я притримуюсь на роботі - це не загадую наперед час, коли приїду, бо в дорозі може трапитися все, що завгодно. А взагалі є прикмета про чорну собаку. Деякі далекобійники, коли бачать таку тварину в дорозі, зупиняються і деякий час відпочивають, щоб не потрапити в халепу. Деякі водії не люблять, коли хвалять їхній стиль водіння - кажуть, що це до аварії. Є знайомі, які “не зраджують” своїм вантажівкам, бо ті дуже ревниві. Тому не пересідають на інші машини і не дозволяють сідати за кермо іншим водіям, - каже Віталій.
- Який “розклад” дня у далекобійника?
- Приблизно такий: сьогодні я виїхав із Черкас у Київ. Витратив цілий день - о шостій вечора мене в порядку черги завантажили і о 12-ій я приїхав у Київ. О сьомій ранку мене вивантажать і я знову втрачаю цілий день на очікування, щоб знову занесли вантаж у фуру. І вже післязавтра я повинен вивантажитись у Львові. Це якщо я їду територією України.
- Скільки тривав найдовший рейс?
- Найдовший - 62 дні. Я тоді їздив у Європу і мене два місяці не було вдома. А в Черкасах у мене дружина і син, якому 2,3 роки. Тоді він був ще меншим.
- Скільки годин проводите за кермом?
- За трудовими вимогами, потрібно сидіти за кермом не більше 9 годин на добу. Але насправді ніхто не звертає увагу на ці 9 годин, - ми живемо не в тій країні. Тому відразу, як завантажили - “валимо” і днями, і ночами. Максимум - перерва на півгодинний сон - і далі в дорогу.
- Чому такий графік?
- Для того, щоб хоча б щось заробити. Відверто про це не скаже ніхто, бо назвати ім’я та прізвище, місце роботи - те саме, що написати щиросердечне про кримінальне правопорушення. А водіям доводиться порушувати норми та правила, щоб за рейс отримати копійку.
По-перше, ніхто з роботодавців не звертає увагу на норму про 9 годин за кермом. Всі їздять по 16-20 годин як мінімум і по 700-900 кілометрів на добу. Бо головна вимога - доїхати швидко і максимально багато. Через це вже в 30 років починаєш сивіти. І ситуація з далекобійниками в Україні - це повна “ср*ка”.
Хоч моя професія - одна з найбільш високооплачуваних в Україні, але вона відповідно дуже складна. І щоб працювати водієм фури, потрібно насамперед любити дорогу і мати міцні нерви, щоб витримати всі “дорожні” проблеми.
- Де ви спите під час рейсу?
- Сплю в машині. Хоча деякі далекобійники, у яких автомобілі старих моделей і не оснащені для сну, паркуються біля готелів. Там вони можуть і поїсти, і поспати. Але моя фура повністю оснащена для довгої дороги, тому я віддаю перевагу машині.
- Чим оснащена фура всередині?
- У ній є все, що може знадобиться. Тобто з техніки - газова плита, мультиварка, ноутбук, телевізор, холодильник тощо. Є спальне місце, максимально зручне в таких умовах. Можна взагалі облаштувати на свій смак “нутрощі” фури і мати щось типу міні-квартири з кріслом водія, - каже Віталій.
- Скільки днів на місяць проводите вдома?
- Якщо пощастить, то проводжу один вихідний день вдома. Тобто в місяць у Черкасах із родиною я проводжу 4-6 днів максимум, - каже Віталій. - Коли хочеш працювати далекобійником, до цього потрібно бути готовим.
- Які неприємні інциденти траплялися в дорозі?
- Таких небагато. Із найбільш неприємних - те, що машину “складало”, коли їхав по мокрій дорозі. Інколи заносило під час снігопаду і ожеледиці, - пригадує Віталій.
- Користуєтеся послугами секс-працівниць в рейсі?
- Я не користуюся, - хочу померти своєю смертю, - жартує далекобійник. - Але все ж індивідуально. Інші хлопці, можливо, користуються. Ми це не обговорюємо.
У дорозі траплялися ситуації, коли зустрічав дівчат. Але деяким, як би не звучало, потрібно було просто доїхати до якогось міста. Були пропозиції розрахуватися інтимним шляхом, але я везу за “плюс у карму”.
- Які небезпеки чатують на далекобійників на трасах?
- Колись було таке, що підрізали машину для того, щоб пограбувать. Та й ті ж поліцейські можуть раптово вискочити на дорогу і звинуватити у чомусь (ред. - перевищення швидкості, перевантаження автомобіля). Зазвичай це робиться для того, щоб отримати якусь винагороду. Єдиного прайсу в них немає - все залежить від області, місця, де тебе зупинили, настрою поліцейських. Але гроші беруть усі, це не міф. Інколи питання стоїть у тому, що якщо ти не заплатиш, то фуру з вантажем зупинять на декілька годин чи діб. І так чи інакше доведеться платить - або хабара, або штраф за те, що не доїхав вчасно.
- У чому полягає “кримінал” професії далекобійника?
- Можуть відкрити кримінальну справу за те, що далекобійники дають хабарі поліцейським. Це порушення законодавства і карається дуже суворо, якщо на цьому спіймають. До того ж, інколи бувають перевантаження фур на декілька тонн. На контрольно-пропускних пунктах це питання також вирішують “купюри” потрібній людині. Так машина може “схуднути” на 2-3 тонни точно. А таке перевантаження у свою чергу незаконне і може зруйнувати дорожнє покриття. Не за один раз, звісно. Але ж дорогами за добу проїжджає не один десяток фур.
Ще одна вагома причина для відкриття “криміналу” - порушення трудових норм. Водій у дорозі повинен проводити не більше 9 годин. Якщо довше - він втрачає пильність і може спровокувати ДТП. Враховуючи розміри фури, аварія буде смертельною для більшості учасників. І за те, що водії порушують ці умови, повинні карати керівників. Але на практиці все навпаки - коли справа доходить до розгляду порушення, звільняють за статтею водія. Бо він повинен був сам зупинитися і відпочивати. А те, що у нашій роботі час - це гроші, ніхто не думає.
- Скільки заробляють далекобійники?
- Залежно від фірми, на яку працюють керманичі, часу, за який потрібно проїхати відстань, товару, який везуть. Деякі погоджуються працювати за 600-800 доларів за рейс, деяким мало 1500$. Я за рейс у середньому заробляю близько 30 тисяч гривень. Але потрібно врахувати, що з цієї суми треба заправити фуру, підремонтувати щось, купити інструменти та як мінімум запаску. І це в тому випадку, якщо приїдеш вчасно і на тебе не накладуть штраф за затримку товару.
Cпілкувалася Аліна Євич
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram