Блогер порівняв транспорт Черкас і Полтави – хто попереду?

24 листопада 2015, 09:59
Фото: blog.poltava.to

Фото: blog.poltava.to

Полтавський блогер Євген Асауленко порівняв транспорт Полтави й Черкас. “Цього місяця я мав нагоду майже три повні дні бути у Черкасах. Два з них було витрачено на дослідження місцевої транспортної системи. Звичайно, цього недостатньо, щоб бездоганно її вивчити, але достатньо, щоб зробити порівняльний аналіз з транспортною системою нашого міста”, – пише Асауленко.

Зауважує – у плані організації транспортної мережі Полтаві є чому повчитися в Черкас, пише Рідна Черкащина.

Трохи статистики

Населення Черкас по вікіпедії – 285 тис. осіб, Полтави – майже 295 тис. З площею міст дані трохи більше різняться – 69 км² у Черкас проти 103 км² Полтави. Відрізняється і структура міста. Якщо Ви глянете на карту Черкас, то місто має більш “згуртовану” компоновку і перпендикулярні та паралельні вулиці. Полтава ж має кільце, від якого відходять різні мікрорайони і селища. Відмінність полягає і у тому, що за виключенням одного селища Черкаси не мають їх у своєму складі. Натомість Полтава має з десяток таких селищ – Вороніна, Яківці, Дальні Яківці, Червоний Шлях, Івонченці, Рибці, Яр, Лісок, Залізничників (Климівка), Дублянщина, Вакуленці… Вони вносять відмінність у транспортну структуру, тому про них – трохи згодом.

Ви можете заявити, що Полтаву не можна порівнювати з Черкасами (промислове місто, Дніпро, квартальна забудова) — в чомусь Ви будете праві. Але нам є чому у них повчитись.

Вартість проїзду по місту

Вартість проїзду у тролейбусі Черкас – 1,50 грн., Полтави – 2 грн.

Вартість проїзду у автобусі Черкас – 3 грн., Полтави – 4 грн.

Якщо хтось Вам буде по старій пам’яті розказувать, що “у Полтаві найдешевший проїзд” – нісенітниця. В принципі, нічого нового.

Зауважу також, що у 100% одиниць громадського транспорту Черкас Вам видадуть квиток. Натомість у Полтаві квиток можна отримати у маршрутці (котрих безліч, але про це – нижче) лише на вимогу.

Пересадочний талон

Один з черкаських перевізників, який обслуговує 5 маршрутів, пропонує користуватись пересадочним квитком. Коштує він як звичайний – 3 грн., але дає право зробити пересадку на інший автобус цього ж перевізника і проїхатись у ньому вже безкоштовно. На практиці це виглядає наступним чином: пасажир повідомляє, що йому потрібен пересадочний квиток, кондуктор видає квиток з іншої, призначеної для цього пачки з печаткою і ручкою пише час.У другому автобусі Ви надаєте квиток кондуктору, котрий його “компостує” надриванням.

У Полтаві нічого подібного немає.

Пільги

Перелік пільговиків у автобусах Полтави дещо більший, ніж у Черкасах. Окрім основного списку у Полтаві додається ще другий список, а саме “Турбота”. Візуально у наших автобусах пільговиків більше, але у Черкасах немає ніякого “пресування” щодо кількості пільгових місць. На відміну від Полтави.

Так, наприклад, у Полтаві пільгами користуються всі інваліди 2-ї групи. У Черкасах – лише інваліди 2-ї групи по зору. Перелік пільгових категорії, котрі користуються пільгами у автобусному транспорті Полтави – тут.

Схеми руху транспорту на зупинках

У Черкасах на деяких зупинках є схеми руху транспорту від цієї зупинки. Подібна схема є і на одній із зупинок Кременчука. У Полтаві нічого подібного немає.

Тролейбуси

За даними сайту eway.in.ua у Черкасах працює 13 тролейбусних маршрутів. У Полтаві їх 10. Деякі маршрути Черкас похідні, типу 1 та 1А, 4 та 4А, тобто можна сказати, що щодо кількості маршрутів ситуація приблизно однакова.
Рухомий склад

За даними сайту transphoto.ru Черкаси мають на балансі 74 тролейбуси (з них на ходу – 65), Полтава – 62 (на ходу – 57).

Щодо якості рухомого складу, однозначно Полтава попереду Черкас. Полтава має 11 низькопідлогових тролейбусів (10 Богдан Т701 та 1 ЮМЗ Е186), Черкаси – 5. Це 4 тролейбуси ЛАЗ Е183 (такі є у нашій області у Кременчуці) та тролейбус білоруського виробництва БКМ-32102. Щодо інших тролейбусів – Черкаси експлуатують переважно тролейбуси “а-ля 80-90-ті” ЗіУ-682 та ЗіУ-683. Я не зустрів тролейбусів у поганому стані (всі вони пофарбовані, сидіння замінені, освітлення у нормі), але візуально такі тролейбуси створюють враження, що тролейбусна система “застряла” років на 10, а то і більше… Але яка різниця, скільки років тролейбусу, якщо його стан нормальний, і вартість проїзду нижча у два рази від автобуса?

Графіки

І у Полтаві, і у Черкасах тролейбуси рухаються за встановленими графіками. Але у черкаського транспорту є один великий плюс – на кожній зупинці електротранспорту є похвилинний розклад. І не просто є, а він виконується.

Час роботи

І полтавські, і черкаські тролейбуси починають роботу оріентовно після 5-ї години ранку. А ось щодо заврешення роботи – тут відмінність кардинальна. Тролейбуси Черкас завершують свою роботу десь до 7-ї години вечора. Натомість тролейбуси Полтави з’їжджають з маршрутів близько 9-ти, а на кільцевих маршрутах продовжують працювати до 11.

Не радує і робота тролейбусів у неділю. У Черкасах по вихідним випуск складає 1-2 тролейбуси на маршрут, натомість у Полтаві ситуація трохи краща. Хоча знову ж таки – якщо пасажир у Черкасах знаючи графік чекає на зупинці на тролейбус, наші “рогаті” займаються ловлею випадкових пасажирів та пенсіонерів.

Чесно кажучи, трохи дивно. За умови наявності графіків на зупинках тролейбус має бути затребуваним годин до 10 вечора мінімум – як у будні, так і вихідні. Натомість у вечірній час Черкаси – виключно під пануванням автобусів.
Автобуси

Рухомий склад

Рухомий склад автобусного транспорту складають переважно автобуси середньої місткості. Це ПАЗіки (ПАЗ-4234, ПАЗ-3205), котрих і у Черкасах, і на Черкащині неймовірна кількість), Богдани (Богдан А091, А092 та А201), Еталони (БАЗ-А079). Є у Черкасах у великі автобуси. Як і у Полтаві – це б/в автобуси із Європи.

Весь автобусний транспорт перебуває у не поганому стані. Є як відносно нові автобуси, так і більш старі, але відремонтовані. Натомість у Полтаві трапляються роздовбані як автобуси, так і маршрутки.

Головне, на що хочу звернути увагу – у Черкасах немає маршруток*! Хоча і ПАЗік я не вважаю гарним транспортом для міста (головний мінус – сидіння у форматі 2-2 та вузький прохід між ними, що створює неабиякі незручності у години пік), та все-таки ПАЗік таки більше схожий на автобус, ніж Рути…

Натомість Полтава зараз стала заповідником Рут. Від старих однодверних (які працюють у нас давно, або куплені у Харкові/Сумах/Кривому Розі) до нових дводверних (вони ще більш-менш схожі на транспорт), але всеодно – автобусами я їх не вважаю.

Час роботи та графіки

Автобуси у Черкасах починають працювати теж наро вранці. Останні рейси виконуються аж до опівночі. Графіків на зупинках немає, але будь-який пасажир без проблем може уточнити у кондуктора час останніх рейсів. А Ви знаєте, коли остання маршрутка їде на Леваду? На Розсошенці? ГРЛ? Ні…Стоїмо на зупинці, а коли не дочекались – топаємо пішки або викликаємо таксі.

Інформація у автобусах

У більшості автобусах “куточок пасажира” оформлений належним чином. Від прав та обов’язків водія та пасажира до схеми маршруту руху. У Полтаві ж доволі рідко у автобусному транспорті можна побачити схему маршруту. Іноді й решта інформація відсутня.

Про кондукторів

Більшість кондукторів громадського транспорту Черкас мабуть форму і/або бейдж. Я спостерігав різні варіанти інформації на бейджі:
назва перевізника та напис “кондуктор”;
назва перевізника та зазначення ім’я та по-батькові кондуктора;
назва перевізника та ПІБ кондуктора.

На мою думку, найбільш оптимальний другий варіант. Зазначати прізвище – занадто (задовбуть прихильники симпатичних кондукторок ВКонтакті та майстри “ябудунавасжаловацца”), ну а перший варіант – просто самий простий. Все ж таки, якось приємніше, якщо до кондуктора у салоні звернуться “Наталія Іванівна, підкажіть, а як мені доїхати …” ніж “Ей, кондуктор!…”.

Зазначу, що у Полтаві працівники тролейбусного депо на початку 2000-х носили фірмові жилетки, із зазначенням номера кондуктора. Фірмові жилетки носили кондуктори СП “УМАК”. З часом і ті, і інші відійшли в історію…

Зауважу також, що у Черкасах кондуктори автобусів (ПАЗіках/Богданах) оголошують зупинки. Під час руху автобуса кондуктор знаходиться у салоні і оголошує зупинки. Коли пасажирів небагато – з місця біля водія.

Можливо, я так потрапляв, але мені траплялись лише чемні кондуктори. Наприклад, у кондуктора тролейбуса (БКМа), я поцікавився, чи встигну доїхати з ними до кінцевої (щоб там сфотографувати тролейбус) та повернутись назад на вокзал до 16:30. Кондуктор не просто відповіла типу “навєрно”, “може буть”, а без зайвих питаннь (типу “а навіщо тобі”) спитала у водія, коли ми будемо на вокзалі. У підсумку на вокзал ми приїхали як і було сказано – о 16:25.

Не знаю, що робить місцевих кондукторів такими вихованими – наявність бейджів, страх втратити роботу, хороша зарплата чи любов до пасажирів, але на мою думку – кондуктори Полтави та кондуктори Черкас знаходяться на різних рівнях…

Плюси та мінуси

Плюси транспорту Полтави:
– новіші тролейбуси;
– тролейбуси працюють ввечері.

Мінуси транспорту Полтави:
– відсутність актуальних графіків руху транспорту для пасажирів (окрім маршрутів на околиці);
– дорожча вартість проїзду;
– велика кількість маршруток;
– хаотичний рух транспорту ввечері (та і вдень також).

Плюси транспорту Черкас:
– доступний розклад руху транспорту, графіки тролейбусів розміщені на зупинках;
відсутність маршруток;
– кондуктори чемні і мають форму і/або бейдж;
– з одним квитком можна їхати двома автобусами.

Мінуси транспорту Черкас:
– тролейбус не працює ввечері;
– низький випуск тролейбусів у вихідні;
– застарілий рухомий склад тролейбусів.

Соромно за Полтаву. Вартість проїзду – на чверть вища, а сервіс – ніякий.

Поділитись

Коментарі

Вгору