Без світлофора та освітлення: у Червоній Слободі людям ніяк переходити проблемну трасу

27 жовтня 2016, 09:10

910d6d9f4c33cea7afcf1cc49cc395a8_XL

Дорога  державного значення, що веде з Черкас на Чигирин, розділяє село Червону Слободу майже навпіл. Це проблемна ділянка. Вже не злічити, скільки людей тут постраждали. І дітей, і дорослих. 10 жовтня знову скалічили пішохода, пише Черкаський край.

З 20 серпня на ділянці траси, що проходить по цьому селу Черкаського району, сталося 7 ДТП. Аварії сталися 20 серпня, 24 вересня, 2, 3, 10, 14, 17 жовтня. Про це повідомив заступник начальника відділу управління превентивної діяльності ГУНП в Черкаській області Олег Єргаков.

Не так винен водій…

— Моя старша донька отримала травми голови й ноги, — розповідає заплакана жінка в коридорі лікарні. — Вона увечері о 20.30 йшла з роботи додому — як завжди, по пішоходному переходу. І її збив автомобіль. Кілька років я живу в цьому селі, й що не день, то щось трапляється на дорозі. Тут безперервний рух великовагових фур, автобусів. Особливо небезпечно затемна. Байдуже, що там нанесена розмітка й встановлені знаки обмеження швидкості — водії далеко не завжди дотримуються правил, летять і не зупиняються. Водій, який збив дочку, їхав на «Жигулях», а яке у тієї автівки світло?.. Не хочу звинувачувати водія (який переживає не менше, ніж я), бо ця ділянка справді проблемна. Якби було потужне освітлення на переході, то й проблеми не було б. До того ж там школа — якими треба бути задерев’янілими чиновникам, щоб не поставити хоча б ліхтарі при дорозі! Там були «лежачі поліцейські», але вони стерлися й ніхто їх не поновлює. До речі, паралельна дорога для велосипедистів освітлюється, а траса, яку змушені переходити люди, — ні.

Учителька у ролі… патрульного

Поряд із проблемним переходом — і загальноосвітня школа, і школа мистецтв, куди діти ходять у другій половині дня, а повертаються вже в сутінках. Далі по трасі за кількасот метрів — ще один перехід. Та часто школярі перебігають хто де, а не по переходу. При цьому між територією школи й узбіччям траси немає навіть натяку на будь-яку огорожу.

Стурбована ситуацією і директор місцевої школи Тетяна Завалко:

— Щонайменше двічі на день діти стикаються з проблемою, як перейти дорогу. Є пішоходні переходи, але автомобілі майже не зупиняються, щоб пропустити школярів. Нерідко дитина стоїть по 10-15 хвилин, пропускаючи потік машин. Тому так актуально облаштувати світлофор й інші засоби безпеки. І школа, і батьки зверталися до райдержадміністрації, районної ради. Але, на жаль, ніхто не береться вирішувати це питання, бо воно потребує великих витрат. Тому обходимося, як можемо: вчителі молодших класів після навчання переводять діток через дорогу. Але ж навіть не всі батьки мають змогу перевести дитину через дорогу вранці! Що має ще трапитися, щоб вирішити це питання?

Альтернатива світлофору

Своє бачення вирішення проблеми має місцевий активіст Вадим Синявський:

— Приблизно рік тому під колесами автомобіля на цьому переході загинула дитина. На той час я ще працював заступником сільського голови. Після трагедії громада почала вимагати знову встановити там світлофори (вони за радянських часів були). Але коли дійшло до діла, приїхали дорожники, правоохоронні органи й надійшла офіційна інформація, що встановити ті обмеження, яких хотіла громада (в тім числі й «лежачі поліцейські»), на цій ділянці буцімто не можна, бо дорога державного значення.

Моя думка така, — продовжує Вадим Синявський, — навіть якщо буде світлофор, знайдуться несумлінні чи неуважні водії. До того ж, коли їдеш темної пори, навпроти розташовані заправки, дуже добре освітлені, сліпить і світло фар зустрічних автівок. Очі не встигають побачити перешкоду на менш освітленій ділянці — в’їжджаєш ніби у прірву якусь і сподіваєшся, що нікого не зачепиш. Вартість світлофорного об’єкта — до 500 тисяч гривень, а ще ж роботи над проектом, дозвільні документи… Виходить велика сума. Та й, на мою думку, світлофор не дасть очікуваного ефекту. Вихід міг би бути у встановленні додаткового освітлення безпосередньо на переході. Можливо, слід встановити дві опори з освітленням ближче до дорожнього полотна. Інший варіант — протягнути між опорами кріплення і зробити діодне освітлення безпосередньо над проїжджою частиною. І водій матиме можливість вчасно помітити пішохода. Чому досі нічого не робиться в цьому напрямку, мені незрозуміло.

Що дозволяє закон

Прокоментував ситуацію начальник відділу ремонту та експлуатаційного утримання автодоріг і штучних споруд Служби автодоріг області Руслан Гребенюк:

— На балансі нашої організації обліковується автодорога загального користування державного значення Р-10 Канів-Чигирин-Кременчук, яка в межах села Червона Слобода збігається з вулицею Жовтнева. У складі зазначеної автомобільної дороги, в межах смуги відведення: дорожнє покриття, узбіччя, штучні споруди, технічні засоби організації дорожнього руху (дорожня розмітка, дорожні знаки, сигнальні стовпчики), зупиночні майданчики, автобусні зупинки. Світлофорні об’єкти, що обліковуються на балансі нашої служби, на зазначеній ділянці дороги відсутні. Їх встановлення потребує капітальних видатків за погодженням Кабінету міністрів України. На сьогоднішній день видатки на такі види робіт у службі не передбачені.

— Чи може ще хтось ініціювати встановлення світлофора або додаткового освітлення?

— Відповідно до статей 6, 7 Закону України «Про дорожній рух» контроль за виявленням дорожньо-транспортних пригод та впровадження заходів у місцях їх концентрації, а також здійснення та фінансування заходів, пов’язаних із профілактикою дитячого дорожньо-транспортного травматизму, в ме­жах населеного пункту відноситься до компетенції місцевих органів виконавчої влади. Найреальнішим шляхом вирішення цього питання є залучення до фінансування встановлення світлофорного об’єкта органів місцевого самоврядування. Зокрема, Законом України від 2 червня 2015 р. №491-VIII «Про внесення зміни до статті 91 Бюджетного кодексу України щодо співфінансування ремонту доріг державного значення» передбачене розширення можливих напрямків видатків із місцевих бюджетів, зокрема, видатки на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг місцевого значення, а також капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення, можуть здійснюватись із усіх місцевих бюджетів. Тож сільрада може замовити проект та профінансувати встановлення світлофора. Служба автодоріг надасть методологічну допомогу та буде сприяти встановленню цього світлофорного об’єкта, зокрема може надати всі необхідні документи на погодження та написати звернення на Укравтодор дозволити його встановити.

Як це вирішили в Городищі

— Чи були схожі ситуації, які б у такий спосіб вирішили?

— Так, у Городищі. За сприяння місцевої влади та депутатів у межах міста на автодорозі Н-01 Київ-Знам’янка було встановлено новий світлофор за рахунок місцевого бюджету. Зі свого боку Служба автодоріг області питання забезпечення безпеки руху на згаданій ділянці тримає на контролі. Ділянка позначена дорожніми знаками 1.39 «Інша небезпека», 1.41 «Місце (ділянка) концентрації дорожньо-транспортних пригод». Цьогоріч поновлена дорожня розмітка на пішоходному переході…

Зона невідповідальності

Утім, схоже, про новації в законах і про успішний досвід в інших населених пунктах ще не знають у сільраді Червоної Слободи. Як повідомив заступник сільського голови Яків Шведенко, хоч сільрада й не стоїть осторонь окресленої проблеми, вона не може самотужки її вирішити:

— Є бюджетні кошти й вони мають бути використані за цільовим призначенням. Сільрада — не балансоутримувач цієї дороги, тому й не може відповідати за створення на ній безпечних умов. Свого часу на цій ділянці було три світлофорні об’єкти, але в 90-их роках минулого століття їх розбили, тому що не було господаря. Навіть якщо ми спробуємо закласти кошти на проектування цього об’єкта, найбільш вірогідно, їх не пропустить казначейство.

— А ви вже пробували так робити?

— Ні, бо нічого не вийде. Хоч і є усні звернення громадян щодо цієї проблеми, та все ж більше звернень щодо ремонту доріг, які на балансі сільради. Тож цьогоріч основні кошти бюджету пішли на грейдерування і ремонт сільських шляхів (не ремонтували їх з 2003 року). А ще — на освітлення вулиць, ремонт дитсадків. Але якщо буде вирішене питання з тим, хто утримуватиме світлофорний об’єкт, сільрада готова в бюджеті наступного року передбачити кошти на співфінансування його придбання і встановлення. Глобально ж вирішити проблему безпеки руху на цій дорозі, на мою думку, можна лише збудувавши об’їзну, яка оминатиме село. Що ж до огорожі школи, то це теж не наша зона відповідальності, адже земельна ділянка — не у нас на балансі…

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору