Поліція vs міліція: 16 головних відмінностей про які ви маєте знати

25 лютого 2016, 09:33
e1e1314be581632fc40af1dcb702ec73_XL (1)

Фото з сайту www.golos-narodu.com.ua.

7 листопада життя в Україні кардинально змінилось. В країні припинила існування міліція – репресивний орган, який дістався у спадок від «совка». Тепер замість неї охороняти права і свободи людини, протидіяти злочинності, підтримувати публічний порядок та громадську безпеку - парафія Національної поліції. Так чим же насправді українська поліція відрізняється від міліціонера? 

Напевне варто одразу розставити крапки над «і» в тому, що перетворення міліції у поліцію не відбудеться миттєво, а триватиме до кінця 2016 року.

Як розповів в.о. начальника ГУ Національної поліції в Черкаській області Владислав Пустовар, основна відмінність поліції від міліції полягає у тому, що на відміну від міліції радянського зразка, національна поліція – це не репресивний, не каральний орган, а орган, який надає послуги суспільству і конкретній людині – послуги по забезпеченню порядку. Міністр МВС перетворився на суто політичну фігуру, яка не впливає на діяльність поліції. Голову національної поліції призначає Кабмін за поданням міністра МВС.

- Плюс цього закону в тому, що чітко прописані всі поліцейські заходи, які безпосередньо можуть стосуватися кожного з нас. І не на рівні інструкцій, як було раніше, а на рівні закону. Чітко вказано, коли можна здійснювати перевірку документів, коли і в якому порядку можна здійснювати перевірку і огляд речей громадянина, коли можна зупиняти транспортний засіб, коли можна проникати в житло, я вже не кажу про те, що в законі чітко виписаний порядок застосування всіх примусових заходів щодо громадян. Це і гумові кийки, і фізична сила, і сльозогінні гранати... Це великий крок вперед, тому що закон чітко регламентує підстави і порядок застосування всіх цих заходів. На відміну від закону про міліцію, у законі про Національну поліцію повноваження поліцейського більше систематизовано ніж повноваження міліціонера, - пояснив Владислав Пустовар.

Відбулись зміни і у складі правоохоронного органу. Зникли такі структурні підрозділи як судова міліція, транспортна  і ветеринарна. Новацією є і збільшення переліку службових тварин, які має право використовувати міліція. Окрім службових собак у поліції передбачено використання і службових коней.

Законом передбачено і те, що поліцейський, окрім вогнепальної зброї, може мати ще й травматичну чи іншу зброю несмертельної дії.

Ще однією цікавою і корисною новацією є те, що всі поліцейські, окрім службового посвідчення матимуть службові жетони із ідентифікаційним номером. Поліцейським заборонено заважати громадянам фіксувати цей номер. Номер буде унікальним і кожна людина буде знати, на кого конкретно скаржитися. Ці номери будуть нанесені на формі всіх спецпідрозділів чи на шоломах. Тому при масових заходах можна буде легко ідентифікувати тих поліцейських, які вчиняли незаконні дії.

Окремі правила щодо носіння жетонів стосуються тільки поліцейських у цивільному, чи тих, хто перебуває на спеціальному завданні.

- Вперше введено поняття «превентивні поліцейські заходи». Крім того у законі є їх чіткий перелік. Це перевірка документів особи; опитування особи; поверхнева перевірка і огляд; зупинення транспортного засобу; вимога залишити місце і обмеження доступу до визначеної території; обмеження пересування особи, транспортного засобу або фактичного володіння річчю; проникнення до житла чи іншого володіння особи; перевірка дотримання вимог дозвільної системи органів внутрішніх справ; застосування технічних приладів і технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засобів фото- і кінозйомки, відеозапису; перевірка дотримання обмежень, установлених законом стосовно осіб, які перебувають під адміністративним наглядом, та інших категорій осіб та поліцейське піклування. Частиною 2 статті 31 Закону України «Про національну поліцію» також визначено, що під час проведення превентивних поліцейських заходів поліція зобов’язана повідомити особі про причини застосування до неї превентивних заходів, а також довести до її відома нормативно-правові акти, на підставі яких застосовуються такі заходи, - зазначив Владислав Пустовар.

Згідно з законом у нову поліцію входитиме низка підрозділів: кримінальна поліція (оперативні підрозділи); патрульна поліція; органи досудового розслідування; поліція охорони; спеціальна поліція (виконання завдань на закритих режимних об'єктах); поліція особливого призначення (спецпідрозділ).

Чим поліція відрізняється від міліції?

Для кращого розуміння чим же національна поліція відрізнятиметься від міліції, пропонуємо увазі читачів найважливіші відмінності, що їх вибрали фахівці сектору комунікації ГУ Національної поліції в Черкаській області.

 1.Міліція – це мілітарна, авторитарна, воєнізована структура, яка існувала з радянських часів, була орієнтована на процес та статистику, та мала мінімальний вплив на її діяльність громадськості.

Поліція – державний правоохоронний орган, основне в якому: співпраця, комунікація, надання сервісних послуг. Основними завданнями є служити і захищати. Національна поліція створюється з метою реалізації державної політики у сфері забезпечення публічної безпеки і порядку, охорони та захисту прав і свобод людини, інтересів суспільства й держави, а також надання поліцейських послуг.

2. Поліція - це окремий професійний і деполітизований орган.

3. Завданням поліції - надання поліцейських послуг у сферах: забезпечення публічної безпеки і порядку, охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави; протидії злочинності; надання в межах, визначених законом, послуг з допомоги особам, які з особистих, економічних, соціальних причин або інших надзвичайних ситуацій потребують такої допомоги.

4. В розділі 2 Закону «Про національну поліцію» на відміну від ст. 3 Закону України «Про міліцію», міститься розширений перелік з повним визначенням принципів діяльності поліції, до яких належить верховенство права, дотримання прав і свобод людини, законність, відкритість та прозорість, політична нейтральність, взаємодія з населенням на засадах партнерства, безперервність.

5. На поліцейського покладається набагато менший обсяг зобов’язань, в першу чергу направлений на допомогу громадянам, а саме неухильно дотримуватися положень Конституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського; професійно виконувати свої службові обов’язки відповідно до вимог нормативно-правових актів, посадових (функціональних) обов’язків, наказів керівництва; поважати і не порушувати права і свободи людини; надавати невідкладну, зокрема медичну, допомогу особам, які постраждали від правопорушень, нещасних випадків, а також особам, які опинилися в безпорадному стані або стані, небезпечному для їх життя та здоров’я; зберігати інформацію з обмеженим доступом, яка стала йому відома у зв’язку з виконанням службових обов’язків.

6. В міліції дільничий інспектор відповідав за громадський порядок на своїй ділянці; інспектор ДАІ – слідкував за правилами дорожнього руху; патруль – організовував охорону громадського порядку. Поліцейські патрульні першими приїжджатимуть на виклики, реагуватимуть на скарги і порушення правопорядку. Полісмени розбиратимуться з хуліганами, матимуть право, затримати і запросити у відділок для проведення опитування (а не допиту, як було в міліції). Патрульні можуть оштрафувати водія, який порушує ПДР, перевірити документи у підозрілих осіб, конфіскувати підозрілу річ.

7. В міліції ДАІ – несла службу на місці, яке прописане у робочій карті державтоінспектора. В поліції патрульна служба цілодобово патрулює місто, перша реагує на порушення. Діють піший і автомобільний патрулі. Автомобілі патрулі оснащені сучасними засобами зв’язку, які підключені до електронних баз. Кожен патрульний матиме нагрудну камеру та планшет. Весь процес перевірки та оформлення протоколів має займати не більше п’яти хвилин. Сам порушник отримуватиме електронний протокол та квитанцію і за бажанням зможе оплатити адміністративне порушення банківською карткою на місці.

8. В міліцію на службу могли бути прийняті громадяни, здатні за своїми особистими, діловими і моральними якостями, освітнім рівнем, фізичною підготовкою і станом здоров’я виконувати покладені на правоохоронців обов’язки. В поліцію проводиться повністю прозорий набір нових людей за чіткими критеріями. У патрульну поліцію беруть молодих людей, віком, до 35 років, які пройшли відбір у ході жорсткого конкурсу. Навчання відбувається протягом трьох місяців, але конкурс жорсткий. Для нової патрульної поліції розроблено сценарії поведінки поліцейських у більш як 500 різних ситуаціях. Під час їх розробки враховувалися норми чинного законодавства, але при цьому пояснювалось, як саме поліцейським діяти у тому або іншому випадку, що входить до їхніх обов'язків, а чого робити не можна. З ким координувати свої дії.

9. В міліції всі намагалися уникати ініціативи, відповідальності, нововведень, прагнули зберегти стабільність. Система не дбала про персонал.

В новій поліції особовий склад може висловлювати свої думки щодо вдосконалення органу, пропонувати, змінювати, впливати.

10. В законі «Про поліцію» передбачено конкурс для майбутніх поліцейських, яких відбиратимуть поліцейські комісії із представників Міністерства внутрішніх справ керівників поліції. На обласному рівні в комісію входять правозахисники обрані обласними чи районними радами. Центральний рівень – обирають представники громадськості. Така комісія буде оголошувати вакантні посади та проводити конкурс.

11. Частиною 2 статті 49 Закону водиться ще одне нововведення, а саме особи, які виявили бажання поступити на службу до поліції, за їх згодою проходять тестування на поліграфі.

12. В законі «Про міліцію» відсутні положення про те, що співробітник міліції має надати вам інформацію про свою особу

В поліції працівник зобов’язаний пред’явити документи одразу ж. Це закріплено у новому законі у розділі 3 стаття 18.

13. В законі України «Про міліцію» прописані лише умови за яких можуть бути застосовані різні заходи примусу, тобто фізична сила, психологічний тиск, вогнепальна зброя.

В поліції у статті 45 закону прописано детальний перелік того, коли до громадян можуть застосовувати силу. У новому законі детально прописані також засоби, і навіть тварини, за допомогою яких можна затримувати громадян. Так поряд з електрошокерами, боєприпасами та іншим приладдям, значиться службовий кінь та пес.

14. В міліції обмеження дій для правоохоронців, яке було прописане у законі України «Про міліцію» стосувалося лише використання вогнепальної зброї.

В поліції у статті 45 нового закону є чіткі заборони і обмеження, які стосуються застосування різноманітних видів зброї і фізичної сили. Головними з них є те, що удари гумовими кийками, приміром, не можна наносити по голові, шиї, ключичній ділянці, статевих органах, в живіт. Сльозогінний газ чи подібні речовини не можна розпилювати на людей, прицілюючись. Також не можна застосовувати водомети при температурі нижче ніж +10 °С. Також заборонено тримати особу у кайданках довше ніж  дві години без перерви.

15. Абсолютно заборонене виконання незаконних наказів.

16. В міліції існувала низка спецпідрозділів: підрозділ швидкого реагування "Беркут"; Відділ швидкого реагування і спецоперацій "Сокіл"; Спеціальний батальйон судової міліції "Грифон"; Спецпідрозділ охорони "Титан"; Спецпідрозділ "Скорпіон"; Загін спецпризначення та боротьби з тероризмом "Омега"; Спецпідрозділи ВВ МВС - "Барс", "Ягуар", "Гепард", "Тигр".

В поліції створено один Корпус Оперативно-раптової дії (КОРД), який буде націлений на боротьбу з організованою злочинністю. Для нового спецпідрозділу, прописані чіткі дії і обов’язки, наприклад, щодо застосування спецзасобів (див. пункт 14).

На замітку водіям

10 причин, через які поліцейський може зупинити авто

Раніше працівник ДАІ міг зупинити машину, висмоктавши підставу із пальця: відпрацювання, підозріло їдеш. Закон чітко передбачив конкретні причини, на підставі яких поліцейський має право зупинити авто.

І їх всього 10:

1. Водій порушив Правил дорожнього руху;

2. Транспортний засіб перебуває у розшуку;

3. На авто відсутній номерний знак;

4. Є ознаки технічної несправності;

5. Є інформація про причетність водія або пасажирів до скоєння ДТП чи іншого правопорушення;

6. Необхідність опитати водія чи пасажирів про обставини ДТП чи іншого правопорушення;

7. Потреба залучити водія до надання допомоги іншим учасникам руху або у якості свідка під час оформлення протоколів;

8. Рішення про обмеження чи заборону руху;

9. Якщо закріплений на авто вантаж створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху;

10. Порушення використання на автомобілі спец сигналів.

Олександр Немеш

Поділитись

Коментарі

Вгору