Як відкрити свою справу та забезпечити родину, не виїжджаючи з України?

04 лютого 2019, 15:34

Рік, який змінив все. 2014 рік назавжди змінив всю Україну та уявлення кожного українця про життя та про те, що в цьому житті може відбутися. Тому що 2014 року відбулося саме те, чого ніхто з мешканців Луганська та Донецьку уявити не міг. Майже ніхто... Початок конфлікту в квітні 2014 року, коли були захоплені адміністративні будівлі в обох обласних центрах, з’явилася перша зброя на руках у тих, хто виконував завдання із захвату будівель, чисельні «туристи» з Російської Федерації, яких привозили для масовок та виконання завдань із дестабілізації ситуації. Навіть за таких подій більшість населення все ще не усвідомлювала, що відбувається. Коли з’явились перші блок-пости, з міст почали виїжджати проукраїнські активісти та підприємці, які намагалися врятувати своє майно від «діячів республіки», які активно почали відбирати автівки та, погрожуючи зброєю, вламуватися у домівки та забирати великі суми грошей. І ось на початку червня розпочались справжні бойові дії з використанням системи «Град». Снаряди летіли просто у міста як у Луганську, так і Донецьку. Лише тоді населення почало масово залишати міста. Та в думках кожного була повна впевненість, що через два тижні все це скінчиться і вони повернуться додому, і все стане на свої місця. Настільки глибока була віра в те, що як завжди держава все вирішить, що такі події неможливі, що вони повинні бути припинені негайно, що неможливо допустити гибелі простих українців. Або повне нерозуміння ситуації…

Віра в швидке закінчення поєднувалась із глибокими нерозумінням того, що відбувається в країні. Пройшло два тижні, а військовий конфлікт лише набирав обертів. Додому повертатися немає можливості: військові дії не припиняються, гинуть солдати, горить техніка, сполучення з містом зупинене. Так наступила осінь, а у валізах лише літній одяг та документи, гроші швидко скінчилися. Потрібно було житло, робота, щоб це ж житло оплачувати, та купувати їжу. Далі доля переселенців складається за власним унікальним сценарієм. У результаті за 2014-2015 роки окуповані райони Луганської та Донецької областей залишили понад 1,6 мільйонів осіб у пошуках кращої долі, тікаючи подалі від війни, відсутності прав та правосуддя, безперспективності існування, бідності та депресії.

Питання інтеграції внутрішньо переміщених осіб на новому місці проживання та в економічну активність стало номер один для держави та міжнародних організацій. На жаль, держава не здатна забезпечити програми інтеграції як фінансово, так і фахово. Саме так з’явився спільний проект Українського Жіночого Фонду та Бізнес Арени за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку USAID «Економічні можливості постраждалим від конфлікту», в реалізацію якого значний вклад зробила Яна Матвійчук, разом з її проектом для підтримки бізнесу – Бізнес Арена.

Яна Матвійчук та проект Бізнес Арена

Розвиток має бути безперервним, незважаючи ні на що. У кожного бізнесу є одна загальна особливість: він не стоїть на місці, бізнес або зростає, або падає. Щоб власник не став гальмом свого бізнесу, він повинен безперервно розвиватися, - розповідає Яна Матвійчук в інтерв'ю одному з національних ЗМІ.

Яна Матвійчук - підприємиця, власниця компанії ARENA CS, ведуча. Побудувала багатомільйонну компанію, маючи стартовий капітал в 300$. За 15 років на рахунку компанії Яни реалізовано понад 7000 проектів. Свою місію - допомагати українцям робити бізнес в Україні - Яна реалізовує через розбір успішних кейсів підприємців на своєму youtube каналі Бізнес Арена. Досвід підприємництва - 15 років. За версією міжнародного журналу WOMAN в 2018 році включена в рейтинг найбільш впливових жінок України в номінації «Великий бізнес - велика особистість».

Яна Матвійчук створила проект Бізнес Арена у 2013 році з метою продемонструвати слухачам, що успішним підприємцем може стати кожен, що кожен може досягти успіху, що бізнес в Україні можна і треба робити. Малий та середній бізнес має стати основою економіки країни.

Яна Матвійчук Бізнес Арена - два словосполучення, які вже стали брендом в івент менеджмент і категорії: як почати свій бізнес. Подкаст Бізнес Арена з Яною Матвійчук запустили в кінці 2013 року. За 4 роки Яні вдалося досягти своєї мети і записати понад 100 подкастів, гостями яких стали Євген Чичваркін, Андрій Здесенко, засновники «Нова Пошта» Володимир Поперешнюк, Дмитро Потапенко, Михайло Кухар, Геннадій Балашов, Андрій Пальчевський, Дмитро Борисов, Саша Дергоусова, Алла Клименко, Андрій Клименко, Кирило Куницький, Єлизавета Юрушева і багато інших.

Місія проекту – надихнути українців починати бізнес у своїй країні. Допомогти всім, хто знаходиться на старті реалізації своїх ідей, розповісти, які є види бізнесу, як відкрити свою справу, як стати успішним, як відкрити свій бізнес, показати бізнес-ідеї з мінімальними бюджетами для старту. Бізнес Арена - це історії успіху людей, які не побоялися кинути виклик своїй ліні, скептицизму оточуючих, відсутності на початковому етапі великих грошових коштів і потрібних знайомств. Вони створили, створюють і розвиватимуть успішні бізнеси в Україні. Вони із задоволенням діляться секретами створення бізнесу з нуля, підкидають бізнес-ідеї, радять бізнес-книги.

Виконавши і перевиконавши завдання, в березні 2018 року на каналі Бізнес Арена відбулися зміни і стартувала нова рубрика Breaking News Україна, яку Яна веде разом з російським підприємцем, опозиціонером Дмитром Потапенком. Рубрика присвячена новинам бізнесу і економіки в Україні. Сьогодні канал налічує понад 77 000 підписників. І це одна сторона Бізнес Арени, друга сторона – це діяльність, спрямована на допомогу вимушеним переселенцям, діючим та майбутнім підприємцям.

Яна Матвійчук: переїзд на нове місце та нові виклики

Історія вимушених переселенців дуже знайома для Яни Матвійчук, оскільки її мати з міста Донецьк, вся її сім’я з цього шахтарського краю. Більша частина родичів у 2014-2015 роках переїздили з Донецька до Києва, хтось відправився в інші міста України, хтось поїхав до Білорусі та в країни Європи. Яна Матвійчук живе в Києві з 1993 року, тут вона розпочинала своє доросле життя та створила власну бізнес-імперію. Навчання в університеті, перша робота, потім бажання створити власний бізнес та багато роботи задля досягнення успіху. Яна Матвійчук по-справжньому знає, що таке створювати щось з нуля, що таке труднощі на початку, та який вигляд має життя людини, яка покинула рідне місце та не має жодної опори у разі провалу.

Коли за 2014-2015 роки кілька десятків родичів переїхало з Донеччини через Київ, у Яни з’явилася ідея допомогти переселенцям, які опинилися у скрутному становищі. Вони залишили свої домівки, бізнес, місце роботи та все, що було пов’язано з минулим. Цим людям удвічі важче, адже ти розумієш, що ти був вимушений, саме вимушений залишити своє рідне місто і залишите все там. Ти розумієш, що в тебе було все, ти не відмовлявся від цього за власним бажанням, все там і залишається, але жити там неможливо. Все це додає психологічний тягар. З’являється відчуття того, що минуле - це якийсь сон, від якого тебе розбудила війна. Тепер треба починати усе заново.

Проект «Економічні можливості постраждалим від конфлікту»

Проект «Економічні можливості постраждалим від конфлікту» - це допомога для стійкого розвитку, але в першу чергу саме в бізнесі. Оскільки бізнес – це економічна діяльність, це додана вартість, це розвиток країни. Бізнес потребує постійного розвитку, тому в проекті передбачено навчання для тих, хто не робив бізнес раніше. Це означає що освічених, розвинутих людей, зі знаннями та досвідом стає більше, що підвищується загальний рівень розвитку людського потенціалу в країні. Бізнес – це також свобода, це розвиток без обмеження. Це ключ до самостійного життя на будь-якій території. Людей, які створюють бізнес, повинно бути більше в кожній країні. Малий та середній бізнес – це основа економіки, це саме те, що стримує від появи «великої держави», яка про все подбає.

Проект «Економічні можливості постраждалим від конфлікту» був розроблений у 2015 році Українським жіночим фондом, Бізнес Арена виступає головним партнером. У 2015 році проект отримав фінансування від Агентства США з міжнародного розвитку. Стартував проект у 2016 році в 5 регіонах України: Вінницька, Дніпропетровська, Запорізька, Харківська і Херсонська області. Згодом долучилася Житомирська область. Після року реалізації до проекту приєдналися ще 2 області – Луганська та Донецька, які більше всього постраждали внаслідок конфлікту.

На сьогодні ситуація з економічною самодостатністю регіонів бажає кращого. Навіть на 2019 рік існує велика відмінність між життям у столиці та в регіоні. З розпадом Радянського Союзу багато міст в областях втратили свою економічну сутність, оскільки підприємства, які раніше наповнювали місцеві бюджети, зникли з економічної мапи. В результаті на зміну прийшла бідність, а це означає відсутність місцевого бюджету для розвитку інфраструктури та інших проектів, та безробіття. Люди, які раніше працювали на підприємствах, та мали технічну освіту стали непотрібні. На зміну нічого нового не прийшло.

А як відомо, щоб діяти, люди потребують знань. Нових знань, нової парадигми існування. Цього колишні робітники одразу не отримали. І навіть через 25 років більшість залишається поза новими викликами нового суспільства. Звідси з’явились багаточисельні депресивні міста по всій Україні. З’явився вакуум, який треба чимось заповнювати. Населення просто не здатне створювати щось нове. Через брак знань і свідомості. Сьогоднішня проблема України - не в державі, не в політиках, проблема у відсутності індивідуальної відповідальності, яку можна усвідомити тільки через навчання, здобування нових знань, розуміння природи походження економіки. Проблема України - у відсутності менеджерів, ініціаторів тих, хто здатен створювати, організовувати. Це підприємці. Це лідери. Готових виконувати завдання - достатньо. Не вистачає тих, хто готовий створювати ці завдання.

Київ, Харків, Львів, Дніпро – успішні міста, тому що там концентрується багато людей зі знаннями та бажанням діяти, багато підприємців, ініціаторів, новаторів. Але в менших містах ситуація зовсім інша.

Головна мета проекту – навчити підприємництву

Саме тому один з головних компонентів проекту «Економічні можливості постраждалим від конфлікту» - це навчання. Не достатньо дати вудку для ловлі риби, треба навчити користатись нею, навчити, яку приманку використовувати, як прикормлювати рибу, як правильно вибирати місце для ловлі риби. Мова про те, що навчання є визначним фактором в успішній діяльності, а бізнес – це гра зі знаком плюс для обох сторін.

 

Тепер усе по порядку. Проект «Економічні можливості постраждалим від конфлікту» стартував у 2016 році. Команда Українського жіночого фонду та Бізнес Арени відправились в регіони, щоб презентувати проект, привернути увагу громадськості та журналістів, щоб в решті-решт знайти саме тих внутрішньо переміщених осіб, які мають потребу в допомозі розвитку бізнесу, або мають намір відкрити свій бізнес. Варто зробити наголос на тому, що цей проект став успішним завдяки об’єднанню громадського сектору – Український жіночій фонд та бізнесу – Бізнес Арена. Разом вдалося досягнути синергії в розробці та реалізації проекту.

Спеціалісти Бізнес Арени займались розробкою унікального курсу навчання основам підприємництва для тих осіб, які майже нічого не знають про бізнес, але хочуть реалізовувати свої власні ідеї. В результаті був створений цілий тренінговий модуль. Це такій міні-МВА проект, який складається:

  • з 10 модулів інтенсивного навчання за програмою міні-MBA, та відображає повне занурення у навчальний процес;
  • включає консультативну підтримку від спеціалістів міжнародного рівня з організації, розвитку та управлінню малим і середнім бізнесом;
  • розробку дієвого плану стратегічного розвитку бізнесу для існуючого підприємства чи бізнес-плану стартапу/нової компанії;
  • дає нові знайомства, ділові контакти, можливість приєднатись до бізнес-спільноти.

Цей модуль також є діючим унікальним посібником для тренерів. Його можна викладати як безпосередньо для початківців, так і навчати тренерів, які, використовуючи модуль, зможуть у подальшому навчати нові і нові групи майбутніх підприємців. Всього за два роки проекту школу пройшли більше 800 осіб.

З іншого боку, сильна сторона проекту – громадський сектор, з його політикою розвитку країни в економічному напрямі, його чисельні контакти з громадянським суспільством в багатьох містах країни, з осередками активності.

В рамках проекту надавалися гранти у вигляді обладнання для розвитку або заснування бізнесу. Не легким був шлях відбору майбутніх отримувачів гранту. Для цього були розроблені спеціальні критерії та шкала оцінки отриманих бізнес-планів. Майбутні отримувачі допомоги подавали не тільки бізнес-плани, які прискіпливо оцінювали журі проекту, але і захищали свої проекти перед всією комісією у Києві. В результаті, протягом двох років було підтримано 155 бізнес-проектів. З них – 43 вже діючих підприємців отримали обладнання з метою розширення бізнесу та найму нових співробітників. Решта – це початківці, які не мали досвіду в бізнесі, але прагнули реалізувати власну ідею, розвинути бізнес або стати самозайнятою особою. Бізнесами, які взяли участь у проекті, за 2 роки було створено 278 робочих місць.

Розвиток бізнесу – основне завдання власника підприємства

Як ми казали вище, отримати вудку це лише половина шляху, який треба здолати. Далі ще важча частина на шляху власного розвитку. Це навчання. Чому навчання так важко дається  підприємцям? Тому що, якщо взяти, наприклад, студента університету, то його навчання виглядає тільки як навчання. Це означає постійне отримання нових знань у вигляді теорії, і тільки через 4-5 років студент розуміє зміни, які відбулись у його багажі знань та розуміння світогляду. У випадку підприємця все набагато складніше. З одного боку підприємство, яким треба керувати, тобто реалізовувати вже наявні власні знання, уміння, навики на практиці. З іншого боку – навчання. Одночасно потрібно не тільки керувати, а й отримувати нові знання, які змінюють тебе тут і зараз, які можуть перевернути твій погляд на світ та бізнес. Але, є третя і найголовніша складова - це необхідність впроваджувати зміни на власному підприємстві вже тут і зараз. Сьогодні ти отримав знання та настанови від ментора, завтра тобі вже необхідно впроваджувати зміни.

Зміни ніхто не любить, тому зустрічається великий супротив, як з боку власників, тих хто навчається, так і з боку найманих працівників. Все це ускладнює або навіть блокує процес трансформації. Не кожен готовий до такого виклику. Але варто розуміти, що не буває успіху без праці, як більше немає держави, яка за все подбає.

Сильна сторона проекту “Економічні можливості постраждалим від конфлікту” – менторська програма для учасників проекту, яка продовжувалась протягом 3-6 місяців по кілька годин на місяць.

Хто ці люди, які навчали майбутніх підприємців? Менторами програми виступили особи, які мають попередній успішний досвід у створені власного підприємства, які мають досвід проведення тренінгів та навчання інших підприємців. Це люди, які можуть поділиться власним досвідом. Успішно створене підприємство – це систематична робота та великий набір навиків та знань, якими варто поділитись з іншими.

Скільки в світі є осіб, які тільки хочуть розпочати бізнес? А скільки тих, хто розпочав та здався на самому початку? Скільки тих, хто досягши якогось результату, потім сказав: «Якщо я б знав на самому початку про це, то зробив би так, а не так». Саме для того, щоб не було такої фази, менторська програма включена в проект.

Було надано більше 1400 годин індивідуальних консультацій. Важко перерахувати всі теми, які обговорювали ментори разом із учасниками проекту. Крім цього, за запитами грантерів були надані рекомендації по деяким юридичним аспектам, що стосуються оформлення співробітників, договірних взаємовідносин з контрагентами, повноважень контролюючих органів і перспектив судової тяганини за результатами перевірок.

Тренінги – як складова комплексного навчання підприємців

Але менторська програма складалася не тільки з індивідуальної роботи з менторами. Протягом шести місяців учасники відвідали три тренінги та мали змогу взаємодіяти з тренерами наживо. На тренінгах підприємці вивчали необхідні за результатами оцінки знань та потреб кожного учасника напрями. Серед цих напрямів були: основи бізнесу, основи маркетингу, тактика переговорів та продажівуправління виробництвом, управління персоналом:

  • Що таке прибуток, з точки зору бізнесу
  • Трикутник прибутку
  • Основний бізнес-процес
  • Основний продукт
  • Матриця продуктів
  • Тонкощі маркетингового просування
  • Переговори: що має бути
  • Що не можна говорити клієнту
  • Робота з ціною
  • Обробка заперечень
  • Опис виробничих процесів
  • Критерії ефективності процесів
  • Розробка посадових інструкцій
  • Система оцінки та оплати праці
  • Принципи обробки заперечень персоналу
  • Структура правил взаємодії та їх впровадження

 

Окремо вивчали побудову стратегії, запуск і автоматизацію продажів через соцмережі та мессенджери:

  • Конкурентний аналіз в інтернеті та соцмережах (потреби, ніші конкурентів тощо).
  • Створення аватара цільової аудиторії.
  • Планування бюджету та медіа планування, просування бізнесу в інтернеті.
  • Як швидко створити і запустити інтернет-сторінку, що продає.
  • Створення продуктової матриці для просування в інтернеті (лид магніт, трипвалер, основна продукція, максимізація прибутку, абонемент).
  • Контент-маркетинг для бізнесу (авторська методика створення контент-стратегії, ведення соціальних медіа, інструменти планування, програми відкладеного постінга).
  • Клієнти з мессенджерів. Мессенджер маркетинг і чат-боти для бізнесу. Побудова тунелю продаж.
  • Автоматизація бізнесу. Швидкий запуск і впровадження CRM Бітрікс24.

Та досить детально вивчили «Оперативний фінансовий облік»:

  • Логіка руху фінансових ресурсів;
  • Організація фінансової системи підприємства для підвищення керованості підприємства.
  • Форма, зміст та принципи складання звіту про прибутки та збитки;
  • Форма, зміст та принципи складання балансу;
  • Форма змісту та принципи складання звіту про рух грошових коштів;
  • Як читати фінансові звіти;
  • Основні терміни та поняття у сфері управління фінансами.
  • Облік доходів;
  • Облік витрат;
  • Розрахунок залишків;
  • Приклади файлів та форм для оперативного адміністративного обліку.
  • Розрахунок необхідних оборотних коштів для фінансового циклу підприємства;
  • Управління грошовим обігом підприємства;
  • Кредиторська заборгованість;
  • Управління дебіторською заборгованістю; кредитна політика; скидки при терміновому платежі; контроль за станом дебіторської заборгованості;
  • Управління запасами; типові рішення, щодо запасів; витрати, пов'язані з управлінням товарно-матеріальними запасами; оптимізація витрат на управління товарно-матеріальними запасами; нормування запасів.

Досягнення учасників проекту зі створення власного бізнесу

 

Саме така побудова програми надала учасникам можливість отримати комплексні знання та розвиток. З одного боку, інтенсивна систематична робота, з іншого боку, раз на місяць учасники отримували значний багаж знань. Більшість учасників відмічає позитивний вплив програми на їх власний розвиток та результати, які почало приносити їх підприємство. Кожен з учасників відмітив, що йому не вдалося б досягти таких результатів без програми. Наводимо приклад лише декількох відгуків учасників програми:

Ірина, м. Харків, як результат співпраці з ментором, зробила перші продажі через нові платформи в інтернеті, зробила стратегічне планування, навчилася працювати з відгуками, рекламою, системним піаром. «Дякую за ділову та корисну співпрацю».

Віталій, м. Херсон, розширив коло потенційних покупців та збільшив розміри продажів. «Під час та після програми настрій бойовий»

Олена, с. Станіслав, Херсонська область, вдалося досягнути зменшення затрат, навчитися рекламі в соцмережах, роботі з потенційними клієнтами «Тренер дуже комфортний, живе спілкування. Все дуже професійно».

Олена, м. Кривий Ріг, самоорганізація, планування, постановка цілей, робота з онлайн ресурсами, розуміння кроків для досягнення цілей, продажу через інтернет. «Дуже цікаво».

Ганна, м. Лисичанськ, в результаті програми зробила підрахунок та аналіз оборотних коштів, знайшла нові канали збуту продукції. «Усі тренінги проходять на позитиві, додають натхнення до нових дій, розширюють горизонти»

Олена, Запорізький район, с. Лукашеве, Запорізька область, навчилася реалізації власних цілей; підвищення рентабельності бізнесу; загалом відбувся розвиток і розширення справи. «Дуже вдячна за можливість взяти участь у цій програмі, за креативного, енергійного, активного та відповідального тренера, що надихає на новi досягнення. Дякую за цей заряд на успішну роботу».

Юлія, м. Сєвєродонецьк, «Кожне заняття чекала спілкування з тренером, дуже допомагав як професійно, так і морально) Велика подяка тренеру та проекту в цілому»

Та маємо ще дуже багато відгуків.

В проекті взяли участь багато осіб серед числа внутрішньо переміщених осіб, учасників АТО, їх сімей, людей з інвалідністю. Результатами проекту стало не тільки реальні досягнення в розширені бізнесу та започаткуванні нового бізнесу; реального результату, який відображається у конкретних грошових цифрах, але і працевлаштування нових найманих працівників із числа вимушених переселенців, учасників АТО. З’явилися нові місцеві бренди, які узнає багато місцевих жителів. З іншого боку, учасники отримали нові знання, за які інші люди готові платити великі гроші. Учасники проекту навчилися системно мислити, мають повне уявлення про бізнес, та замотивовані на нові досягнення і після закінчення проекту. Головне, що після такої школи всі учасники отримали мислення підприємця та назавжди залишаться підприємцями, а значить будуть впевненими в своїх силах, значить працюватимуть на користь суспільства та країни, значить матимуть любов до життя та розвитку.

Давайте пам’ятати – малий та середній бізнес – це основа економіки країни!

Матеріал розміщено на правах реклами

 

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору