Відсутність контролю та низька культура водіння, – чому дороги області забирають життя черкащан

29 листопада 2017, 19:55

Стан безпеки руху на дорогах України щороку стає все гіршим, про це красномовно свідчать дані статистики. Безлад спричинило одразу кілька чинників: відсутність належного контролю, низька культура водіння і… корупція. За словами правоохоронців, основні причини аварій — перевищення швидкості, порушення правил маневрування, водіння в нетверезому стані та порушення пішоходами правил дорожнього руху, пише Черкаський край.

Неоголошена війна

Невтішну тенденцію помітно, якщо проаналізувати кількість  жертв автокатастроф. Так у 2015 році щодоби на дорогах держави гинуло восьмеро людей, а у 2016-му — одинадцятеро. Торік в Україні сталось понад 138 тисяч аварій, в яких загинуло понад 3 тисячі осіб, десятки тисяч травмовано. Торік людина опинялася під колесами кожні чотири хвилини. Найбільше загинуло через наїзди на пішоходів та під час зіткнень автомобілів.
Про вкрай загрозливу ситуацію на дорогах країни на засіданні Уряду говорив міністр внутрішніх справ Арсен Аваков:

— З першого січня 2016 року по перше січня 2017 року в зоні антитерористичної операції загинули 763 військовослужбовці та правоохоронці. Тобто, на дорогах України у 2016 році загинуло вчетверо більше, ніж на фронті.

Дороги області забрали життя 530 громадян

На Черкащині ситуація не краща. В офіційній відповіді головного управління Національної поліції в Черкаській області на запит редакції йдеться:

«…Упродовж 2014 року на території області зареєстровано 3 тисячі 910 дорожньо-транспортних пригод, із них 678 ДТП із потерпілими, внаслідок яких 157 осіб загинуло, а 801 особа травмована… Упродовж 2015 року на території області зареєстровано 3 тисячі 534 ДТП, із них 763 з потерпілими. 156 осіб загинуло, а 977 травмовано. Упродовж 2016 року на території області зареєстровано 4 тисячі 63 ДТП, із них 895 із потерпілими. 122 особи загинуло, а 1 тисяча 176 травмовано. Упродовж дев’яти місяців 2017 року на території області зареєстровано 2 тисячі 874 ДТП, із них 706 із потерпілими, внаслідок яких уже загинуло 95 осіб, ще 81 травмовано. За цей же період виявлено 2 тисячі 624 факти керування транспортними засобами особами, які перебували у стані алкогольного сп’яніння…».

Як видно з документа, ДТП на Черкащині протягом останніх чотирьох років забрали життя 530 людей. Тим часом неоголошена війна на дорогах триває. Злочини за кермом стають дедалі кривавішими. Пригадаймо хоча б аварію у Харкові, де 20-річна водійка травмувала одинадцятьох людей, шестеро з яких — смертельно.

Контроль, інфраструктура і підвищення культури водіння

Про те, як навести лад на дорогах, ми запитали в експертів, громадських активістів та представників патрульної поліції Черкас.

— Контроль на дорогах, звичайно, потрібен. — вважає директор автомобільної школи «Автотехніка», експерт з правил дорожнього руху Євгеній Граб. — Але не драконівський. Поліція має бути помічником водія, а не карателем. Висока аварійність на дорогах мало пов’язана з тим, як організовано контроль. На мою думку, у більшості випадків ДТП стаються тому, що в якийсь момент водій стає неадекватним за кермом. Серед причин: нерви, сімейні сварки і навіть погіршення рівня життя. Тому головне — це психологічний стан людини. Вважаю, що важливою частиною боротьби з аварійністю є превентивна робота — змалечку прищеплювати людям відповідальне ставлення до виконання правил дорожнього руху.

Відомий черкаський адвокат Василь Демчик вважає, що підвищення кількості аварій пов’язане з неадекватними водіями та збільшенням кількості автомобілів на дорогах. Проте твердить, що загальний рівень культури водіїв значно виріс.

Із цим категорично не погодився екс-начальник управління ДАІ в Черкаській області Віктор Бережний:

— Із ліквідацією ДАІ водії почали грубо порушувати правила дорожнього руху. За межами міста на дорогах обганяють навіть при наявності зустрічного транспорту. А в місті на пішоходних переходах водії дозволяють собі не пропускати пішоходів.

— Окрема проблема — це погані розмітки на переходах, незадовільне освітлення, світлофори, що не працюють, або й відсутні в тих місцях, де вони конче необхідні. А від того, як працює інфраструктура, напряму залежить безпека дорожнього руху, — вважає голова ГО «Міська варта» Іван Мороз.

— Контроль на дорогах не настільки суттєво впливає на стан аварійності, як стан дорожньої інфраструктури та рівень культури учасників руху, — переконаний голова ГО «Автомайдан» Сергій Яковенко.

Зупинити смерть на дорогах можна, приборкавши корупцію

На переконання автомайданівця Сергія Яковенка, для покращення безпеки руху необхідно навести лад у царині правосуддя.

— Щоб зменшити кількість жертв ДТП, необхідно подолати корупцію. І особливо в судах. За шість місяців 2017 року більше половини зі складених патрульною поліцією Черкас адмінпротоколів по 130-ій статті (п’яна їзда) не знайшли підтвердження у рішеннях суду. П’яних водіїв судді просто воліють не карати.

Дивна лояльність суддів до любителів п’яної їзди вже набуває обрисів національної катастрофи. За словами активістів, існує ряд схем, за якими судді допомагають порушникам уникати відповідальності. Найпростіша з них — це затягування розгляду процесу на три місяці, щоб вийшов термін притягнення порушника до відповідальності. Саме за такою схемою кілька разів уникали відповідальності за п’яну їзду відомий депутат облради та колишній міліціонер, а тепер — бізнесмен.

Високі штрафи не допоможуть

Для наведення ладу на дорогах влада воліє бити порушників гривнею. За останні кілька років штрафи підскочили до небес. Та на думку експертів, журналістів і громадських активістів, це не завжди допоможе. Адже якщо їх не платитимуть високопоставлені порушники, тобто не буде рівності всіх перед законом, то очікуваного ефекту від того теж не буде.

У патрульній поліції Черкас висловили невдоволення щодо позиції суддів.

— З першого січня по жовтень патрульні склали більше тисячі протоколів за 130-ою статтею (п’яний водій). З них, за нашою аналітикою, на даний момент розглянуто близько 530 справ. Із них 190 просто… закрито й не притягнено до відповідальності водіїв, які перебували за кермом у стані сп’яніння, — зазначив заступник начальника управління Служби патрульної поліції в місті Черкаси Костянтин Дронгаль.

Невигадані історії

Зупинити небезпечних автомобілістів можна було б справедливими рішеннями судів. Проте… Під колесами «Волги», якою керував 23-річний нетверезий водій, рік тому загинув житель Золотоноші Григорій Соломаха. Золотоніський міськ­районний суд призначив автомобілісту умовне покарання. Ухвалений вирок не задовольнив ні вдову загиблого, ні прокуратуру області.

— Прокуратура області вважає, що вказаний вирок є незаконним та підлягає скасуванню у зв’язку з невідповідністю покарання тяжкості вчинення кримінального правопорушення та особою обвинуваченого через м’якість. У зв’язку з чим прокуратурою області внесена апеляційна скарга на вирок Золотоніського міськрайонного суду, — прокоментувала ситуацію заступник начальника відділу прокуратури області Вікторія Дидич.

Позаторік у Черкасах під колеса маршрутки потрапила 10-річна Саша Назарова. Це сталося на пішоходному переході, у момент, коли для пішоходів горіло зелене світло. Через отримані травми школярка надовго потрапила до лікарні й отримала інвалідність.

Позаду десять операцій, на черзі нова. Дитина досі ходить на милицях. За компенсацію із автопідприємством батькам Саші довелося судитися.

— Суд тривав рік. Нам довелося доводити суддям, що дитина, потрапивши під колеса автобуса, дійсно отримала психологічну травму. В ході судово-психологічної експертизи експерт встановив суму компенсації — 500 тисяч гривень. Але судді цинічно заявили, що на лікування і реабілітацію дитини вистачить і половини. А ще на прохання підприємства дали розстрочку платежу по 10 тисяч щомісяця. Хоча операції вже йшли і кожна з них нам обходилась у двадцять тисяч, — поділилась мама Саші Надія Назарова.

Володимир Лимаренко.

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору