Транспортна реформа в Черкасах: скільки вартує ходіння по муках?

30 липня 2019, 19:35

Транспортна реформа в Черкасах: скільки вартує ходіння по муках?

Припинення «чорного обігу готівки», забезпечення пасажирів квитками, різноманітні способи оплати та припинення постійного зростання вартості квитка – все це можливо після запровадження електронного квитка в Черкасах. Проте через бюрократичні процедури точну дату запровадження е-квитка назвати ніхто не може.

Більшість обласних центрів України частково чи повністю запровадили в себе е-квитки. Так, у Тернополі водії спочатку протестували проти безготівкового розрахунку, не виходили на маршрути, а потім змилилися. У цьому місті люди можуть заощаджувати гривню на кожній поїздці за допомогою карти тернополянина. Її потрібно поповнити, як звичайну картку на певну кількість поїздок. Студенти та учні мають знижку 50%. Інші ж пільговики їздять безкоштовно, але з 10-ої години. Електронний квиток дає можливість чітко підрахувати скільки пільговиків обслуговує перевізник, відповідно стільки ж грошей він отримає від міської влади. Можна чітко побачити прибутковість підприємства й реально оцінити потребу у підвищенні вартості проїзду.

У Черкасах з червня 2017 року в маршрутках можна оплатити проїзд без готівки за допомогою QR-коду. Буквально через місяць за тією ж схемою можна було також розрахуватися і в черкаських тролейбусах. Міський голова планує продовжити квиткову модернізацію міста і запевняє, що скоро за допомогою мобільного телефону можна буде купити квиток в черкаський зоопарк або заплатити за навчання дитини в дитячому садку.

Проте вже закінчується літо 2019-го року, а електронні квитки так і не запровадили. Один із авторів концепції транспортної реформи Павло Мосійчук розповідає, що транспортну реформу не можна втілити без GPS-трекерів. Тобто електронний квиток – це не просто можливість розрахуватися карткою і отримати талончик, а моніторинг роботи транспорту. Щоб можна було прибрати маршрути, які дублюють один одного, і завершити ці гонки на дорогах і, звісно, розуміти скільки ж пільговиків їздить пасажирським транспортом. Це потрібно для того, щоб чітко розуміти рентабельність тарифу й перевізники більше не мали змоги влаштовувати страйки.

- По GPS-моніторингу ми майже місяць очікуємо на роз’яснення державної регуляторної служби, чи визначення фірми-установника валідаторів підпадає під регуляторний акт. А в місті для запровадження електронного квитка все готово, - каже Мосійчук.

Тобто наразі «гальмує» запровадження електронного квитка та проведення моніторингу пасажиропотоку лише бюрократична процедура. Коли проведуть конкурс і визначать підрядника, то він за власний кошт встановить обладнання на транспорт у Черкасах. Перевізники ж лише повинні сплачувати абонплату за обслуговування цих трекерів в межах 120-180 грн на місяць. Відповідно обиратимуть підрядника, який запропонує меншу плату за обслуговування. Як не дивно, але самі перевізники виступають за упровадження системи електронного квитка та встановлення валідаторів на громадський транспорт.

Натомість досвід інших міст свідчить, що самі жителі псують автомати для видачі квитків. Заліплюють їх жуйками, розбивають тощо. А у Львові, де нова транспортна концепція почала розроблятися ще задовго до офіційного її старту по Україні, також досі не запровадили електронний квиток. У міській раді звинувачують ЄБРР в тому, що вони з усіх підрядників, які мали закупити та встановити валідатори, допустили до конкурсу лише двох і тим самим знизили рівень здорової конкуренції. У міськраді хочуть, аби ЄБРР розширила список конкурсантів до трьох, проте назви перших двох та лобійованої чиновниками третьої кампанії у міськраді Львова не розголошують. Тепер запровадження електронного квитка переноситься на серпень-вересень 2020 року перед місцевими виборами.

Зауважимо, що з січня 2017 року в усіх містах України повинні запровадити систему електронної оплати проїзду в міському та приміському транспорті. Законодавець поклав на місцеві органи влади обов’язок вирішувати, як і коли впроваджувати систему е-квитка, і який вигляд буде мати карта. Але найважливіше - на місцях повинні самостійно знайти гроші на досить дорогу ініціативу. За даними ЗМІ, в лютому цього року в департаменті ЖКГ Черкаської міськради пройшла нарада про е-квиток. У держустанові планують повністю прибрати готівку з оплати за проїзд. Перша компанія вже представила своє обладнання для цієї ідеї, і міськрада закликає інших представників презентувати свою продукцію.

За словами авторів концепції транспортної реформи в Черкасах, електронний квиток – це не захмарна проблема.

- Це може бути транспортна карта (квиток тривалого користування), може бути оплата через банківську картку, або через мобільні засоби, може бути соціальна картка містянина, оплата через валідатор тощо. У будь-якому випадку, варіант електронного квитка важливо розглядати крізь призму проведення конкурсу, - зазначають автори концепції, пише «Нова доба»

Скільки коштує запровадження е-квитка

Перший етап - підготовка транспортної інфраструктури. Для цього потрібно закупити необхідне обладнання: валідатори для безготівкової оплати проїзду і GPS-датчики, за допомогою яких фахівці на підприємстві і пасажири на зупинках могли б відстежувати пересування транспорту. Проте для початку варто дочекатися роз’яснення від державної регуляторної служби, якого немає вже майже місяць. Також потрібно провести навчання персоналу і встановити турнікети, де це необхідно.

Міській владі доведеться витратити кошти на випуск спеціальних карток для оплати проїзду. Проте в деяких обласних центрах, щоб зекономити популяризують оплату в транспорті за допомогою QR-коду, смс, оплати телефоном чи смарт годинником, який підтримує функцію NFC.

Крім цього, потрібно програмне забезпечення, за допомогою якого зведуть разом всю інформацію про транспортний потік, кількість пасажирів та аварійні ситуації. Цей процес, в ідеалі, повинен пройти одночасно як в комунальному транспорті, так і на маршрутках приватних перевізників. У Львові на такий проект і оновлення рухомого складу залучили 10 млн євро інвестицій від Європейського банку реконструкції та розвитку. Але, як бачимо, навіть такі шалені інвестиції не посприяли оперативному запровадженню е-квитка.

Як можна зекономити

Для початку можна залучити інвестиції, або заручитися підтримкою від соціально активного бізнесу для встановлення програмного забезпечення та необхідного обладнання. Також можна популяризувати різноманітні безконтактні способи оплати за проїзд.

Наприклад, СМС-повідомленнями. Пасажир заходить у транспорт і відправляє смс із певним кодом на номер. Всі реквізити зазначені всередині автобуса. Повідомлення безкоштовне, знімається лише вартість проїзду. Є ще варіант зі скануванням QR-коду. Для цього варто зайти в додаток «Приват24», навести на код, відсканувати його, вибрати кількість квитків і підтвердити оплату, опісля чого натиснути у смартфоні “компостувати”.

Така послуга стала досить популярною в інших обласних центрах України. Оскільки міська влада може заощадити на випуску карток, а пасажири можуть бути впевнені, що отримають свій квиток і їхні кошти не підуть у «тіньову кишеню» перевізника. Так, приміром, у Кривому Розі за чотири місяці 2019 року пасажири понад 40 тисяч разів оплатили проїзд телефонами чи годинниками з NFC, 35 тисяч разів – за допомогою QR-коду в додатку «Приват24». Також набирає популярності серед українців купівля електронного проїзного через «Приват24». Зокрема у Дніпрі придбали майже 12 тисяч проїзних.

Наразі проїзд в Черкасах вже коштує 5 гривень. Цьому передував страйк перевізників у кінці 2018 року, перемовини з міською владою, «провал» голосування на виконкомі за підвищення проїзду і, зрештою, затвердження діючого тарифу буквально через тиждень.

Вирішити таку ситуацію могла б транспортна реформа, однак здебільшого вона в Черкасах існує лише на папері, як і прагнення влади запустити дві системи — GPS-моніторингу і електронної оплати проїзду - два потужних кроки на шляху впровадження транспортної реформи, враховуючи закупівлю автобусів й тролейбусів, щоб перейти до єдиного муніципального перевізника.

 

 

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору