Верховна Рада ухвалила Виборчий кодекс, врахувавши всі пропозиції президента. Як передає кореспондент УНІАН, за Виборчий кодекс (№ 0978) проголосували 330 народних депутатів.
Враховано всі пропозиції президента Володимира Зеленського, внесені до Виборчого кодексу. Пропозиціями передбачено, що загальнодержавні вибори можуть проводитися одночасно з місцевим референдумом, позачерговими, повторними, проміжними, першими, додатковими місцевими виборами. При цьому чергові та позачергові загальнодержавні вибори не можуть проводитися одночасно із всеукраїнським референдумом, іншими черговими чи позачерговими загальнодержавними виборами, черговими місцевими виборами. Передбачено, що право голосу на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим мають виборці, які проживають на території Автономної Республіки Крим.
Відповідно до Виборчого кодексу, право голосу на виборах депутатів обласної ради мають виборці, які проживають на території області, а на виборах депутатів районної у місті ради (у місті з районним поділом, де утворені районні у місті ради) - виборці, які належать до територіальної громади відповідного міста і проживають на території відповідного району в місті. Належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначаються його виборчою адресою (крім випадків, передбачених законом). З метою перевірки наявності чи відсутності підстав для прийняття рішення про реєстрацію чи про відмову в реєстрації кандидата на відповідних виборах Центральна виборча комісія, територіальна виборча комісія з місцевих виборів можуть запитувати та безоплатно одержувати від державних органів, органів місцевого самоврядування інформацію, у тому числі персональні дані, необхідні для проведення такої перевірки. Суб’єкти, яким адресовано цей запит, зобов’язані невідкладно, але не більш як впродовж двох днів з дня його надходження, надати виборчій комісії відповідну інформацію, зокрема відомості щодо вибуття особи, висунутої кандидатом, за межі України для постійного проживання, з метою отримання політичного притулку, припинення нею громадянства України, наявності чи відсутності судимості, виїзду з України та в’їзду в Україну протягом встановленого кодексом часу перед днем голосування.
Нагляд за дотриманням вимог кодексу в частині участі засобів масової інформації та інформаційних агентств в інформаційному забезпеченні виборів, а також при проведенні передвиборної агітації, у тому числі в мережі Інтернет, здійснює Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення. При поширенні даних про результати опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, має вказуватися і замовник опитування. Забороняється оприлюднення чи поширення в інший спосіб результатів опитування громадської думки, пов’язаного з виборами, у тому числі щодо кандидатів, партій (організацій партій) – суб’єктів виборчого процесу, протягом останніх семи днів перед днем голосування. Забороняється оприлюднення в день голосування результатів опитування виборців щодо їхнього волевиявлення під час голосування до його закінчення. Передбачено, що передвиборна агітація у ЗМІ за рахунок коштів виборчого фонду кандидата, партії (організації партії) – суб’єктів виборчого процесу здійснюється на умовах рівної оплати за одиницю друкованої площі та одиницю ефірного часу і обмежується лише граничним розміром витрат виборчого фонду.
Визначено, що участь у передвиборній агітації забороняється: іноземцям та особам без громадянства, у тому числі через журналістську діяльність чи у формі участі у концертах, виставах, спортивних змаганнях, інших публічних заходах, що проводяться на підтримку чи за підтримки кандидата (кандидатів) чи суб’єкта висування; органам виконавчої влади, органам влади Автономної Республіки Крим та органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам і судам, їхнім посадовим і службовим особам у робочий час (крім випадків, якщо така особа є кандидатом на відповідних виборах); членам виборчих комісій під час виконання обов’язків членів виборчих комісій на строк здійснення повноважень. Забороняється проведення передвиборної агітації в іноземних ЗМІ, що діють на території України, а також виготовлення і поширення друкованих передвиборних агітаційних матеріалів, що не містять відомостей про підприємство, яке здійснило друк, тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, та замовника таких матеріалів.
Виборчий фонд кандидата на пост президента України має один накопичувальний рахунок, на який надходять кошти для фінансування виборчої кампанії, а також поточні рахунки, з яких здійснюється фінансування витрат на виборчу кампанію. На поточні рахунки кошти надходять виключно з накопичувального рахунку виборчого фонду кандидата. Контроль виборчих фондів кандидатів на пост президента здійснюють Центральна виборча комісія,
Національне агентство з питань запобігання корупції та банк, в якому відкрито рахунок виборчого фонду, не пізніш як за вісімдесят три дні до дня голосування. Висування кандидатів на пост президента партіями та самовисування розпочинається з першого дня виборчого процесу і закінчується за 55 до дня виборів. Серед причин для відмови у реєстрації кандидата на пост президента, зокрема, висування від партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам закону "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", а також встановлення ЦВК обставин, що дії особи, висунутої кандидатом на пост президента, щодо реєстрації її кандидатом на відповідних виборах спрямовані на введення в оману виборців, перешкоджання вільному формуванню ними своєї волі. Право висування кандидатів у депутати реалізується виборцями через партії.
Партія може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу. Кожен кандидат у депутати, включений до загальнодержавного виборчого списку, також має бути включений до одного з регіональних виборчих списків, окрім кандидата у депутати, включеного під першим номером до загальнодержавного виборчого списку. Кандидат не може бути включений до загальнодержавного виборчого списку партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних регіональних виборчих списків.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram