Павло Мосійчук про те, чому про штрафування перевізників у Черкасах поки можна забути

01 березня 2019, 11:48

Павло Мосійчук про те, чому про штрафування перевізників у Черкасах поки можна забути

Майже кожного разу, коли мова стосується приватних перевізників, багато хто починає говорити, що їх треба штрафувати: за відмову від перевезення пільговиків, поганий стан автобусів, їх малу кількість тощо. Спробував трохи розібратися в цьому питанні, і, на жаль, результати для прихильників такого методу є не дуже втішними. 

Почнемо з того, що штрафи свого роду є казусом. У галузевому законі вони не передбачені. Як і постановою КМУ 1081. Водночас, міськрада не має повноважень штрафувати, бо для цього є орган державної влади на місцях – Державна служба з безпеки на транспорті (підпорядковується Міністерству інфраструктури України), але ДСБТ може штрафувати лише згідно з КУпАП, а це не зовсім те, та й штрафи там мізерні.
Також є поліція, яка штрафує за порушення ПДР тощо.

За невиїзд на маршрут чи меншу кількість автобусів ніхто з перелічених органів не може оштрафувати. В кількох містах України спробували прописати штрафні санкції в договорах, але з цього нічого не вийшло.

Для прикладу можна глянути ось це судове рішення:
http://reyestr.court.gov.ua/Review/72643503

У ньому управління транспорту в місті Житомир намагається стягти штраф з перевізника щодо невиконання регулярності руху, а саме - менше 98% відправлень здійснювалися не за розкладом. У місті Житомир наявний GPS-моніторинг, однак навіть його доводи не змогли переконати суд стягнути штраф з перевізника.

А ось спроба через суд стягнути штраф за відмову у перевезенні пільговиків:
http://reyestr.court.gov.ua/Review/72563499

Результат також невтішний.

Ось ще, на цей раз місто Червоноград на Львівщині (зважаючи на чисельні скарги і акти) прийняло рішення розривати договір з перевізником - я думаю ви вже і так знаєте який з того був результат.
http://reyestr.court.gov.ua/Review/78769781

Це лише невеличка частина тих судових рішень, які існують, і які мені як недосвідченому користувачу реєстру судових рішень вдалося знайти менше ніж за годину.

Також виникає питання, як можна стягнути штрафи з перевізника, якщо він є збитковим? Також потрібно розуміти, що навіть якщо штрафи будуть присутні, то вони будуть закладені в тариф, і платити їх доведеться простим пасажирам.

Відразу спробую відповісти на питання: "Як впливати на недобросовісних перевізників?".
Існує лише дві умови, за яких можливо покарати перевізника фінансово, і поки вони в нашому місті не виконані.

Першою умовою є наявність перевізників, які можуть змагатися між собою. Навіть зараз, маючи недобросовісних перевізників, міська влада не може нічого зробити, бо їх просто немає на кого міняти. Відсутня конкуренція за якість надання послуги.

Другою умовою є оплата транспортної роботи. За такої форми отримання доходу перевізником він не отримує кошти, коли автобус не виходить на лінію, коли транспортна робота виконана неякісно (з порушенням графіку без об'єктивних на те причин).

Перехід до такої моделі розрахунку не можливий без реалізації концепції транспортної реформи, яка після затвердження виконавчим комітетом ніяк не може дійти до сесійного залу Черкаської міської ради.

Тож підсумую: ідея штрафів звісно справа благородна, особливо якщо про неї заявляти з високих трибун, однак розбивається об нашу реальність.

Поки в Черкасах немає реальної конкуренції між перевізниками і реалізованої транспортної реформи - про штрафи можна забути, а гасла про те що "будемо штрафувати" - вважати або непроінформованістю, або популізмом.

P.S. Це лише моя думка, вона не претендує на звання "істинно правильної". Тож, якщо є заперечення чи пропозиції - прошу в коментарі.

Павло Мосійчук, громадський активіст, один з ініціаторів транспортної реформи в Черкасах

Вгору