Майстерня на балконі та пів сотні моделей: як черкащанин майструє кораблі

21 жовтня 2019, 10:07

Цього літа на набережній Осташівського ставу уманчани і гості міста милувались арт-об’єктом «Корабель». УманьNews.City познайомились із його автором Миколою Чистиком та розпитали про захоплення кораблями і створення їхніх моделей.

Уманчанин Микола Чистик працює водієм, а вільний час присвячує унікальному захопленню — створенню моделей кораблів. Розповідає, що все розпочалось років двадцять тому.

— Ще коли мені було 5 чи 6 років, батько змайстрував маленький кораблик, з яким я грався і пускав на воду. Напевно вже тоді я вирішив, що коли виросту, то зроблю щось схоже. А коли почав займатись виготовленням кораблів, мені було 18 років. Першими роботами були маленькі дерев’яні човники, поступово вони ставали більшими, цікавішими і таким чином я розвивався.

Розповідає, що створювати кораблі дуже цікаво, хоч цей процес і займає багато часу та потребує уваги. Також при перегляді художніх чи документальних фільмів він звертає увагу на старовинні кораблі, читає спеціальну літературу.

— Хочу одразу звернути увагу, що я не роблю моделі, які є точними копіями старовинних кораблів. Тобто професійні моделісти-кораблебудівники можуть скептично подивитись на мої роботи, але я виготовляю їх повністю вручну, це не куплені у магазині конструктори. Це стовідсотково ручна робота. Деякі запчастини і матеріали я купую в інтернеті, дещо виготовляю сам. Насправді у корабелів (люди, які будували кораблі) не було креслень, а свої знання і вміння вони передавали від батька до сина. Я вивчаю інформацію про кораблі і їх будівництво вже дуже давно, розпочинав із журналу «Моделіст-конструктор», там були креслення, а зараз є інтернет, де дуже багато інформації.

Микола розповідає, що ідея кожного нового корабля починається із малюнка. І над створенням кожного корабля від ідеї до фіналу він працює сам, а загалом увесь процес займає кілька місяців:

— Спочатку я малюю його на папері. Креслення роблю сам, малюю шаблони, за якими потім усе виготовляю. Найскладніше виготовити корпус — його потрібно намалювати. Шпангоути і кіль роблю із фанери. Потім все обшиваю або дерев’яними рейками, або пластиком, шпаклюю, ґрунтую, фарбую. Це, напевно, найвідповідальніша, найскладніша і найважча частина роботи, тим більше, якщо корабель великих розмірів — метра півтора у довжину.

Попри те, що Микола Чистик не створює точних копій кораблів і завжди залишає місце для своєї фантазії, та має на приміті кілька, які б хотів відтворити максимально точно:

— Можливо, це «Титанік» або корабель «Ваза», який перебуває у швецькому музеї — його підняли з дна після 300 років затоплення — це дуже гарний корабель, проте він затонув у свій перший вихід в море. Дуже гарними кораблями, на думку Миколи Чистика, є іспанські, французьку, швецькі кораблі, галеони (XVI-XVII ст.), оскільки мають дуже багаті декорації, гармати.
На сьогодні вже багато його друзів можуть похвалитись, що мають вдома створені ним кораблі.

— Багато своїх робіт я дарував друзям, зараз час від часу вдається продавати. У мене була одна цікава робота. Це був галеон, який зараз стоїть у ресторані в Стамбулі. Чотири роки тому вдалось літаком його переправити туди. Це була дуже цікава подорож — до Одеси ми довезли його із далекобійниками, він їхав перевернутий у фанерному ящику на мішках з картоплею, а з Одеси літаком доправили до Туреччини. Я дуже переживав, щоб дорогою нічого не відпало, але він витримав цю дорогу. Це був великий і важкий корабель.

Зараз Микола Чистик завершує створення римської біреми — це корабель ІІІ ст. до н.е. А далі планує виготовити корабель, на який чекала романтична Асоль.

— Це буде бригантина білого кольору під пурпуровими вітрилами — корабель із повісті Олександра Гріна «Асоль». Розмірами теж буде приблизно півтора метри.

Микола зізнається, що вже збився з рахунку і точно не може сказати, скільки кораблів створив, але каже, що з пів сотні точно виготовив.

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору