Кадри, фінанси, воля – три складові успішної транспортної реформи у Черкасах

22 вересня 2018, 13:25

У п'ятницю 21 вересня у приміщенні Черкаської міської ради відбулася публічна консультація «Транспорт у Черкасах: перспектива і можливі шляхи розвитку».

- По факту ми маємо проблему - транспортна система міста Черкаси не задовольняє потребу мешканців у зручному, доступному і безпечному пересуванні. І причин цього є кілька, – зазначив модератор, координатор ГО “Центр UA” у Черкаській області Сергій Пасічник, - По-перше, затягування з початком транспортної реформи, невизначеність з її остаточною моделлю і концепцією – адже це питання мусується вже півтора-два роки. До цього піднімалося ще кілька разів при попередньому мерові Сергієві Одаричі, а наразі ситуація вже просто перезріла і її треба вирішувати.

Не акцентуватимемо увагу на міжміських перевезеннях. Там взагалі все катастрофічно. Але якщо в Черкасах можна буде чогось досягти, то це може слугувати варіантом для наслідування. Та зараз на шляху до впровадження реформи стоїть також заангажованість та корупційні схеми в сфері розподілу маршрутів та дофінансування з бюджету, відсутність контролю за кількісними і якісними показниками перевезень. Не менш важливим є відсутність ефективних механізмів притягнення до відповідальності перевізників за неякісне надання послуг, зокрема через відсутню в договорах деталізацію умов. Також є суттєвим нерозуміння або небажання контролюючими органами необхідності  оперативно реагувати на випадки порушення умов перевезення пасажирів в громадському транспорті. У нас чи не щотижня з’являється в фейсбуці  пост про те, як нахамив кондуктор чи проблеми з самою маршруткою.

Яка на них реакція? Ніякої.

А ціна такого нероблення - неякісне надання мешканцям міста послуг з перевезення, недоотримання бюджетом коштів і створення додаткового навантаження на транспортні шляхи та комунікації».

Координатор ГО “Центр UA” у Черкаській області розказав, що на сьогодні є кілька варіантів елементів або концепції транспортної реформи в цілому:

- оптимізація чинної моделі (контроль за кількістю транспортних одиниць на маршруті та вчасною видачею квитків, приведення тарифів за перевезення у відповідність до економічно доцільних, розширення кількості маршрутів та парку тролейбусів);

- запровадження моделі єдиного комунального транспортного агентства (використання виключно комунального транспорту, створення єдиного квитка на всі види міського транспорту, впорядкування маршрутів, графіку та тарифів відповідно до потреб громади з можливим дофінансуванням для утримання соціальних тарифів);

- запровадження моделі єдиного транспортного оператора (використання як комунального транспорту (тролейбуси), так і приватного (маршрутки), створення єдиного квитка на всі види міського транспорту, впорядкування маршрутів, графіку та тарифів відповідно до потреб громади з можливим дофінансуванням для утримання соціальних тарифів).

Підприємець, керівник черкаської ІТ-компанії eKreative і розробник системи трекінгу громадського транспорту MapaMagic Віктор Євпак розказав, що не буде багато говорити про своє напрацювання, а хоче наголосити на головному:

- Я не є великим фахівцем в питаннях транспорту, я є великим фахівцем з питань організації великих проектів. Для реформи потрібна нова команда. Я вірю, що ми можемо на придумувати класні речі про єдиний квиток, транспорті розв’язки. Але якщо всі ці моменти впроваджуватимуть ті ж люди, що зараз на керівних посадах і в комунальних підприємствах, то все це множитиметься на нуль. Так само я бачив це в бізнесових проектах. Люди вирішують все, – наголосив Віктор Євпак. – Тому, вважаю, що реформи не йдуть, бо немає волі людей.

А інша проблема – це бачення. Бо в нас є дві моделі. Це щось на кшталт «дикого Заходу», коли перевізники бояться з пасажирами, з владою. А є європейська модель, коли приймаються сильні, інколи жорсткі рішення, коли посилюється комунальний перевізник і стає єдиним замовником послуг, а інші стають підрядниками. І тоді з’являється повна відкритість. І тоді можна бюджетувати оновлення рухомого складу, говорити про якість».

Про політичну волю щодо впровадження транспортної реформи сказав і громадський активіст Дмитро Кухарчук, який представляв інтереси громадськості, котрі є розробниками однієї з концепцій транспортної реформи в Черкасах:

- Вже ми з вами мали їздити за новими схемами і маршрутами. І це стосується і водіїв маршруток, і водіїв автомобілів. От я щойно їхав і мене підрізала маршрутка, бо центр міста перезавантажений і водії десь когось об’їжджають, щоб встигнути, – зазначив Дмитро Кухарчук. – Ми свого часу вирішили впроваджувати транспорту реформу на КП «Черкасиелектротранс». І ми зіткнулися з саботажем з боку тролейбусного парку. Спершу нам дали «зелене світло», потім передумали… Ми стоїмо на тому ж місці, хоч влада обіцяла, що реформа буде впроваджена.

Далі Дмитро Кухарчук передав слово одному з розробників проекту Павлу Мосійчуку.

- Транспортна реформа – це комплексне рішення, яке має чотири напрямки. Це, власне, транспорт, інфраструктура й зв’язки з громадськістю, - відзначив автор концепції. - В Черкасах  можна виокремити кілька найосновніших проблем, які існують у системі громадських перевезень. Це – дублювання маршрутів, перегони між автобусами й тролейбусами, відсутність чітких графіків руху та контролю за їх дотриманням; відсутність сполучення багатьох районів між собою в рамках однієї оплати проїзду, відсутність точних даних про кількість перевезених пасажирів, незадовільний стан рухомого складу, відсутність транспорту в нічний час та перевантаженість центральної частини міста в години пік.

Аби подолати окреслені проблеми, має бути створено єдиного оператора міських перевезень, нову систему оплати й налагодження зв’язку з пасажирами. А ще запровадження єдиного центру диспетчеризації GPS-моніторингу, нова схема маршрутів,  запровадження «пересадочного» та електронного квитків. Ми маємо відмовитися від єдиної вартості квитків та оплачувати за проїзд залежно від дистанції. Зупинки, як і сам громадський транспорт, мають бути уніфіковані. Водночас, утриманням павільйонів, де чекають на автобуси й тролейбуси пасажири, слід опікуватися тільки єдиному оператору перевезень.

Наостанок підприємець, інженер, шляхобудівельник за фахом Юрій Гречко презентував концепцію абсолютно нового типу транспорту «SkyWay», яка на його думку дуже підійшла б для міста Черкаси, зокрема бульвару Шевченка або для з’єднання з лівим берегом.

- Україна зараз знаходиться в тому стані в якому було наше суспільство після непідписання Януковичем Угоди про асоціацію з ЄС. Лише незначна частка людей розуміла до чого йдеться і що можна очікувати. Так само в транспорті – вже є абсолютно нові унікальні розробки, які дозволяють використовувати кілька рівнів транспортних потоків, набагато швидше і економніше перевозити на порядок більшу кількість пасажирів, - каже він.

Насамкінець учасники публічної консультації визначили кілька ключових тез необхідних для успішного втілення транспортної реформи:

-  створення команди, яка відповідатиме за реалізацію. Для цього потрібно оновлення менеджменту в КП «Черкасиелектротранс», яке могло би стати базою для створення єдиного оператора.

- визначення чітких правил і умов перевезення транспорту в роботі з привтаними перевізниками.

- передбачити фінансування для новоствореного управління транспорту.

- звернутися до міського голови з переліком умов для початку реформи, готовими проектами нормативних документів (зокрема, які вже використовуються в Житомирі) та пропозицією затвердити їх на виконкомі та сесії міської ради.

О “Центр UA” запроваджує практику вирішення місцевих проблем шляхом пошуку оптимальних рішень спільно з громадою. Проведення публічних консультацій з залученням представників різних заінтересованих сторін дозволить місцевій владі  розробляти та ухвалювати більш якісні рішення, які будуть зрозумілими і тому підтриманими громадою.

За додатковою інформацією звертайтеся до координатора ГО «Центр UA» в Черкаській області Сергія Пасічника – (066) 217 24 55.

Публічна консультація відбувається в рамках проекту “Програма сприяння громадській активності “Долучайся!”, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст діяльності в рамках проекту є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Вгору