Майже три сотні поліцейських ризикнули бути першими в реформі. В новій формі, на нових Toyota Prius, з новим законом «Про Національну поліцію». Вони складали присягу на вірність, з ними фотографувалися й сподівалися на безпеку. Патрульній поліції Черкас два роки. Громадське ТБ: Черкаси дізнавалося, чи вдалася реформа.
«Я спершу жив і працював у Польщі. Коли приїхав в Україну подовжити візу, дізнався, що тут реформа – нова поліція. Це все так гарно подали: нова форма, висока зарплата. На 2015 рік зарплата у 8000 гривень. Справді це були непогані гроші, тим паче в поліції. На початку була хвиля емоцій: там допоміг, там допоміг. Але згодом це все стихає, і, насамперед, через ставлення людей. Люди не розуміють нашої роботи, вони думають, що ми роз’їжджаємо на «пріусах», попиваєму каву й більш нічого», – каже колишній патрульний Володимир Проценко.
«Спочатку дуже було важко звикнути до нічних змін. Ти приходиш додому з чергування о дев’ятій ранку, у кращому випадку лягаєш спати й о четвертій дня вже маєш йти на ще одне чергування. Також бали випадки, коли приходиш додому зі зміни, лягаєш спати, і раптом – бойова тривога посеред ночі. О першій ночі тобі можуть зателефонувати й викликати на «тривогу». Ти прокидаєшся й поспішаєш на роботу», – говорить Володимир.
Олександр Гладун має за плечима рік служби в АТО. Після повернення з війни пішов у патрульні, аби змінювати країну й служити народові. За два роки роботи він на собі відчув всю складність реформи.
За даними соціологічного дослідження, проведеного компанією TNS, у 2017 році більше половини українців довіряло патрульним. І поки міністр Аваков хвалиться нібито успішною реформою, копи йдуть з поліції, бо роботи більшає, а зарплата знецінюється. Також, за словами патрульних, заважають працювати старі недієві закони.
Колишній патрульний Олександр каже, звільнився й через байдуже ставлення керівництва. Востаннє – його забули покликати на бойову тривогу.
«Там була суперечка з командиром невелика, після чого він мені сказав: якщо тобі тут не подобається, пиши рапорт на звільнення. Я відразу пішов і написав: «Мені не подобається таке ставлення». Бо казали, що буде проводитися службове розслідування, чому я не приїхав, я мав обов’язково бути. Але ж як я міг приїхати на тривогу, якщо я не знав про неї», – розповідає Олександр Гладун.
Кількість викликів у Черкасах щороку зростає, але копи не завжди встигають їх обслуговувати. Черкасці ж нарікають, що доводиться чекати патрульних годинами.
«Якби не сусід, який вибіг на вулицю з дубинкою, то я не знаю чим би все закінчилося, напевно, стаціонарним лікуванням. Ще рази три ми точно перетелефонували і нам казали: «Чекайте, чекайте. У нас дуже багато викликів. Ви хочете поскаржитися?». Вже хотілося і поскаржитися, бо і стресова ситуація, і холод на вулиці», – розповідає постраждала Світлана Краснодимська.
Натомість начальник патрульної поліції Черкас запевняє, ситуація в місті контрольована. Самих патрульних у штаті вистачає. Зараз працює 360 черкаських копів, а недобір – лише 5%. І на виклики полісмени реагують все швидше.
«За наказом – до 20 хвилин. Але ми щомісяця робимо аналітичний зріз. У Черкасах середній час прибуття екіпажу на виклики, які щойно надійшли на службовий планшет, – 7-8 хвилин», – відповідає начальник патрульної поліції Черкас Олександр Кокоба.
«Бувають випадки, що не вистачає машин. Тому що у нас забирають людей на підсилення в інші міста. Наприклад в Київ. Влітку ми їздили в Кирилівку. Буває таке, що не вистачає машин, але ми якось справляємося з цим. В одного екіпажа це близько 15, а той більше викликів за зміну. І ми там знаходимося не по п’ять хвилин, а буває по годині-дві, поки розбираємося з ситуацією», – каже інспекторка зв’язків з громадськістю Юлія Сліпченко.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram