Іноді складається враження, що Україна живе від виборів до виборів. Виборчий процес став не просто невід'ємною частиною суспільного життя, а й залишається однією з найбільш обговорюваних тем у різних колах. Країна тільки оговталася від "оЗЕленення", як уже має думати, кому довірить на 5 років депутатські мандати. Напередодні чергового виборчого божевілля ми вирішили пригадати, чим "годували" пересічного українського виборця останні пару десятків років. Принагідно дізналися, чим нас дивуватиме сучасна пропаганда.
"Думайте і змінюйте" - як політика вами цікавиться
Політики не сходять із екранів телевізорів, майорять у стрічках новин соцмереж та дивляться з кожного другого білборду. "З країни треба прибрати порох", "чесних більше", "розженемо прокурорів і суддів", "повернемо Крим"... А кому вірити - вирішуй сам. "Думай". І "Змінюй".
Бабусі люблять розповідати, що раніше "все було просто": прийшов, поставив галочку за себе і сусіда - і можна йти додому святкувати перемогу партії. "А зараз розвели цих партій, капіталісти"..
У наш же час на період виборчої кампанії хочеться виїхати кудись на безлюдний острів, де взагалі немає ніяких джерел інформації. Помітили якими прекрасними були наші міста у День тиші - без бордів, бордиків, палаток і газеток? Отож. 2019-й рік багатий на вибори, тому думати і змінювати українці не перестануть ще довго. Як кажуть, якщо ви не цікавитеся політикою, то це ще не значить, що політика не цікавиться вами.
Скромніше і "чорніше" - чим агітували українців в минулі роки
Для початку з'ясуємо, що ж таке передвиборча агітація. Інтернет каже, що це — діяльність, що здійснюється в період виборчої кампанії і має ціль спонукати виборців до голосування за кандидата (кількох кандидатів чи їх список), проти нього (них) або ж проти всіх кандидатів (їх списків). Вона може бути як легальною, так і нелегальною.
Ми зібрали для наших читачів кілька зразків передвиборчих матеріалів, якими агітували українців останні два десятки років. І можемо говорити, що раніше все це мало скромніший вигляд і "сіріший", однак креативний і справді "чорнушний".
Як бачимо, раніше наших політиків теж хвилювало питання збереження рідної мови. Ще їм боліло підвищення цін, зубожіння, а в деяких випадках навіть... наявність закритого кордону з Росією.
Якої ж політичної агітації чекати на прийдешніх дострокових парламентських виборах, які вже запланували на липень?
Нові обличчя ще в моді
Голова Черкаського обласного відділення КВУ Максим Михлик каже, що дуже оригінальною агітація навряд чи буде. Насамперед через те, що строки виборчої кампанії дуже зжаті.
- Вибори дострокові, всі чекали їх восени і сподівалися, що буде коли підготуватися і все продумати. А виявилося, що це все треба робити якомога швидше. Тому на оригіналіньсть немає чого розраховувати, - каже він.
При цьому додає: говорити в першу чергу будуть ті кандидати, які уже щось робили на округах. "Старі" мажоритарники і партії будуть звітувати про те, що вже зроблено, тим самим нагадуючи виборцю "а пам’ятаєте, ми ж тут кілька років пахали, тепер вибирайте нас ще". Нові ж максимально намагатимуться привернути до себе увагу.
Як показали останні події, народ не любить складні теми й багато обіцянок, йому потрібні швидкі красиві рецепти і яскрава обгортка. Тому мало хто буде заглиблюватися в роз'яснення законів чи піднімати якісь складні теми про тарифи чи щось іще. Акценти робитимуть на темах про нову систему, соціальні ліфти, діджиталізацію...
- Не думаю, що люди почали розчаровуватися в нових обличчях, бо ще не встигли і зачаруватися. Такий собі цукерково-букетний період із виборцями у нової влади тільки починається, - говорить пан Михлик. - Саме тому і маємо вибори зараз. Нині ще досить серйозний запит на нових політиків і нові підходи. Відтак, у ціні будуть незаплямовані люди. А от "старій гвардії" буде важко втримати свій електорат.
Головне - щоб людина запам'ятала прізвище
Розгорнуті регіональні штаби і палатки - вже минуле. Спрацьовує яскрава картинка в соцмережах і на телеекрані. Все має бути гучно і яскраво.
- Раніше агітаційні матеріали були більш інформаційними, з великим обсягом тексту, менш яскравими і без купи яскравих картинок, - каже Максим Михлик. Політики намагалися пояснити: хто вони і що роблять. А сьогодні люди мало заглиблюються в написане. Зазвичай, читають заголовки і дивляться сюжети тривалістю не більше трьох хвилин. Відповідні вимоги і до агітації: вона повинна бути лаконічною, яскравою і відразу бити наповал.
- Щодо нових політсил, то мажоритарникам на місцях достатньо буде сфотографуватися з яскравим лідером і розвісити борди, - каже експерт. - Головне - щоб людина запам'ятала назву партії і прізвище.
"Чорнуха" вже не та
Якщо раніше "чорнуха" мала вигляд листівок і поширення чуток через замовні матеріали чи спецвипуски газет, то зараз можна просто викласти на "ютуб" гучне розслідування від когось із "розкручених" журналістів/активістів, яким довіряють, - говорить представник КВУ. Якщо воно влучить у ціль, то цього вже достатньо, щоб "знищити" конкурента.
Тому можна говорити, що "чорнуха" нікуди не зникла, просто її підносять, швидше, яскравіше, в такому собі "серіальному" варіанті.
P.S.: Тим часом серіал "Парламентські-2019" вже розпочався. Готуємося бачити нові-старі обличчя всюди - від стрічки у "Фейсбуці" до вже не дуже модних бордів і палаток на кожному кроці...
Підготувала Оксана Швед
Фото з власного архіву та відкритих джерел
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram