Оптимізація, тести і фінальне слово Шокіна, – якою буде черкаська прокуратура після реформи

03 грудня 2015, 14:06

b0d4de385e0887ddb6e556a3fb97c3dc34c77df5

1 грудня в Україні відзначали день працівника прокуратури. Уже через два тижні наша країна повинна отримати частину оновленої системи органів прокуратури: почнуть діяти нові місцеві структури. УНН-Центр з'ясовував, що здобуде Черкащина внаслідок однієї з найбільш очікуваних реформ останніх років.

На тернистий шлях перезавантаження органів прокуратури в Україні стали давно. У 2013 році законопроект про прокуратуру, розроблений Адміністрацією Президента, був винесений на перше читання у Верховну Раду. При цьому зобов’язання реформувати систему прокуратури наша країна взяла на себе ще в 1995 році при вступі до Ради Європи.

Пройшовши численні обговорення, погодження профільним комітетом, зауваження Венеціанської комісії і в кінці кінців внутрішньодержавні перипетії, видозмінений законопроект знову пробився в ВРУ аж восени 2014-го.

14 жовтня 2014-го Верховна Рада 316 голосами ухвалила Закон про прокуратуру. Законопроект вніс зміни до 10 кодексів та цілого ряду законів України.

Одним з ключових аспектів закону стало позбавлення прокуратури функції загального нагляду. Якщо раніше прокурорам дозволялося втручатися в господарську діяльність підприємств та фізичних осіб, то після ухвалення закону ця функція виконується прокуратурою лише у формі представництва в суді інтересів неповнолітніх та недієздатних осіб, або у формі судового представництва інтересів держави у випадку, якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування.

Наступна серйозна віха перезавантаження прокуратури прийшла вже навесні 2015-го. У березні Давид Сакварелідзе анонсував оптимізацію прокуратури із укрупненням районних прокуратур та подальшою заміною їх на місцеві. Тоді ж заступник генпрокурора розповів і про систему відбору на керівні посади в місцевих прокуратурах, яка мала включати в себе 4 максимально прозорі етапи.

“Наше головне завдання – відкрити двері прокуратури для компетентних, мотивованих і порядних людей, які здатні змінити систему з середини та прагнуть перетворити її таким чином, аби вона дійсно служила інтересам Українського народу. Відкритий, чесний і прозорий конкурсний відбір – єдиний спосіб зробити це”, - заявляв тоді Давид Сакварелідзе.

2 липня Рада, бурхливо обговорюючи питання про призначення прокурорів Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, буквально “вимучила” зміни: необхідна кількість голосів для ухвалення рішення назбиралася лише з 4-го разу. Тоді ж було заявлено, що до 1 січня 2018 року кількість працівників органів прокуратури мала скоротитися із 18 тисяч до 15 000.

Згідно з ухваленим законопроектом, у роботі та системі органів прокуратури передбачався ряд змін. Окрім вищезгаданої оптимізації та конкурсного відбору прокурорів на роботу, було заявлено про створення двох незалежних від керівництва прокуратури органів прокурорського самоврядування та наділення їх значними повноваженнями.

Мова йде про Раду прокурорів та Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію прокурорів. Обидва органи, за задумом, повинні дати прокурорам незалежність від адміністративного впливу від керівництва.

Насамкінець додамо, що питання із заробітною платою для прокурорів (анонсувався мінімум в 13-15 тисяч гривень) поки що залишається невирішеним. Досі невідомо, чи наявні в Кабміну достатні ресурси для фінансування анонсованих Сакварелідзе “космічних” зарплат.

Черкащина: 5 нових прокуратур, 5 “прозорих” керівників, 15 заступників

Головним чином відгомін реформування прокуратури відобразиться на Черкащині в утворені місцевих прокуратур.
Так, з 15 грудня цього року всі районні прокуратури будуть об’єднані за кущовим принципом в 5 місцевих прокуратур, які в свою чергу будуть поділені на відділи:

Звенигородська (Катеринопільський, Корсунь-Шевченківський, Лисянський, Тальнівський відділи);
Золотоніська (Драбівський, Канівський, Чорнобаївський відділи);
Смілянська (Городищенський, Кам’янський, Чигиринський, Шполянський відділи);
Уманська (Жашківський, Маньківський, Монастирищенський, Христинівський відділи);
Черкаська.

Кандидати на посаду керівників кожної з 5 місцевих прокуратур проходять конкурсний відбір у 4 етапи, останній з яких – співбесіда з комісією.

Претендентів на найвищі посади в місцеві прокуратури Черкащини розглядає Київська конкурсна комісія. До її складу увійшли 4 представники від Генпрокуратури і ще 3 – від Верховної Ради (народний депутат фракції “Батьківщина” Сергій Власенко, депутат фракції “Блок Петра Порошенка” Роман Романюк, адвокат Олександр Яценко).

За підсумками відбору, комісія визначає 3-х найкращих кандидатів, які подаються на розгляд Генпрокурору. Далі останнє слово залишається за Віктором Шокіним.

Кожен з призначених Генпрокурором керівників отримає першого заступника та ще двох заступників. Їх уже призначатиме прокурор області з числа рекомендованих комісією. Знову ж таки, на кожне місце – 3 претенденти.
Відповідно до доведеної Генеральною прокуратурою України штатної чисельності працівників прокуратури по апарату Черкаської області скорочено 34 працівника, а до 14 грудня 2015 року буде скорочено ще 93 працівника прокуратур районного рівня.

Як передбачено ст. 14 Закону України “Про прокуратуру” загальна чисельність працівників органів прокуратури становить 15 000 осіб зі зменшенням кількості прокурорів з 1 січня 2018 року до 10 000 осіб, тож кількісний склад органів прокуратури Черкаської області буде ще змінюватись в бік зменшення.

“Простіше критикувати, а хто заважав взяти участь у конкурсі?”, - прокурор області

Прокурор області Сергій Овчаренко, відповідаючи на питання кореспондента “УНН-центр”, розповів, як реформування відобразиться на органах прокуратури в Черкаській області.

- Який пункт, на Вашу думку, у реформі органів прокуратури є ключовим?

Найголовніше в цій реформі те, що відходить організація роботи, що була започаткована ще за радянських часів. Протягом тривалого часу працює система органів прокуратури, яка себе вже вичерпала. Зараз же стоїть питання про те, що змінюється організація роботи самої системи. Відбувається укрупнення районів, зменшення кількості прокурорів.

Від реформи в першу чергу очікую більшої відповідальності і принциповості в боротьбі зі злочинністю та проявами корупції. 

- Який вигляд матимуть органи прокуратури на Черкащині після реформи?

У області замість 22 прокуратур, що є зараз, функціонуватиме 5 місцевих прокуратур: Золотоніська, Звенигородська, Смілянська, Уманська та Черкаська.

Організаційні моменти діяльності місцевих прокуратур будуть визначати їхні нові керівники. Районні прокуратури, які будуть приєднані до місцевих, називатимуться відділами, їхні начальники на місцях будуть організовувати роботу на відповідній території.

З 15 грудня місцеві прокуратури запрацюють в оновленому складі, будуть призначені перші заступники, заступники та визначений штат оперативних працівників.

Місцеві прокуратури базуватимуться в тих приміщеннях, які належать Генеральній прокуратурі. Уже виготовлені печатки, штампи, підготовлені документи для прийому-передачі. Підготовча робота проведена.

До речі, прокуратура області буде перейменована в Регіональну прокуратуру.

- Як проходить конкурс на посаду керівників місцевих прокуратур? Коли керівники будуть відомі?

Я вважаю, що порядок набору людей в прокуратуру – це велика новизна для країни в цілому.

На сьогодні закінчено 4 етапи конкурсу на посаду керівників місцевих прокуратур. Всі вони відбувалися в режимі он-лайн. Хто завгодно міг за ними спостерігати, могли надати матеріали, які б позитивно або негативно характеризували претендентів. Такого прозорого і відкритого конкурсу не було ніколи в історії.

Перший етап – це тест на знання законодавства, другий – тест на логічне мислення, тобто тест на IQ, який взагалі ніколи в нас не застосовувався, потім – психологічне тестування. Перевіряли здатність претендентів управляти колективом. Останній етап – співбесіда, яку проводила спеціальна незалежна комісія.

На сьогодні комісією на посаду керівника кожної місцевої прокуратури обрано вже по 3 кандидати.

- Скільки працівників прокуратури по області буде скорочено? Якою буде зарплата у прокурорів після реформи?

До прийняття закону штатна чисельність складала 517 чоловік. За результатами скорочення залишиться 400 чоловік. Це взагалі всі працівників з урахуванням водіїв, технічних працівників. Фактично відбулося скорочення майже на 25 %.

У відділах місцевих прокуратур буде в середньому 4-5 чоловік. Залежно від населення та криміногенної ситуації. У цей же час у місцевих, разом з відділами, буде приблизно 25-30 оперативних працівників.

По заробітній платі важко сказати. На сьогодні в цій частині, на жаль, закон не діє. По закону мала бути заробітна плата для рядового працівника прокуратури районної ланки десь приблизно 13 тисяч гривень. З кожною сходинкою вище – зарплата відповідно додається.

Безперечно, підвищення заробітної плати необхідне. Людей треба мотивувати. Це один з елементів боротьби з корупцією.

- Які функції залишаться за прокуратурою? Чи залишається на органах прокуратури функція досудового слідства?

У проекті нової Конституції суттєво змінюються функції. Якщо зміни будуть прийняті, то в прокуратури залишиться 3 функції. Нагляду за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян не буде, це буде передаватися до відомчого контролю.

Щодо досудового розслідування, то поки що в органів прокуратури залишилася ця функція. Державне бюро розслідувань повинне почати діяти з 1 березня. Фактично підслідність тих категорій злочинів, які зараз підслідні органам прокуратури, буде передано йому. Якщо все буде завершено, то з 1 березня в органів прокуратури не залишиться досудового розслідування.

Зараз процес реформування прокуратури не критикує лише лінивий…

Критики говорять, що нібито оновлення не відбувається. Так, була дана можливість всім, хто має вищу юридичну освіту, взяти участь у конкурсі. Простіше критикувати, казати, що не сталося оновлення. Хто вам заважав взяти участь в конкурсі?

Загалом, об’єктивно оцінити реформу прокуратури можна буде тільки після перших етапів становлення та її діяльності. На мій погляд, які б думки не лунали з приводу цього, реформа є однозначно позитивним моментом, оскільки за всю історію радянсько-української прокуратури це перша віха змін, які в подальшому однозначно приведуть до остаточного формування важливої державної інституції.

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору