Кабінет міністрів України скасував державне і муніципальне регулювання тарифів на пасажирські перевезення, за винятком залізничних. Тож за ідеєю законотворців тепер вартість проїзду у автобусах міжміського, приміського сполучення, а також у громадському транспорті на міських маршрутах формуватиме ринок. Допоки юристи з’ясовують, що мали на увазі міністри і як це втілювати у життя, населення схвильовано чекає, що перевізники самі встановлюватимуть тарифи, які вважатимуть за потрібне, інші ж запевняють – нічого страшного не буде, якось же ціни на продукти харчування та інші соціально важливі послуги формує ринок. Чим закінчиться нововведення Кабміну, «Вечірка» поцікавилася в експертів.
Андрій Наумчук, директор департаменту житлово-комунального комплексу:
У цьому рішенні є певна доля справедливості. За сьогоднішнім законодавством органи місцевого самоврядування мають переглянути тариф на проїзд у громадському транспорті, коли вартість пального збільшувалася більш ніж на 10%. Це може займати 2-3 місяці, адже новий тариф повинен пройти всі перевірки, регуляторний акт і погодження. Однак у сучасних умовах вартість пального протягом тижня може вирости більш ніж на 10%, тож стара законодавча база вже не може відповідати реаліям. Я не думаю, що перевізники будуть зловживати ситуацією, окрім того ми маємо інспекцію контролю за цінами, тож варто сподіватися, що ринок сформулює справедливий тариф. Вартість проїзду не дуже відрізняється від ціни на продукти споживчого кошику. Однак ніхто ж не погоджує ціну на хліб чи молоко. Зміни стосуються лише приватних перевізників, а комунальний транспорт працюватиме у звичному режимі і за тарифами, встановленими органами місцевого самоврядування.
Ярослав Березань :
– Приймаючи подібні постанови та зміни, у Києві не завжди знають та розуміють, що робиться на місцях. У нас в Смілі працює два перевізники. Якщо вони зупиняться, цілому місту доведеться добиратися на роботу пішки. У нас укладені із ними угоди на 3,25 грн. Допоки розглядався тариф на 3,5 – вони не дочекалися завершення процедури і самостійно увели його. Ще коли бензин був по 16 гривень, ми перевірили тариф одного із перевізників, він працював за 3,25 при перевірці ми з’ясували, що собівартість тарифу 2,75 грн. Тож говорити, що до цього ми контролювали перевізників, а тепер через зміни Кабміну перестанемо – не можна. Щодо нововведення, якщо перевізникам самим безконтрольно дозволити встановлювати тариф – думаю ми матимемо хаос на всіх перевезеннях. Як на мене, це рішення передчасне і може мати небажані наслідки.
Петро Копієвський, приватний перевізник:
- Нарешті відмінено постанову, яка регулює тариф. У цій ситуації виграють усі: як пасажири, так перевізники. Сподіваємося, що підприємці помірковано підходитимуть до визначення вартості своїх послуг. Люди мають зрозуміти, що коли все дорожчає, тариф на проїзд не може залишатися на попередньому рівні, адже здорожчали усі його складові. Єдине погано, що зарплати у людей не піднімаються. Необхідно все робити для того, щоб усі могли вижити. Комуналка буде висока, продукти здорожчали, я не думаю, що хтось поставить захмарну ціну на проїзд, думаю для нашого міста тариф на рівні 4 грн. буде справедливим.
Олена Куниця, гендиректор ПАТ ЧАТП 17127:
- Коли усі складові собівартості квитка не регулюються, то як може регулюватися сам тариф. Ми маємо значне здорожчання вартості складових тарифу: пальне, запчастини, еклетроенергія, плата за землю, деякі складові подорожчали на 100-150%. За таких обставин, як ми можемо говорити про те, що вартість нашої послуги має залишитися на попередньому рівні. Мені б дуже хотілося, щоб і пасажири зрозуміли нас. Міська влада не виконує по відношенню до перевізників жодного зобов’язання, перевезення пасажирів їй не коштують жодної копійки, бо нам не відшкодовується вартість перевезення пільговиків, не компенсується різниця у тарифах, окрім того, ми справно сплачуємо усі податки. Однак хотілося б заспокоїти пасажирів, захмарної ціни на проїзд у Черкасах не буде. Ми розуміємо, що із тими платіжками за житлово-комунальні послуги, які сьогодні отримують городяни, вони просто не зможуть користуватися громадським транспортом, якщо ціна на проїзд у ньому буде надто високою. У ситуації, в якій сьогодні опинилися як городяни так і підприємці, маємо з розумінням ставитися один до одного щоб зберегти пасажирські перевезення у місті і щоб новий тариф не став не помірним для пасажирів.
Міський голова Золотоноші Віталій Войцехівський:
- На першому етапі у цьому процесі буде хаос, адже зміни запроваджені кабміном призведуть до різкого збільшення тарифів. Перевізники порахують собівартість своєї послуги та ризики, і зрозуміло, що захочуть закласти їх у тариф. Наслідком цього стане щонайменше соціальна напруга, адже у сьогоднішніх економічних умовах таке рішення не на часі. Воно, звичайно потрібне, однак варто б його запроваджувати згодом, коли економіка країни стабілізується.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram