Тренери проекту Inclusive Friendly близько восьми годин навчали партнерів Ощадбанку правильно надавати послуги і за потреби допомагати людям з інвалідністю. Представники «Нової пошти», університету банківської справи, ЧНУ ім. Б. Хмельницького, центру зайнятості, журналісти та чимало інших черкащан навчилися правильно комунікувати та допомагати людям з порушенням слуху, зору, опорно-рухового апарату, а також зруйнували міфи про людей з епілепсією.
За статистикою, в Україні кожна десята людина має інвалідність. Ми цього не помічаємо, адже більшість із них нечасто виходять на вулицю чи в громадські місця, тому що це незручно. Лише 0,25 соціальних установ доступні для людей з інвалідністю, а менше відсотка закладів харчування мають меню, надруковане зі шрифтом Брайля. Таких меню немає не тому, що це дорого, річ у тім, що бізнесмени не бачать сенсу витрачати на це гроші, адже до них майже не ходять клієнти з порушеннями зору.
- Із процесом інклюзії наша держава помітно відстає від країн Європи, хоч і лідирує серед представників колишнього СНД. - розповідає тренер проекту Віталій Сергійчук. - Таке відставання породжене політикою СРСР: «Инвалидов у нас нет». Дивно, що Чорнобиль був, медицина була не найкраща, а от людей з інвалідністю не було.
Тренери проекту наголошують на тому, що особа з інвалідністю, насамперед є людиною. Натомість інвалідність - це ознака така ж як довгі ноги, руде волосся, гучний голос. Тому, звертаючись до людей з інвалідністю, варто коректно висловлюватися і дотримуватися елементарних правил етикету.
- Людина з інвалідністю, а не інвалід/неповносправний/з обмеженими можливостями/з особливими потребами.
- Людина з ДЦП, а не ДЦПшник, і вона не страждає на ДЦП, це лише її особливість.
- Людина на візку, а не прикута до візка (там немає кайданок).
- Жестова мова, а не мова жестів.
- Доступний туалет, доступна парковка, а не парковка/туалет для інвалідів (доступні туалети – це просто великі, зручні приміщення, якими можуть скористатися і люди з інвалідністю, і мами з візочками, і туристи з величезними валізами).
- Людина з порушенням зору, а не сліпий.
- Людина з порушенням слуху, а не глухий.
Як комунікувати з людьми, які мають порушення слуху:
- Знайдіть тихе, гарно освітлене місце і станьте на відстані метра від людини.
- Говоріть повільніше, не кричіть.
- Люди з порушеннями слуху сприймають світ очима, тому говоріть лише тоді, коли маєте зоровий контакт зі співрозмовником.
- Не жуйте жуйку під час розмови.
- Добре артикулюйте, але в міру.
- Щоб звернути увагу співрозмовника варто лише торкнутися його плеча, або руки.
- Якщо людина з порушенням слуху говорить із вами через перекладача, варто звертатися безпосередньо до співрозмовника, а не до перекладача.
- Для елементарної комунікації можна вивчити лише дактиль (жестову абетку).
Як комунікувати з людьми з порушеннями зору:
- Поводьтеся спокійно і не намагайтеся проявляти надмірного співчуття і жалості.
- Не виявляйте цікавості з приводу порушень зору людини.
- Пропонуйте допомогу, проте не вважайте, що вона потрібна апріорі.
- Завжди звертайтеся безпосередньо до людини.
- Називайте себе, а також інших співрозмовників, чи присутніх.
- Якщо хочете потиснути руку, скажіть про це.
- Під час зустрічі із людиною з порушеннями зору не питайте, чи впізнала вона вас, назвіть себе.
- Якщо спілкуєтеся з групую людей, які мають порушення зору, то щоразу кажіть, до кого ви говорите.
- Якщо під час розмови ви переміщуєтеся, то попереджайте про це.
- Цілком нормально говорити до таких людей: «дивись», адже це означає «дивись руками». Гірше буде, коли скажете: «помацай».
- Під час розмови не бійтеся говорити про кольори.
- Намагайтеся наділити слова мімікою та жестами.
- Інформуйте людину з порушеннями зору про те, що відбувається навколо.
Як комунікувати з людьми, які мають порушення опорно-рухового апарату:
- Використовуйте фрази «присісти», «пройти» тощо.
- Звертайтеся до людини особисто.
- Пропонуйте допомогу ненав’язливо.
- Будьте готові витратити на розмову з людиною більше часу ніж зазвичай, адже у людини з ДЦП може бути уповільнена вимова.
- Зосередьтесь на словах людини, а не на рухах (у деяких людей із ДЦП можуть бути неконтрольовані рухи).
- Дайте співрозмовнику договорити, не намагайтеся пришвидшити його мову.
- Підтримуйте зоровий контакт та максимально концентруйтеся на змісті.
- Якщо розмова затяглася, присядьте на стілець, адже людям на візках важко довго тримати голову піднятою вгору.
- Не забувайте, що візок – це особистий простір людини, тому перш ніж його чіпати потрібно попросити дозволу у власника. Не присідайте і не кладіть свої речі на візок.
Також тренери навчали черкащан, що робити, коли ви стали свідком епілептичного нападу. Варто зрозуміти, що ця хвороба дуже поширена в Україні та світі. За статистикою, вона є третім найпоширенішим захворюванням після інсульту та хвороби Альцгеймера.
Для початку варто зруйнувати найпоширеніші міфи, які вигадали люди про епілепсію.
- Люди з епілепсією – психічно хворі. Є дуже багато форм такої хвороби, більшість із них ніяк не проявляються.
- Люди з епілепсією – не такі розумні, як інші. Серед знаменитостей, які мали епілепсію, – Ньютон та Едісон.
- Ці люди мають інший вигляд. Неправда, ці люди нічим не відрізняються від інших.
- Епілепсія заразна. Хвороба передається лише спадково і в окремих випадках.
- Під час нападу людина може проковтнути язик. Це міф. Якщо вона його і прикусить, то це буде менша шкода, ніж та, яка виникає, коли інші намагаються засунути сторонній предмет до рота людини у якої напад (були випадки, що таким чином вибивали зуби і травмували тканини обличчя).
Що робити:
- Якщо боїтеся, не робіть нічого.
- Будьте поруч. Людина не розуміє шо сталося, бо втрачає свідомість.
- Покладіть людину горизонтально.
- Слідкувйте, щоб не було гострих кутів поряд.
- З початку нападу зафіксуйте час.
- Покладіть щось людині під голову, звільніть шию.
- Поверніть голову праворуч, або ліворуч, щоб людина не захлинулася слиною.
- Неможна стримувати людину під час нападу. Так можна поранити його. Можете лише притримувати кінцівки в такт руху людини.
- У людини може зупинятися серце. Це нормально, тому не варто починати робити непрямий масаж і штучне дихання.
- Поговоріть після нападу.
- Пам'ятайте, що протягом півгодини людині неможна нічого пропонувати, щоб не спровокувати новий напад.
Коли потрібно терміново викликати швидку:
- Якщо напад тривалий і продовжується більше п’яти хвилин.
- Напад стався з дитиною, людиною похилого віку, вагітною.
- Людина серйозно травмувалася.
- Дихання не відновлюється після приходу до тями.
- Якщо напад стався у воді.
- Якщо стався перший напад
Всіх цих порад варто дотримуватися людям, які працюють у сфері обслуговування, а також звичайним черкащанам, щоб бути толерантними і допомагати цим 10% людей з інвалідністю швидше інтегруватися в суспільство і почуватися комфортно.
Подібні тренінги організатори проводять по всій Україні. Ощадбанк підтримує таку ініціативу і запршує команду тренерів навчати не лише керівників відділень нового формату, а й партнерів та клієнтів. Також Ощад модернізує старі відділення та створює нові, інклюзивні. Одне з таких доступних відділень незабаром відкриють у Черкасах. Там уже побудували зручний пандус із 10% ухилом, маршрут до відділення вимощений тактильною плиткою. Також є термінал для людей із порушенням зору. У ньому є "телефонна трубка". З неї робот дає підказки щодо користування приладом, завдяки чому незрячі клієнти можуть самостійно здійснювати деякі операції. Ознайомитись з усіма ознаками інклюзивності і перевірити їх на практиці можна буде після відкриття відділення.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram