Багато черкащан із приходом тепла охоче б пересіли на двоколісного коня, але наважуються на це найсміливіші. Кількість велосипедистів у Черкасах за останні роки збільшилася, а велоінфраструктура так і не з’явилася. Пересування по місту на велосипеді перетворюється для містян на екстремальні пригоди. Особливо болісно спостерігати стан черкаських тротуарів та недбале ставлення до власників екотранспорту тим, хто бачив велоінфраструктуру інших міст та країн. У питанні розбирався сайт vikka.ua.
За словами колишнього керуючого справами міськвиконкому Миколи Кудрявцева, 7-8 років тому у Черкаській міській раді була спеціальна програма – чиновників преміювали дарунком у вигляді велосипеда. Так серед посадовців популяризували цей вид транспорту та привертали увагу до здорового способу життя.
З ініціативи колишнього міського голови Сергія Одарича і депутатів у Черкасах планували створювати велосипедну інфраструктуру: робити велопарковки, велодоріжки і привносити велосипедну культуру в життя містян.
"Наскільки пам’ятаю, повноцінно ця програма пропрацювала десь півроку. Щомісяця ми дарували по три велосипеди. Ця ініціатива з’явилася на кількох черкаських підприємствах: Черкаському деревообробному комбінаті та заводі "Темп". Потім впровадили це і у міській раді. Таким чином, на підприємствах і у мерії розв’язували одразу кілька задач: економія коштів людей, популяризація велотранспорту та заохочення найкращих працівників. Тоді була розроблена концепція велоінфраструктури Черкас. Але я не чув, щоб її втілювали зараз", – пояснив Сергій Одарич.
На думку черкащан, з роками такий місторозбудовний проект набуває все більшої актуальності.
"Це не просто були подарунки. Мова йшла про те, щоб збільшувати пропускну здатність тротуарів та велодоріжок, натомість зменшити простір для автомобілів. У світі ця ідея поширювалася і поширюється вже давно. Можна побачити, наскільки популярний у західних країнах велосипедний транспорт. На жаль, у Черкасах така ініціатива далі ідеї не зрушилася і проіснувала лише до 2013 року. На той час ми підійшли до створення концепції велосипедного руху. Але з приходом у місті нової влади це питання не обговорюється", – зазначив голова відділення Національного олімпійського комітету України в Черкаській облаcті Андрій Більда.
Як приклад, він приводить досвід західних країн.
"У центральних частинах європейських міст дороги та тротуари спроектовані таким чином, щоб заїжджати на машині туди навіть не хотілося. Тобто ти під’їхав, залишив на паркувальному майданчику автомобіль. Потім пересів на громадський транспорт або узяв на прокат у паркоматі велосипед. Там це коштує від 50 центів до 1 євро", – каже спортсмен.
Він переконаний, що місту потрібна концепція велосипедного руху.
"Якщо дороги з року в рік ще більш-менш ремонтують, то мережі велодоріжок у Черкасах взагалі немає. Декларували будову велодоріжки по вулиці Героїв Дніпра, але така доріжка не має бути відокремлена. Її треба з’єднати з велодоріжками по всьому місту. При реконструкції старих доріг і будівництві нових треба обов’язково планувати зони для руху велосипедистів. Так все місто буде покрите мережею велодоріг", – каже черкащанин.
Андрій Більда зазначає, що таким шляхом пішли у Києві та Львові.
Керівник центру розвитку місцевого самоврядування Сергій Слинько є фанатом велотранспорту і має вдома три велосипеди. Але майже не їздить на них по місту.
"На черкаських дорогах я почуваюся дуже некомфортно. Живу у Південно-Західному районі, і щоб доїхати до центру міста, мені треба проїхати вулицю Сумгаїтську. Під час руху маршрутки дуже сильно притискають до узбіччя і втриматися за кермом у таких ситуаціях можуть тільки досвідчені велосипедисти. Якби у нас була веломережа, то були б окремі зони для пересування на велосипедах", – пояснив громадський діяч.
Торік Сергій Слинько звинуватив черкаських владців у повному ігноруванні виконання інфраструктурної частини програми розвитку велоінфрастуруктури у місті.
Аби чиновники почали реалізовувати велопрограму в Черкасах, він навіть влаштував велопарад і пообіцяв, що велосипедисти проїдуться містом голяка.
"Якщо чесно, то спочатку планувалася новина як соціальний жарт, щоб стимулювати мерію почати реалізовувати велопрограму. Але сьогодні задумалися: якщо мерія не зробить пристойні велодоріжки, то велосипедисти проїдуть непристойним парадом", – прокоментував тоді активіст.
Голих велосипедистів в той день у місті не побачили. Черкаський велорух проїхав містом цивільно.
Зі збільшенням кількості велосипедистів у місті велодоріжки стають питанням не просто зручності пересування, а безпеки учасників дорожнього руху.
"Я постійно користуюся велосипедом: добираюся на ньому до центру з Південно-Західного району. Доводиться постійно обирати найбільш небезпечні маршрути та об’їжджати деякі вулиці. Тротуарами їздити неможливо, бо вони страшно розбиті, а дорогами небезпечно пересуватися через водіїв авто. Особливо у місцях, де великий трафік", – зазначає черкаська велосипедистка Дарина Дячок.
Як приклад дівчина навела ситуацію, що сталася на черкаській дорозі з її батьком. Чоловік має чималий стаж керування автомобілем, але, пересівши на велосипед, став жертвою недбалого водія.
"Він їхав на велосипеді в районі "Літака" і його штовхнула автівка. На щастя, нічого страшного не сталося. Але там кільцевий рух, напружений трафік – там просто необхідно встановити велодоріжку. У центрі міста і у місцях великих транспортних вузлів також", – пропонує черкащанка.
Дарина Дячок поділилася враженнями від велоструктури Будапешту.
"Там організовано двосторонній рух на велодоріжках, для велосипедистів встановлені спеціальні світлофори. Все гарно зрегульовано. А у нас пішоходи займають велодоріжку по вулиці Героїв Дніпра, вигулюють на ній собак і велосипедистам доводиться їх оминати", – каже черкащанка.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram