​«Це може бути парадом суверенітетів з далекосяжними наслідками»: що міські голови думають про демарш Черкас

06 травня 2020, 19:05

Протистояння між регіонами, значно посиленими децентралізацією, та Києвом, який не зумів вибудувати струнку вертикаль влади, однак впевнений у своїй правоті за будь-яких обставин, набуває нових обертів. Про це інформує LB.ua.

Різкий виступ черкаського мера Анатолія Бондаренка буквально «оголив нерв». Можна скільки завгодно розмірковувати щодо того, який – в демарші Бондаренка – відсоток «політики» і як все це не/пов’язано з місцевими виборами, однак неможливо й ігнорувати об’єктивні його причини («страусина позиція» ще нікого до добра не доводила).

Аби глибше зрозуміти ситуацію журналісти поспілкувалися з мерами великих міст: Львова та Житомира, Одеси та Івано-Франківська. Всі вони дуже різні: мають різні політичні уподобання, говорять різними мовами, але об’єднані високим рівнем підтримки місцевих громад, діють в її інтересах.

Всім респондентам поставили чотири однакових запитання. А саме

• Як ви оцінюєте виступ черкаського міського голови Анатолія Бондаренка? Чи підтримуєте його позицію?

• Як саме центральна влада не/допогамає вашому місту в боротьбі з коронавірусом?

• Чи може критична позиція регіонів сприяти – хай навіть ненавмисно – інтересам проросійських сил, які штовхають Україну на шлях федералізації?

• Як нинішні відносини центр-регіони (в обох напрямках) не/вплинуть на місцеві вибори?

Геннадій Труханов, Одеса: «Мера Черкас просто« довели» несправедливими умовами»

- Потрібно розуміти причини позиції мера Черкас, яку обговорюють не перший день. Вважаю, що його виступ - це відчайдушна міра, його просто «довели» несправедливими умовами карантину. Всі люди бачать: одним супермаркетам працювати можна, а ринкам - ні. І тут очевидна несправедливість. Особисто я в Одесі обійшов багато ринків і переконався, що санітарні заходи у нас дотримуються максимально. Ринки працюють чесно і прозоро. Але чомусь спочатку ці ринки потрібно було закрити, а роботу супермаркетів залишити. Це як? І чому, питається, на цьому тлі, можна працювати ломбардам?
Знаєте, до мене постійно підходять люди, запитують: а чому ті ж ломбарди працюють, а ми ні? Що я повинен їм відповідати?

Багато, дуже багато разів я ставив ці питання на «селекторах» з представниками центральної влади. Чіткої відповіді так і не отримав. Тому ці емоції, обурення людей і місцевої влади мені цілком зрозумілі.

Ніхто не знає, коли очікує нас друга хвиля спалаху. У будь-якому випадку, сьогодні можу констатувати: центральна влада поводиться з нами, місцевою владою, нечесно.

Чи допомагає нам центральна влада? Відповім коротко: головне, щоб не заважали!

Чи штовхають чи заяви мера Черкас до «параду федералізації»? Я не прихильник такого формулювання питання. Підкреслю, абсолютно. Його заяви - так, сміливі. Але не більше. А якщо хто і підштовхує до такого сценарію, то це - центральна влада.

Поясню: ми на місцях просимо діалогу, закликаємо, щоб нас почули. Сподіваємося, це об'єднає країну. Але коли нас не чують, продовжують «кошмарити», тоді спрацьовує в регіонах інстинкт самозахисту. І тоді вже ми змушені себе і самі захищати. Тому-то навколо мера Черкас сьогодні так об'єдналися люди. Якщо аналогічно мене почнуть "кошмарити", впевнений, це також об'єднає людей.

Як вся ця ситуація може вплинути на результат майбутніх місцевих? Так просто ж все, зрозуміло. Бачачи, що нічого у них не вийде (представники центру, - ред.), намагаються задіяти більшість, яку назбирали в цей парламент - розраховують зробити прохідний бар'єр на місцеві вибори в 5% (мова про зміни до Виборчого кодексу, - ред.). Щоб якщо партія не пройшла, то і мер, який від неї балотувався, теж. Це де так бачено? Якщо ви такі потужні та авторитетні, чого ж боятися - йдіть, беріть участь нарівні з усіма! А то придумали собі жити за принципом «чим темніше ніч в країні, тим яскравіше зірки», однак при світлі дня ці «зірки» перетворюються в пил.

Андрій Садовий, Львів: «Жодної допомоги для міста від центру не було»Фото: Макс Требухов

За всіма публічними перепалками ми ризикуємо забути, що зараз вчимося жити з коронавірусом. Найменше, що я б хотів сьгодні отримати – колапс у органах державної чи місцевої влади. Тому кожен крок має бути виваженим.

Моя пропозиція:

1. Уряд має делегувати містам більше самостійності у прийнятті рішень стосовно карантинних обмежень. Таку пропозицію Львів відправив в Кабмін ще в середу.

2. Треба припинити будь-які переслідування мера Черкас. Він висловив думку громади.

Нам потрібна єдність і здоровий глузд!

Друге. Центральна влада не заважає, а в Україні це є найбільшим проявом допомоги.Фото: facebook/Чернівецька обласна державна адміністрація

Якщо говорити про фінанси, то наразі жодної допомоги для міста не було. Вже дві міські лікарні приймають хворих на коронавірус. Ми виділяємо з міського бюджету гроші на доплати медпрацівникам цих лікарень: 10 тисяч кожному, хто працює з інфікованими, і 20 тисяч грн тим, хто захворів на COVID-19. Також такі доплати від міста отримали медики обласної інфекційної лікарні, яка є базовою для прийому хворих на COVID-19.

Ми розуміємо, що ці люди хоч і не є у підпорядкуванні міста, але вони лікують львів’ян і часто самі є львів’янами. Для них ця допомога надзвичайно важлива.

Третє. Самі розмови про федералізацію в умовах російської агресії вважаю неприпустимим і злочинними. А щодо мерів, то вони дуже часто є на передовій боротьби з вірусом і думка, яку вони озвучують – позиція громади міста.

Четверте. Я сьогодні повністю сконцентрований на питанні безпеки львів’ян. Говорити чи думати про вибори не маю часу. Почнеться виборча кампанія, тоді говоритимемо. Сьогодні ця тема не в нашому фокусі.

Сергій Сухомлин, Житомир: «Якщо ми живемо в унітарній державі, то це перевищення повноважень»

Я негативно ставлюся до такого роду заяви. Якщо ми живемо в унітарній державі, то це - перевищення повноважень. Чесно було б, якщо б мер відкрито заявив виконкому, сесії міської ради, президенту: «У нас працює Епіцентр, а малий бізнес не працює». І попросити відновити справедливість: або закрити великий бізнес, або відкрити малий. По-друге, мені не зовсім подобається таке звернення до президента. Це може в цілому погано закінчитися для країни. Фактично, це може бути парадом суверенітетів з далекосяжними наслідками.

Подібна позиція «бравого хлопця» призведе до наступного: через три місяці, коли закінчиться карантин, до нього прийдуть підприємці і скажуть: «А давай, ми не будемо платити податки і приймемо відповідне рішення на місцевому рівні». Він скаже: «Не можна». - «А тоді, що, можна було?». Відповідальна меншість повинна іноді приймати непопулярні рішення.

До питання про допомогу. Лікарні міста Житомира отримали засобів захисту та медикаментів на суму приблизно 200-300 тисяч гривень. При цьому бюджет міста виділив 27,5 мільйонів гривень. Порівняйте. Більш того, ми ще на початку квітня оплатили три оклади 180 лікарям і медпрацівникам, які брали участь в заходах по боротьбі з коронавірусом на початковій стадії. Субвенція, яку місто отримало в квітні на цю ж виплату, складає 160 тисяч гривень - це з розрахунку по 800 гривень на кожного лікаря. Одним словом: ні про що.

На виборах в цьому році важко буде всім. Центру - показати успіхи від програми великого будівництва, адже реально грошей на фінансування немає; показати підвищення соціальних стандартів. Що до місцевих бюджетів, то вони практично повністю перетворилися в бухгалтерію з видачі зарплат і оплати енергоносіїв. На розвиток і на інфраструктурні проекти в бюджеті малих і середніх міст майже не залишилося коштів.

Руслан Марцинків, Івано-Франківськ: «Ми на місцях краще бачимо: де та як можемо ослабити карантин»Фото: facebook/Руслан Марцінків

- Я підтримую послаблення карантину та вважаю, що на часі ці повноваження (щодо обмеження карантину) необхідно передати органам місцевого самоврядування. Ми на місцях більше бачимо: де та як ми можемо ослабити карантин. Саму позицію пана Бондаренка (мера Черкас) я підтримую. Однозначно. Для прикладу. З якою метою треба було закривати кладовища? Якщо на Заході України ми йдемо на кладовища на «зелені свята», а не на «гробки»? Тому цю норму, послухавши мерію, можна було б не вводити.

Як нам центральна влада допомагає у боротьбі з коронавірусом? Після неодноразових наших звернень нам виділили 1,4 млн.грн для забезпечення доплати медикам за березень місяць. Хоча цих коштів недостатньо для покриття цих самих доплат. Ми ці кошти розподілили на дві лікарні, які борються з коронавірусом. Додаткового ми виділили з місцевого бюджету ще 6,5 млн. грн, щоб зробити хоч щось. Також від держави ми отримати невелику партію масок, респіраторів,ну, і десь, 30 упаковок «Плаквенілу». Оце все, що ми отримали від держави. Все! Інше — за рахунок місцевої влади. Наразі ми вже витратили в цілому близько 20 млн.грн. на боротьбу з коронавірусом. 

Я також не вважаю, що мер Черкас штовахє Україну на шлях федералізму. Насправді. Вважаю, що це проблема центральної влади, яка має спілкуватися, обговорювати норми постанов з органами місцевого самоврядування. Хіба це важко? Тому я вважаю, що органи місцевого самоврядування мають право щодо рішень по пом’якшенню карантину. Тим більше, коли всі бачать несправедливість. До нас приходять люди та питають: чому «Епіцентрам» та «Велюрам» можна працювати, а іншим — ні? Чому ломбарди працюють, а ми ні? Вважаю, що дуже небезпечно, коли влада намагається централізувати усі повноваження, але не чує нас. Інакше країну просто розвалить ця державна політика, яка призводить до таких речей.

На жаль, наразі я продовжую бачити практику попередніх влад, коли проти місцевих влад відкривають кримінальні справи, щоб поміняти місцевих голів, забрати у нас кошти. Хоча можна було б домовитися про те, щоб «перетягування ковдри» закінчилося. Ми сподівалися, обираючи нового президента, що до нас будуть ставитися як до партнерів. Але нас не чують. У цьому проблема.

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору