Минулого тижня виконком Черкаської міськради так і не прийняв рішення про підняття вартості на проїзд у маршрутках нашого міста. Однак сьогодні це рішення проходить регуляторну процедуру і очевидно, що найближчими тижнями міська влада знову повернеться до нього. Підняття вартості проїзду у маршрутках — об’єктивна необхідність, однак напередодні міських виборів не всім у виконкомі хочеться брати на себе відповідальність за це рішення. Питання в іншому, чому за всі роки, коли приватні перевізники ультимативними методами піднімають ціни на свої послуги, міська влада так і не надала пріоритету альтернативному транспорту – тролейбусам. Чому й досі у приватників найдохідніші маршрути міста, а КП «Черкасиелектротранс» продовжує побиратися до міської ради, пише Вечірка.
Непопулярне рішення
— Найгірше тим, хто хоче комусь сподобатися, бо доведеться пояснювати, що піднімати тариф таки потрібно. Близько 67,7% від його розміру становить паливо. У розрахунки подані у міськвиконком перевізники закладали вартість одного літра дизпалива на рівні 19 гривень, сьогодні вона становить уже 21,50 грн. Тож не важко передбачити, що вартість палива збільшуватиметься і надалі. Ми маємо на сьогодні два варіанти розвитку подій: або намагатися сподобатися виборцям і не приймати тариф, або ж підвищити тариф, так як робити це все одно доведеться, — звернувся до колег член виконкому Валерій Макєєв.
Анатолій Рекун переконаний, що за наслідки від прийняття чи неприйняття цього рішення все одно доведеться відповідати владі. Бо якщо перевізники не вийдуть на маршрути, то городяни у цьому все одно будуть звинувачувати міську владу.
Як перевізники, так і дехто з членів виконкому намагалися прийняти підвищення тарифу як поправку до рішення виконкому, що було прийняте у липні 2014 року. Нагадаємо, тоді рішення проходило регуляторний акт на підвищення проїзду до 4 гривень, однак по завершенню цієї процедури члени виконкому підняли вартість проїзду до 3 гривень.
— Якщо ми внесемо зміну у регуляторний акт, то за законом ці зміни також мають пройти регуляторну процедуру. Нове рішення ми сьогодні фізично не спроможні подати, бо розпочали процедуру регулярного акту і готуємо економічні обґрунтування, але ще вчора ми отримували нові пропозиції від перевізників. Одні пропонують збільшити тариф до 4,2 грн., інші — до 6,20 грн., — пояснює директор департаменту економічного розвитку Ірини Удод.
Боротьба за справедливість чи симпатії?
Міський голова Сергій Одарич категорично проти підняття тарифів для населення. Він вихід із ситуації бачить у зниженні собівартості послуги:
— Я не бачу на сьогодні будь-яких підстав для підняття тарифу. Ми можемо розглядати це питання тільки після того, як використаємо усі можливості для зменшення його собівартості. Зокрема, сьогодні у місті працює 380 автобусів щодня, вони недовантажені. Окрім того, кількість машин на маршрутах також можна зменшити. Нехай збільшиться інтервал руху, однак краще чекати кілька хвилин на зупинці, ніж платити на пару гривень більше. Тож сьогодні перевізники можуть вирішувати, по кишені їм утримувати кондукторів, чи ні. На маршрутах міста працюють також автобуси приміських перевезень. Міськвиконком не приймав жодного рішення, яким би дозволяв цим автобусам підбирати людей на міських зупинках. Тож коли ми використаємо всі ці можливості для зменшення собівартості тарифу, ми зможемо повернутися до питання підвищення, — аналізує міський голова Сергій Одарич.
Не всі члени виконкому вірять і у розрахунки, подані приватними перевізниками.
— Я ніколи не повірю, що в місті менше третини людей користується громадським транспортом. Однак за наданими приватними перевізниками розрахунками, так і є. Перевізники стверджують, що одна маршрутка у день перевозить 200 людей. Всього в місті працює близько 400 маршруток, тож виходить, що в день послугами приватних перевізників користується 80 тисяч людей. Це не так, — вважає член виконавчого комітету Сергій Гончар. – У Луцьку перевізники сьогодні вимагають підняття тарифу до 3 грн. Це місто має приблизно таку ж територію, як і Черкаси та стільки ж населення.
Міський голова переконаний, що реальний пасажиропотік на черкаських маршрутках щодня – близько 200 тисяч людей.
У незручній позі
Звичайно, такою позицією виконкому перевізники обурені. Вони погрожують, не вийти на маршрути, мотивуючи це тим, що вони не спроможні надавати послуги за сьогоднішніми цінами.
— Через європейські дороги, про які було написано на передвиборчих банерах міського голови, ми безперестанку ремонтуємо автобуси. Сьогодні лише по запчастинах я маю 400 тисяч гривень боргу. Вартість палива виросла на 130%. У законі написано, що коли ціна на паливо збільшиться на 10%, міська влада має сама викликати нас і пропонувати збільшення тарифу. Ми платимо податки, які йдуть до вас у кишені у вигляді зарплати, однак ви безперестанку нас викликаєте і нагинаєте, нагинаєте, нагинаєте, — висловив свою думку приватний перевізник Петро Копієвський. – Сергію Олеговичу, ви небідна людина, так само і Бродський. Купіть кілька автобусів, запустіть їх на міські маршрути і возіть людей хоч за 1 гривню, черкащани вас запам’ятають на усе життя. Ви пропонуєте нам скоротити кондукторів. А ви порахували, скільки коштує таке рішення для приватних перевізників? Ні, для вас регуляторного акту не потрібно. Він потрібен лише для нас. Однак хочу сказати, що скорочення кондукторів призведе до того, що водій буде втрачати час на маршруті, бо йому треба буде обрахувати і повернути здачу. Окрім того, у мене працює безліч одиноких жінок, в яких є діти, я не можу їх вигнати на вулицю.
За попередніми підрахунками, якщо на вулицях міста працює близько 400 автобусів у день, а за кожним автобусом закріплено по два кондуктори, то безробітними залишиться орієнтовно 800 людей. Тож рішення про підняття проїзду відправлено на регуляторну процедуру. Імовірно, що вже за місяць черкащани матимуть новий тариф.
Тим часом черкащани дивуються, чому коли місто весь час повертається в одну й ту ж саму ситуацію, міська влада не робить висновків та не приймає міри аби створити для городян альтернативну можливість пересуватися містом.
— Перевізники практично щороку викручують руки як городянам, так і міській владі. У арсеналі мерії є КП «Черкасиелектротранс», однак замість того, щоб розвивати це підприємство, дати можливість йому заробляти гроші, а черкащанам дешевше їздити містом, міська влада продовжує нарікати на перевізників, піднімати їм тариф та віддавати найприбутковіші маршрути, — дивується черкаський пенсіонер, дитина війни Анатолій Грищенко. — Навіть у мене, звичайного пенсіонера, складається враження, що комусь у міській владі це вигідно.
Тим часом директор департаменту житлово-комунального комплексу Андрій Наумчук запевняє: хоч комунальне підприємство «Черкасиелектротранс» у скрутному економічному стані, однак міська влада робить усе можливе, щоб його підтримати. Та додає: наразі у місті працює 43 тролейбуси у будні, у суботу – 12 тролейбусів, а у неділю та святкові дні – 8 тролейбусів. Кількість пільгових тролейбусів розрахована відповідно до суми коштів державної субвенції, виділеної для відшкодування збитків за пільгові перевезення. Маршрути, якими містом рухається електротранспорт, затверджені 2012 року, і з того часу не переглядалися. Тож виходить, що в останні роки, коли вартість проїзду у міських маршрутках піднімалася декілька раз, міські посадовці навіть не намагалися надати електротранспорту інші, вигідніші маршрути нашого міста.
Довідково:
Кількість випусків тролейбусів на маршрути міста у робочі дні:
1990 рік – 110,
1995 рік – 101,
2000 – 79,
2005 рік – 70,
2010 рік – 60,
2015 рік – 43.
До липня 2011 року більшість тролейбусів у Черкасах працювала у двохзмінному режимі, з цього ж часу пішло і зниження випуску тролейбусів на лінію.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram