На Черкащині редактори комунальних ЗМІ згуртувалися в асоціацію

18 березня 2015, 11:55

836fa6a38bdb93b92ce70a5d54128354_M

Сучасний ринок друкованих ЗМІ переживає не найкращі часи. Через економічні негаразди в країні рекламний ринок стихає, різко підвищилися ціни на газетний папір та послуги друку, інші загальновиробничі витрати. Знижується головний дохід редакцій — із передплати: навіть найбільш відданому передплатнику доводиться вибирати — сплатити комуналку чи передплатити газету. Вибір не завжди на користь друкованого слова, пише Черкаський край.

Існує викривлений погляд у суспільстві, за яким офіційні ЗМІ буцімто цілковито фінансуються за кошти платників податків. Між тим фінансовими засобами їх функціонування є власні прибутки, які редакції отримують від інформаційної діяльності. У комунальних газетах внески співзасновників абсолютно різні, але здебільшого — від 10 до 20% загальних витрат. Коли ж ці 10 відсотків дотації планувалися до бюджету при курсі долара 8 гривень, то нинішні реалії дозволяють розтягнути бюджетний пиріг при всій жорсткій економії хіба що на місяць-другий. Разом з тим, редакції повертають ці внески в бюджет: приміром, у «Шполянських вістях» на 1 гривню виділеної торік дотації редакція перерахувала до бюджету 2 гривні податків.

Редактори комунальних ЗМІ погоджуються, що державної цензури нині не існує у тому вигляді, в якому була за радянських часів. Проте спостерігаються зловживання з боку чиновників на різних рівнях, які, користуючись службовим становищем, вимагають висвітлення тих чи інших тем у певному ракурсі. Щоразу при зустрічах колеги-редактори перепитують одне одного, чи не змушують керівники районів носити матеріали (чи цілі газетні шпальти) до них на «вичитку», чи є намагання втручання у редакційну політику. І якщо десь простежується тенденція до таких спроб, намагаються їм протидіяти спільно.

Інформаційна культура, як і розуміння важливості місії офіційних медіа в суспільстві, набувають особливого значення в умовах інформаційної війни з агресором. Та «воювати» подекуди доводиться з окремими владними структурами, які вимагають від газети безкоштовних публікацій, навіть не підозрюючи, що правовою основою висвітлення діяльності органів влади є Закон «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації».

Чергове засідання асоціації комунальних ЗМІ Черкаської області невипадково відбулося у Жашкові. Районна газета «Жашківщина» — одна з тих газет, яка торік не отримала фінансової підтримки з боку засновників. Тож тягар виживання довелося тягти колективу самотужки. Присутня на засіданні керівник апарату райдержадміністрації Антоніна Врочинська розповіла, що зараз вивчається питання щодо виконання засновниками власних договірних зобов’язань, проте останнє слово залишається за депутатами райради, які голосуватимуть за бюджетні питання.

— Невиконання засновниками фінансових зобов’язань — один із найболючіших способів впливу на редакційні колективи та їхніх керівників. Економічна збитковість впливає на редакційну політику, оскільки газети змушені шукати заробітки, рекламодавця, який хоче отримати взамін певні інформаційні послуги, — сказав під час обговорення голова асоціації, головний редактор «Шполянських вістей» Анатолій Вікторук.

Але головним завданням громадської організації, поряд з економічними, є питання забезпечення свободи слова, права на інформацію. У віддалених населених пунктах, де не в кожного є можливість переглядати Інтернет, існує високий рівень довіри до місцевих ЗМІ. Важливо сьогодні, навіть за найскладніших економічних часів, її не розгубити.

Коментарі

Вгору