Електронна система охорони здоров’я eHealth вже запрацювала в Україні в тестовому режимі. Сьогодні на Черкащині до неї приєдналися вже 22 медичні заклади. На першому етапі реформа стосується первинної медичної допомоги (сімейні лікарі, терапевти, педіатри): пацієнти укладають декларації з обраними лікарями, а ті реєструють їх у системі. Такий старт, сподіваються реформатори, дозволить викорінити хабарництво та реалізує принцип «гроші ходять за пацієнтом», інформує "Громадське ТБ:Черкаси".
Система eHealth працюватиме в тестовому режимі до квітня 2018 року. Упродовж цього періоду реєстрація в системі відбуватиметься на добровільних засадах. Відповідно до законопроектів №6327 та №6604, із 1 серпня 2018 року оплата послуг лікарів буде здійснюватися згідно з кількістю декларацій, зареєстрованих у системі.
Як зазначає керівниця напрямку роз’яснення та підтримки eHealth при МОЗ Світлана Котляревська, впровадження системи насамперед спрямоване на підвищення якості медичних послуг. eHealth стане основою для нової системи виплат «гроші ходять за пацієнтом»: держава платитиме певну суму за кожного пацієнта, який уклав з лікарем спеціальну угоду – декларацію. А пацієнти обиратимуть самі, послугами якого лікаря первинної медичної допомоги користуватися. Таким чином лікарі, до яких ідуть пацієнти, отримуватимуть більше, ніж ті, які не надто добросовісно ставляться до лікування пацієнтів.
Найпростіший варіант – піти до того фахівця, в якого лікувалися і він цілком влаштовує. Також можна поцікавитися у друзів, родичів чи знайомих – можливо, у них був позитивний досвід у амбулаторії сімейної медицини або поліклініці, яка підходить вам географічно.
Варто пам’ятати, що зараз пацієнт не мусить звертатися до лікаря «суворо за пропискою» – можна обрати фахівця, який працює біля вашого дому, роботи тощо.
Обравши лікаря, пацієнт підписує із ним декларацію на невизначений термін, тобто паперами не доведеться займатися щороку. З іншого боку, якщо вирішите підписати угоду з іншим лікарем, це можна буде зробити у будь-який час.
«Для того, щоб підписати декларацію, пацієнту потрібно прийти до медзакладу із паспортом та кодом. Там відповідальна особа внесе всю інформацію про пацієнта в базу. Після цього пацієнт отримує верифікаційний код, який підтверджується в системі. Сама ж декларація заповнюється безпосередньо у присутності сімейного лікаря у двох примірниках. Один примірник декларації пацієнт обов’язково зберігає в себе», – пояснює керівниця напрямку роз’яснення та підтримки eHealth при МОЗ.
«Ми змінюємо правила гри для всієї країни. Зараз перехідний період, тому тренуються і лікарі, і пацієнти. Пацієнт підписав декларацію, йому не сподобалося – він пішов до іншого лікаря. Лікар, у свою чергу, буде більш якісно працювати, розуміючи, що якщо від нього піде пацієнт, він втратить гроші», – зазначає Світлана Котляревська.
Якщо не підписати декларацію?
«Є «червоний» і «зелений» списки пацієнтів. Наразі усе населення умовно перебуває у «червоних» списках (пацієнти, які раніше були зареєстровані у певному медзакладі) і фінансування на заклади іде поки що по ним. Якщо я не приходжу до лікаря, залишаюся у «червоних» списках. Якщо підписала декларацію, я зникаю із «червоних» списків і з’являюся в «зелених». На все це умовно є два роки перехідного періоду. За цей час кожен пацієнт повинен підписати декларацію», – пояснює Світлана Котляревська.
Доки триває перехідний період, фінансування медзакладів здійснюватиметься за двома списками. Усвідомивши, що фінансування за «зеленими» списками значно більше, головні лікарі вже самі проявляють ініціативу та пропонують пацієнтам підписати декларацію.
Кому дістанеться фінансування?
«Змоделюємо ситуацію: у головного лікаря є кілька підлеглих. Один лікар класний і до нього завжди є черга. Отакий лікар набере швидко 2 тисячі пацієнтів. А другий лікар чаї ганяє і має всього 500 пацієнтів. І відповідно у цій ситуації головний лікар має фінансово стимулювати того лікаря, який користується попитом у пацієнтів. В іншому разі той може спокійно піти і розпочати власну практику, забравши із собою пацієнтів», – розповідає керівниця напрямку роз’яснення та підтримки eHealth при МОЗ.
Реформа також має заохотити молоді кадри залишитися у професії.
«Зараз випускники медичних закладів та інтерни ідуть працювати торговими представниками. Чому? Тому що там зарплата більша. Вони мені кажуть: а який сенс працювати на мінімалку. Тепер молодь розумітиме, що старатися є сенс. Що більше у тебе буде пацієнтів, то більше ти отримуватимеш грошей. Попри брак досвіду, завжди знайдуться пацієнти, які оберуть собі лікаря, розуміючи, що той мотивований і буде старатися», – додає Світлана Котляревська.
Чи готові Черкаси?
Як зазначає директор департаменту охорони здоров’я та медичних послуг міськради Олег Стадник, усі комунальні заклади охорони здоров’я міста вже провели автономізацію. Вони набули статусу комунальних некомерційних підприємств із усіма відповідними правами, зокрема із правом самостійно формувати штат і розпоряджатися власними коштами. Також усі заклади первинної ланки забезпечені комп’ютерами та відповідним програмним продуктом. Усі вони пройшли реєстрацію в системі eHealth. Усе це в сукупності підготувало місто до впровадження реформи.
Він додає: для тих, хто ще не визначився зі своїм лікарем, на сайтах медзакладів міста розмістять усю інформацію про фахівців первинної ланки. Увесь перелік сімейних лікарів також буде на офіційному порталі міськради.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram