«Хочемо знайти найкращих»: на Черкащині перевірятимуть учителів по-новому

30 жовтня 2019, 17:34

На Черкащині запроваджують новий тип перевірки педагогів – сертифікацію. Що це за перевірка, хто її проходитиме й кому за це доплачуватимуть розповіли під час круглого столу в Черкасах 29 жовтня.

У 2017-му році прийняли закон «Про якість освіти» і створили державну службу, яка цю якість повинна перевіряти. Служба реально запрацювала у 2018-му році й разом із нею утворилися регіональні представництва в обласних центрах. На Черкащині цим органом керує Оксана Компанієць.

Основна мета нового
закону та профільних департаментів – забезпечити українських школярів якісними знаннями,
а для цього потрібно підготувати квалафіковані кадри вчителів та вдосконалити
навички досвідчених учителів.

За дослідженнями McKinsey, 70% успіху учня – це результат роботи вчителя. У багатьох країнах Європи взагалі професія вчителя досить престижна, хоч вони і не отримують високих зарплат. Так, у Фінляндії у педагогічних вузах конкурс 10 осіб на місце. І це при тому, що зарплата – три тисячі євро, яка не є найвищою в тій країні. Така система допомагає відібрати кращих абітурієнтів, вони отримують кваліфіковану освіту і йдуть у професію свідомо.

Також у країнах Європи поширені різноманітні об’єднання вчителів, які постійно діляться досвідом між собою потім застосовують нові підходи й методики в роботі. Для того, щоб сформувати такі спільноти професіоналів, яким є чим ділитися з іншими в Україні запроваджують сертифікацію вчителів. Водночас традиційна атестація залишається.

- Атестація – це внутрішня процедура, й нелогічно перевіряти заклад, яким ти керував. Світова практика показує, що вдалим є саме оцінка закладу незалежними колегами. Вони формують певну оцінку діяльності школи, а керівництво цього закладу вже вирішує як із цим працювати, - каже директор департаменту акредитації та моніторингу Державної служби якості освіти Іван Юрійчук.

Також він зазначає, що вже розроблена процедура зовнішнього оцінювання, відібрано експертів та здійснено перший етап сертифікації. При цьому наголошує - якщо аудит – це обов’язкова процедура, то сертифікація – добровільна.

За його словами, в оцінці педагогів не братимуть участі держслужбовці. Абсолютна більшість експертів – це вчителі. Якщо людина не набере прохідного балу, то це не передбачатиме будь-яких наслідків. Сертифікат чинний три роки і він дає 20% надбавки до зарплати для вчителя, який пройшов перевірку. Ці гроші закладають в освітню субвенцію, тому в місцевих бюджетах додатково виділяти нічого не потрібно.

У сертифікації можуть брати участь не більше тисячі вчителів у 2019-му, а в 2020-2021 рр. – граничну кількість визначить МОН. Також для проходження такої перевірки педагог повинен мати стаж – не менше двох років.

- За нашим баченням, сертифікація має проходити у три етапи: тестування (ЗНО), самооцінювання, експертне оцінювання професійних компетентностей, опис уроку, а за бажанням учитель завантажує матеріали, які свідчать про його професійність. Ми хочемо виявити найсильніших, які можуть поділитися досвідом та сприятимуть утворенню вчительських спільнот, - додав Юрійчук.

За словами Юрійчука, згодом
такі угрупування можуть бути дуже впливовими, формувати якісь правила та норми
у житті начальних закладів.

Попри запровадження
сертифікації вчителів незалежними колегами, у школах також залишається аудит. Директорка управління Державної служби
якості освіти Черкаської ОДА Оксана Компанієць
запевняє, що аудит – це не
вирок для школи, а навпаки можливість вдосконалити навчальний заклад.

Для того, щоб навчальний
заклад успішно пройшов таку перевірку він може застосувати універсальну «Абетку
директора»

Поділитись

Коментарі

Вгору