Павло Мосійчук Павло Мосійчук, громадський активіст, один з ініціаторів транспортної реформи в Черкасах

Перед тим, як приймати рішення по тарифу, скористайтеся деньок громадським транспортом

04 лютого 2022, 22:21

Так вже склалося, що традиційно питання підняття вартості проїзду в транспорті нашого міста припадає на кінець зими. В цьому немає нічого дивного, адже кожного року уряд під ялинку дарує українцям «покращення» у вигляді підняття розміру мінімальної заробітної плати. А де підняття мінімалки, там і підняття цін.

Тож, якщо дивитися на зростання розміру мінімалки з 3 600 грн до 6 500 грн (на 8.3%) та вартості дизельного палива, на якому працює більшість автобусів, з 25.24 грн до 30.74 грн (на 21.8%), підняття вартості проїзду з 7 до 10 гривень (на 42.8%) може бути цілком логічним, хоч і дещо перебільшеним.

Разом з цим, дивлячись на розрахунки перевізників, які були подані до міської ради для підвищення вартості проїзду, в членів виконкому мають виникнути сумніви щодо обгрунтованості таких розрахунків.

Візьмемо до прикладу одного з найбільших перевізників - ЧАРЗ-Авто. Перевізник в своїх розрахунках вказує, що на лінії працює 43 автобуси. В той же час, перевіривши через систему GPS моніторингу кількість автобусів у вечірній час пік четверга і вранішній у п’ятницю, нарахували 28 і 27 автобусів відповідно.


Водночас, перерахувавши затратну частину перевізника відповідно до фактичної кількості автобусів, бачимо, що лише на паливно-мастильні матеріали затратна частина менша майже на 4.5 мільйони. Хоча, швидше за все, вона є ще меншою, адже для кожного автобуса перевізник закладає добовий пробіг у 280 кілометрів, а, очікуючи на автобус ввечері, відчуття того, що вони всі працюють весь день і наїжджають 280 кілометрів - не виникає.

Також при розгляді розрахунків перевізника є великі сумніви в їхній достовірності, адже в них вказано, що на автобусах працює 100 водіїв. Чомусь я впевнений, що такого дива як 4 водії на кожний автобус - в перевізника немає.

Крім того, у своїх розрахунках щодо тарифу перевізник закладає витрати на страхування 62 одиниць транспорту. Знову таки, дуже сумнівно, що підприємство має 19 службових авто, які використовуються для його роботи. Однак за їх страхування, як і за страхування тих 15 автобусів-привидів, які мали б працювати на маршрутах, кожного разу оплачуючи проїзд, ми маємо платити.

Тож, враховуючи все вище вказане, маю невелику рекомендацію для членів виконкому: перед тим як приймати рішення по тарифу, скористайтеся деньок громадським транспортом, гляньте фактичні показники його роботи (благо система GPS моніторингу дозволяє це робити), і разом зі спеціалістами міської ради порахуйте, яка реально має бути вартість проїзду.

p.s. У цьому дописі розглянутий розрахунок лише одного найбільного перевізника. Пишіть в коментарі розрахунок якого перевізника варто розглянути ще.

p.p.s. Нарахована вартість проїзду перевізником ЧАРЗ-Авто складає 14.17 грн.

Всі тексти автора
Вгору