Черкаські перевізники готуються до конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, уже два роки плекають мрії про підвищення вартості проїзду до 4-ох гривень і навідріз відмовляються давати коментарі журналістам. У той же час їхні конкуренти-тролейбусники – освоюють «азотівські рогаті», що 2 роки простояли на території підприємства, а основні пасажири тролейбусів – пенсіонери – змушені «змагатися» за місця зі студентами та учнями, у яких з 18 червня – теж безкоштовний проїзд.
Боротьба стає більш напруженою ще й через той факт, що пасажирів нові тролейбуси вміщують на 80% менше, ніж старі «гармошки». І поки сусідня Вінниця, що провела транспортну реформу, возить пільговиків у тролейбусах і трамваях по 2 гривні, у муніципальних автобусах по 2,50, а нічними маршрутами – по 4, а в Рівному приблизно кожні сорок хвилин їздить нічний тролейбус №3 усього лише за півтори гривні, у нашого обласного центру й досі немає затвердженої стратегії розвитку електротранспорту.
Справедливості ради варто зазначити, що вінницький транспортний «прадіз» подорожчає на гривню (щодо кожного виду транспорту відповідно) уже з 1 липня. Що ж чекає черкащан у транспортній сфері та як проблеми з неприбутковим комунальним транспортом вирішуються за кордоном – читайте в дослідженні журналістів «Нової Доби».
«Азотівські» тролейбуси ситуації не врятували
Із усього різноманіття громадського транспорту в Черкасах «бігають» лише автобуси (вони ж маршрутні таксі) та тролейбуси. Ні метро, ні трамваями наш обласний центр «похвалитися» не може, тому звичайному городянину розігнатися особливо ніде. Без велодоріжок та з КП «Черкасиелектротранс», у якому час від часу продають із аукціону тролейбуси, містянин стає «заручником» перевізників, які піднімають ціни на проїзд відразу вслід за Києвом (Черкаси – перший обласний центр, де ціна на проїзд піднялася до 3 гривень після відповідного здорожчання у столиці). Ситуацію мали б трохи виправити 15 тролейбусів, закуплених заводом «Азот» і після 4-х років суперечок врешті подарованих місту, проте... пасажиромісткість нових тролейбусів – усього 100 людей, проти 180 у старих «гаромошках». Та й нових тролейбусних маршрутів із таким транспортним «поповненням» у місті не додалося.
– На окремих рейсах маємо проблеми, оскільки вмістимість цих тролейбусів не дозволяє нормально обслуговувати пасажирів, – ділиться проблемами заступник директора КП «Черкасиелектротранс» Олексій Ворона. – Що ж до обслуговуючого персоналу (у черкаських ЗМІ з’являлась інформація щодо того, що для обслуговування 15-ти новеньких «рогатих» бракує спеціалістів) 1 електронщик уже пройшов навчання на заводі в Білорусі (завод-виробник тролейбусів), 6 водіїв нині проходять навчання в Києві, а слюсарів та інший обслуговуючий персонал намагаємося готувати безпосередньо на місці, на підприємстві.
За словами Олексія Ворони, у нових тролейбусах є WiFi, на відміну від старих, виробництва заводу «Богдан».
І це ще одна хороша новина для школярів та студентів, які цим громадським транспортом тепер користуватимуться безкоштовно. Таке рішення ухвалили на засіданні Черкаського міського виконавчого комітету.
З початку квітня учні й студенти в Черкасах уже користувалися пільговим 50% проїздом у тролейбусах міста. Замість 1,50 грн сплачували півціни – 0,75 гривні. Тепер же проїзд зовсім безкоштовний – все що треба – учнівський або студентський квиток.
– Ці гроші ми не будемо брати з інших програм, – переконує міський голова Анатолій Бондаренко. – 2 мільйони візьмемо з бюджету розвитку й у першому півріччі матимемо можливість перерахувати ці кошти КП «Черкасиелектротранс». Це кошти від перевиконання бюджету, унаслідок нашої роботи з платниками податків.
За детальнішою консультацією щодо того, як же буде фінансуватися проїзд близько 40 тисяч черкаських учнів та студентів, і яким чином вираховувалася сума компенсації збитків КП «Черкасиелектротранс», ми звернулися до начальника Управління транспорту департаменту житлово-комунальго комплексу Черкаської міської ради Віталія Москаленка.
- Підприємству не будуть компенсуватися кошти за кожного перевезеного учня та студента, – коментує Віталій Москаленко. – З метою забезпечення беззбиткової діяльності кошти з міського бюджету будуть передбачатися, як фінансова підтримка на забезпечення ефективної господарської діяльності (беззбитковості) підприємства. Відшкодовуватимуться власне прямі витрати: заробітна плата, електроенергія і так далі, скільки б дітей не проїхало, фінпідтримка однакова. Програмою розвитку міського електротранспорту передбачено трохи більше 31 мільйона гривень, але це не значить, що підприємство використає всю суму.
Водночас, за словами Віталія Москаленка, для впровадження нової схеми руху тролейбусів та для належного обслуговування жителів та гостей міста Черкасам необхідно 100 нових тролейбусів. А нині у власності міста лише... 28 машин, які мають технічну можливість працювати в дві зміни.
Безкоштовний для студентів, а в перспективі.... і для майбутніх мам?
Тож, якщо школярі та студенти радіють нововведенням (у перспективі міська влада Черкас подумує і про безкоштовний проїзд для вагітних жінок), то кондуктори й водії (що працюють на проценті від виручки), від такої ініціативи не в захваті. Адже тепер до численних пільговиків (учасники та інваліди бойових дій, громадяни, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, військовослужбовці та курсанти, інваліди, представники Національної поліції, пенсіонери за віком, діти з багатодітних сімей, діти-сироти, ветерани військової служби ) у Черкасах додалася іще одна категорія.
Автор матеріалу й сама нещодавно була свідком суперечки між пасажиром-чорнобильцем ІІ категорії, який доводив кондуктору автобуса своє право на безкоштовний проїзд, цитуючи закон. Натомість кондуктор стояла на своєму й намагалася «обілетити» на її думку «зайця».
Громадський транспорт неприбутковий? Це світова норма!
Наявність лише третини від необхідної кількості тролейбусів у місті пов’язують із збитковість КП «Черкасиелектротранс», через що навіть частину тролейбусів довелося продати за борги. Два роки тому з електронних торгів було реалізований тролейбус ЗІУ-682Г за ціною 8801,44 грн.
– Тролейбус, що знаходиться на балансі КП «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради», реалізований без дозволу територіальної громади міста – власника майна підприємства, – повідомив тоді на власній сторінці «Фейсбук» директор КП «Черкасиелетротранс» Петро Кучер. - Згідно з рішеннями судів, майно підприємства дійсно знаходиться під арештом виконавчої служби за борги минулих періодів до Пенсійного фонду України (2004-2013 р.р.) У листопаді 2014 року, виконавши умови договору про реструктуризацію боргів між ПФУ і підприємством, КП «Черкасиелектротранс» Черкаської міської ради», повернуто з частковим списанням 14 мільйонів гривень штрафів та пені. Наполеглива праця колективу підприємства, за підтримки депутатів Черкаської міської ради, яка звільнила підприємство від зашморгу боргів, пов’язаних з перевезенням пільгових категорій громадян – мабуть, нікому не потрібна.
Про збитковість пасажирських перевезень стверджує більшість із 12-ти черкаських перевізників. Так, ще два роки тому на розгляд Черкаської міської ради надійшли звернення двох перевізників з пропозицією підвищити вартість проїзду. Зокрема ПП «Еліт-Транс» оцінює собівартість проїзду в 4 грн 18 коп, а ДП «Чарз-Авто» – у 3,98 грн. Тодішні члени міськвиконкому звернення відхили, проте, за словами голови ПАТ «Черкасиавтотранс» Володимира Соломенного, на розгляді й досі перебуває документ про підвищення вартості проїзду, підписаний перевізниками. Хоча коментувати будь-що з цього питання Володимир Павлович відмовився:
– Це питання перебуває на розгляді міськвиконкому, то хай вони там і вирішують. Не хочу давати коментарів заздалегідь.
Так само відмовилися спілкуватися з журналістами і перевізник Петро Копієвський, власник автобусного маршруту № 14 та заступник директора ПП «Еліт-Транс» Василь Григорович (прізвища, на жаль, не назвав). Останній, зокрема у дуже агресивній формі зазначив, що жодних коментарів, тим паче журналістам (наче в нас не переважне право в отриманні інформації) фірма не дає. Директора ДП «Чарз-Авто» журналісти «Нової Доби» так і не змогли «спіймати», незважаючи на те, що безуспішно телефонували кілька днів підряд. Заступників, ясна річ, теж.
Що черкаські перевізники так приховують від журналістів та чому не хочуть пояснити, звідки береться пропонований тариф у 4 гривні – питання поки-що відкрите.
Натомість у прогресивній Європі та Америці ні перевізники, ні муніципалітет, на збитковість не скаржаться і дотують свій громадський транспорт повністю. Наприклад, Варшава в 2015 році витратила на дотації на громадський транспорт понад 4 мільярди(!) євро, що становить третину її бюджету. Місто не обов’язково повинне на всьому заробляти, іноді його функція – забезпечити комфорт та зручності жителям та гостям.
Краків доплачує орієнтовно 42 мільйони євро – 40% від загальної суми витрат, бо перевізники заробляють лише 60%. Німецький Лейпциг дотує транспорт на 19% – 45 мільйонів євро.
«Халявні колеса»
Черкаським перевізникам «і не снилася» система роботи громадського транспорту в столиці Естонії – Таллінні. Там проїзд у міському транспорті є повністю безкоштовним. Щороку це задоволення обходиться місту в 12 мільйонів євро. З 1 січня 2013 року проїзд безкоштовний для городян, гості міста ж сплачують повну вартість. Це допомогло Таллінну мотивувати людей реєструватись як жителів міста, а, отже, мати підставу збирати з них податки. Шведські дослідники порахували, що за десять місяців після впровадження безкоштовного проїзду в місті зареєструвалось 10 тисяч осіб. Кожна тисяча городян приносить місту мільйон податків. Тож ось уже жива компенсація вкладених коштів у безкоштовний транспорт – 10 з 12 мільйонів.
Варто зауважити, що Таллінн такий не єдиний у своїй новації. Аналогічний досвід у румунському місті Плоешті з населенням 200 тисяч осіб, у 14-мільйонному китайському місті Ченгду (там транспорт безплатний лише в години пік – з 5 до 7 ранку та в зоні центра міста). Безкоштовно катає міський транспорт жителів 12 французьких містечок та понад 25 містечок Польщі.
Експерти Інформаційної кампанії «Сильніші разом!» зауважують, що успіх Таллінну – це радше диво, ніж закономірність. Маленькі містечка роблять транспорт безкоштовним з двох міркувань: як подарунок своїм улюбленим жителям або як цілком співмірну альтернативу витратам на кондукторів, інкасацію та друк квитків.
Стратегіє, де ти?
Найбільшою транспортною проблемою Черкас громадські діячі називають відсутність стратегії розвитку електротранспорту в місті та й загалом транспортної стратегії, як такої. А також – повний безлад в обліку пасажирів-пільговиків, що не дає можливості зорієнтуватися у необхідному обсязі послуг.
– Що стосується транспортної стратегії, то затвердженої її не має, – коментує начальник Управління транспорту департаменту житлово-комунального комплексу Черкаської міської ради Віталій Москаленко. - Концепція розвитку інфраструктури громадського транспорту міста Черкаси на 2011-2015 р.р. не виконана в повному обсязі, тому орієнтуємось на неї. Концепція спрямована на розвиток екологічно чистого міського транспорту, впровадження безготівкового розрахунку за проїзд, тому будемо розвивати тролейбусний парк.
Водночас, член громадської ради при Черкаському міському голові Володимир Друмашко переконує, що особисто був кілька разів присутній на обговореннях стратегії розвитку електротранспорту в Черкасах і все, що він побачив – «совковий і дуже непрофесійний документ».
– Є два томи вартістю в 100 тисяч гривень, які розробив якийсь науковий інститут, але при цьому вони зовсім не використовуються! Чому б не взяти досвід Вінниці чи Тернополя, запровадити валідатори, які не лише «пробиватимуть» талончики, а й фіксуватимуть кожну поїздку. І так ми будемо знати кількість пасажирів – і тих, хто платить, і пільговиків. Таким чином можна було б сформувати базу користувачів громадського транспорту й надалі визначати, як оптимізувати маршрути (прив’язавши систему ще й до GPS-навігатора). А ініціативи щодо необлікованого безкоштовного проїзду пенсіонерів, школярів чи студентів – це чистої води популізм! Усім цим пільговикам варто було б щомісяця «скидати» на карту певну суму грошей. Не вклався в неї – докладай свої! – резюмує Володимир Друмашко.
За його словами, ціна одного валідатора – близько 300 тисяч гривень. Якби ініціативу запровадили ще торік, то цьогоріч можна було б зробити наступний крок – запровадити карту містянина чи електронний квиток, як це нині активно анонсується у Львові та Тернополі. Чи чекають електронні квитки Черкаси, сказати поки-що ніхто не береться.
Чого бояться перевізники?
Небажання черкаських перевізників висловлюватися на тему здорожчання транспортних послуг цілком можливо пов’язано конкурсом з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що має відбутися найближчими днями.
14 червня виконкомівці ухвалили умови проведення конкурсу з вибору перевізників, фінансування, маршрути і склад комісії. Склад дещо скорегували. Зокрема, замість першого заступника директора департаменту житлово-комунального комплексу заступник голови конкурсного комітету В.Дядченка буде очільник департамету О.Яценко. Замінили й керівника напрямку роботи для людей з особливими потребами КМГО «Молода Черкащина» А.Харченко на члена громадської організації Володимира Рябошлика.
Як виявилося, члени громадських організацій були категорично проти як способу формування комісії, так і самого її складу.
– Шокований рішенням Черкаського виконкому з питання перевізників і самої комісії. Поки в залі були присутні представники громадських організацій питання по перевізниках було взагалі знято з порядку денного. Однак, ціна питання напевно настільки велика .., що питання все таки був розглянутий але вже без представників громадськості та в самому кінці засідання. І це не дивлячись на всі претензії як до самого конкурсу так і складу самої конкурсної комісії, – прокоментував на своїй сторінці в «Фейсбук» скандальне засідання директор Громадської спілки «Агенція підтримки підприємництва та інвестицій» Євгеній Глєбов.
Погоджується з ним і представник ГО «Автомайдан Черкаси» Роман Гандзевич:
– Ми були проти, оскільки склад комісії значно змінився, Буданцев (Роман Буданцев, депутат Черкаської міської ради, член комісії з питань соціально-економічного розвитку, бюджету та фінансів – авт.) набрав «під себе» якихось незрозумілих громадських організацій, як, скажімо, ГО «Захист прав водіїв і перевізників». Хто її знає? 2 місяці Буданцев створював комісію, ніхто про це не знав, а потім виніс її склад на розгляд міськвиконкому!
Відтак, склад сформовано таким чином: голова комісії — Роман Буданцев, члени — В.Рябошлик, О.Яценко, В.Москаленко, В.Андрющенко, О.Бичек, В.Завальнюк, М.Кравець, І.Очередний, В.Свинарський, Г.Харченко, О.Ядвіга.
Ця комісія буде вирішувати долю маршрутів №8, №9, №10, №11, №12, №21, №27, №28, №29, №30, №31, №33.
Тим часом боротьба за 4 гривні за одну поїздку – триває. Як повідомили «Новій Добі» в Департаменті економіки та розвитку Черкаської міської ради, 9 із 12 перевізників зверталися до виконкому ЧМР з проханням підвищити проїзд у міському транспорті до 4 гривень.
– За результатами розгляду наданих перевізниками розрахунків встановлено, що розрахунки не відповідають методиці розрахунку тарифів на послуги автомобільного транспорту, затвердженої Міністерством транспорту та зв’язку України: відсутні фактичні витрати за попередній період, не надано жодних підтверджуючих документів про кількість перевезених пасажирів, відсутні фінансові результати та інше, – коментує заступник директора департаменту Людмила Гуріненко. - З огляду на викладене, на початку квітня 2016 року розрахунки тарифів повернуто перевізникам на доопрацювання. Станом на 24 червня 2016 року жоден автоперевізник не надав необхідних розрахунків нового тарифу.
Про велосипед замість післяслова
І поки перевізники змагаються за вищу ціну в маршрутках, а керівники «Черкасиелектротранс» ламають голову, де б ще дістати 72 тролейбуси, уже кілька місяців підряд «припадає пилом» одноголосно затверджена Черкаською міською радою «велостратегія», яка могла б у теплу пору року значно «розвантажити» громадський транспорт. Адже обіцяних 22 мільйони на розвиток велоінфраструктури в бюджеті поки-що так і не знайшли.
– Ця інвестиція є економічно й екологічно вигідною для міста: велосипедист у десятки разів менше псує дорожнє полотно, у десять раз йому потрібно менше місця для паркування і головне – велосипед не отруює повітря, як це роблять маршрутки, – «киває» на досвід прогресивних європейських міст керівник громадського руху «ВелоЧеркаси» Сергій Слинько. – Існуюча соціальна ідея міського голови й депутатів щодо безкоштовного проїзду школярів і студентів є навіть не інвестицією, а проїданням бюджету. До того ж їхав чи не їхав пільговик у маршрутці, а гроші з бюджету міста потраплять до кишень перевізників.
Чи вийдуть на вулиці Черкас нові тролейбуси, яких місто так потребує, чи з’явиться в обласному центрі стратегія розвитку громадського транспорту, чи запрацюють врешті велоініціативи і хто возитиме містян найпопулярнішими маршрутами – питання нині відкриті.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram