У найближчий місяць органи місцевого самоврядування змушені переглянути існуючі ставки місцевих податків і зборів на території Черкас, привівши їх у відповідність до вимог чинного податкового законодавства України. Це передбачає прийнятий Верховною Радою напередодні Нового року Закон щодо збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році.
Зважаючи на це, департамент фінансової політики розробив відповідний проект рішення, який незабаром виноситиметься на розгляд і затвердження сесії міської ради. Нині ж триває збір пропозицій та зауважень від громадськості міста щодо пропонованого проекту «Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси». Зокрема, широка дискусія з цього приводу відбулась цього тижня у залі засідань Черкаського міськвиконкому за участю представників податкових та інших контролюючих органів, керівників великого, середнього та малого бізнесу, профспілкових організацій, які опікуються захистом підприємництва, а також – структурних підрозділів виконавчого комітету Черкаської міської ради.
Ініціатором зазначеного обговорення виступив департамент фінансової політики Черкаської міської ради, який і займався підготовкою відповідного проекту рішення.
Звертаючись до присутніх, директор департаменту фінансової політики Наталія Джуган зауважила, що розуміє занепокоєння платників податків, оскільки змінювати будь-які податкові ставки потрібно заздалегідь.
– Наголошую, що у пропонованому проекті рішення ми змінюємо лише ті позиції, які змінила Верховна Рада. Це, зокрема, стосується плати за нерухоме майно, єдиного та транспортного податків. Тоді як ставки плати за землю ми не чіпаємо, як і розмірів туристичного збору та плати за паркування, – відзначила Наталія Володимирівна.
Водночас розповіла, що у новоприйнятому Законі Україні, за яким наша держава житиме у цьому році, є чимало доволі парадоксальних ситуацій, які фактично зводять нанівець усі процеси з децентралізації. А саме: держава перекладає на плечі органів місцевого самоврядування, а отже – безпосередньо на кожного жителя міста свої обов’язки. Приміром, з утримання професійно-технічних навчальних закладів, компенсації пільгових перевезень тощо. При цьому, не виділяючи з держбюджету жодної копійки на ці визначені державою функції. Тож місту доведеться досить складно виживати у цих умовах.
– От і виходить, що у цьому році крім дитсадків і шкіл на міську скарбницю урядовці перекладають значне фінансове навантаження з утримання шести закладів професійно-технічного спрямування, розташованих у Черкасах. А це – як виплата зарплати їх викладачам та стипендій – студентам, так і вирішення усіх поточних комунальних проблем. За орієнтовними підрахунками на це знадобиться щонайменше 70 мільйонів гривень, які тепер ми маємо відшукати у нашому міському бюджеті. Тож, спрямовуючи кошти на непритаманні функції базового рівня місцевого самоврядування, ми втрачаємо можливість покращити якість надання самоврядних послуг, – акцентувала головний фінансист Черкас.
А також додала, що держава також перекладає на місцеві бюджети пільгові перевезення. Мова йде про більше 30 мільйонів гривень, які місто має заплатити зі своєї кишені, аби пільговики мали змогу й надалі користуватись наданим державою правом на безоплатний проїзд у громадському транспорті. Тобто лише за цими двома напрямками у жителів Черкас держава у цьому році забирає більше ста мільйонів гривень. При цьому, аби, так би мовити, «компенсувати» відповідні витрати, урядовці пропонують збільшити розміри окремих місцевих податків і зборів.
Заступник директора департаменту фінансової політики Черкаської міської ради Тетяна Харенко, у своїй презентації закцентувала увагу присутніх на головних змінах місцевих податків і зборів, встановлені Податковим кодексом України:
1. Змінюється податок на нерухоме майно. Податковий кодекс збільшує допустиму ставку оподаткування нерухомого майна для всіх квартир більше 60 квадратів, житлових будинків – понад 120 та для різних типів від 180 квадратів – до 3 % від розміру мінімальної заробітної плати. У проекті рішення міської ради пропонується встановити ставку цього податку у розмірі 1% відсоток від розміру мінімальної заробітної плати.
При цьому міські ради тепер позбавлені права збільшувати площу житлової нерухомості, на яку не поширюється база оподаткування. (Нагадаємо, що торік Черкаська міська рада прийняла рішення, за яким не оподатковувались квартири площею до 80 квадратних метрів та будинки до 220).
Для квартир площею понад 300 квадратних метрів та будинків більше 500 квадратів встановлюється також фіксована сума податку – 25 тисяч гривень на рік за кожен такий об’єкт;
2. Змінюються ставки єдиного податку для платників ІІІ групи. Для них ЄП встановлюється у розмірі 3 % від доходу у разі сплати ПДВ (торік було 2%) та 5 % доходу у разі не сплати ПДВ (у 2015 р. було 4 %). Знижений максимальний обсяг доходів з 20 млн. до 5 млн. грн.
3. Змінюється механізм оподаткування транспортним податком. Об’єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати.
За її словами, у всіх розвинутих країнах при запровадженні подібних податків береться до уваги оціночна вартість майна, відповідно до якої і стягується плата. Тобто, чим дорожча квартира, тим більша сума податків. Тоді як у нас абсолютно несправедливо прирівняні у податковому сенсі мешканці звичайної «хрущовки», які рахують кожну копійку та ледь зводять кінці з кінцями, та власники елітного житла.
Під час обговорення пропонованого проекту рішення щодо місцевих податків і зборів присутні висловлювали думки, що в нашій державі існуюча система оподаткування змушує бізнес працювати «у тіні», приховуючи реальні прибутки та ухиляючись від сплати відповідних платежів.
Наталія Джуган теж поділяє занепокоєння з цього приводу, наголосивши, що від такої тіньової діяльності міська казна щороку недоотримує чималі податкові надходження. Також «сприяють» такій тенденції корупційні рішення судів, які всупереч Закону, стають на бік недобросовісних платників, які ухиляються від сплати за користування міською землею та майном. За позовами Черкаської міської ради у судах перебуває десятки таких справ. Проте, рідко коли представники Феміди приймають рішення на користь громади Черкас, змусивши боржника сплатити належні податки до місцевого бюджету.
– На жаль, повноваження органів місцевого самоврядування у цьому напрямку досить обмежені. Тому без зміни ситуації в державі, насамперед на законодавчому рівні у податковій сфері, навряд чи вдасться кардинально змінити ситуацію на місцях, – резюмувала Наталія Володимирівна.
Зі свого боку, розповіла, що органи місцевого самоврядування з різних міст України звертатимуться до Міністерства фінансів та Верховної Ради з проханнями прийняти відповідні законодавчі зміни.
Свою підтримку щодо цього висловила і голова Черкаської міської профспілкової організації «Солідарність» Ольга Ракова, запропонувавши ініціювати звернення депутатами міської ради до Верховної Ради та Уряду щодо існуючої ситуації з наповненням міських бюджетів.
Тоді як голова громадської організації «Праведність» Володимир Єрьоменко наголосив, що держава має забезпечувати виконання декларованих Конституцією України прав для громадян нашої держави. Як-то: на пільговий проїзд, отримання безкоштовної медицини та освіти, гідного рівня життя, як працюючих, так і пенсіонерів тощо. Тому урядовці при розробці державного бюджету мають передбачати виконання відповідних соціальних норм у повному обсязі, а не перекладати весь фінансовий тягар на плечі місцевих бюджетів.
Також присутні висловлювались за створення єдиної бази усього міського майна та землі, за якою контролювати недобросовісних платників.
Зі свого боку, голова антикорупційного комітету Громадської ради при міському голові Євген Єзик запропонував запровадити податкові преференції для бізнесу, який офіційно працює у нашому місті, сплачуючи усі належні податки до бюджету Черкас. Адже є чимало прецедентів, коли суб’єкти підприємницької діяльності працюють у Черкасах, але зареєстровані в іншому місті, куди й сплачують відповідні податки.
Громадський діяч переконаний, що таким чином місто створюватиме сприятливі умови для ведення комерційної діяльності на території Черкас, залучаючи нових представників бізнесу.
У підсумку обговорення були сформовані пропозиції, які вже найближчим часом розглянуть міські обранці на депутатських комісіях. Після чого – відповідний проект рішення «Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси» буде винесено на розгляд сесії міської ради.
Детальнішу інформацію щодо пропонованих ставок місцевих податків і зборів на території м. Черкаси можна отримати ТУТ .
За інформацією прес-служби Черкаської міської ради
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram