“Не можна просто викинути математику, фізику чи історію”: як черкаські освітяни ставляться до ідеї зменшення кількості предметів у школах

21 квітня 2023, 10:41

Фото тематичне

Нещодавно новопризначений міністр освіти і науки України Оксен Лісовий у соцмережах ініціював обговорення питання завантаженості українських школярів та попросив громадян ділитися досвідом відвідування їхніх дітей шкіл за кордоном.

- Два роки ковіду та рік повномасштабного вторгнення. Навантаження на дитину дуже високе: і психологічне, і розумове. Це і про велику кількість предметів, і про навчання онлайн, і про додаткові заняття, щоб надолужити втрачене, - зазначив Лісовий.

Водночас у ЗМІ почали повідомляти про те, що новий міністр освіти нібито анонсував зменшення кількості предметів у школах України.

На активні обговорення згодом відреагував і освітній омбудсмен Сергій Горбачов. Він зазначив, що дискусія навколо цієї теми "з подання не дуже компетентних або виразно зацікавлених осіб, маніпулятивно переводиться у русло "яких предметів ви хочете позбавити наших дітей". Він вважає, що варто дбати не про "предмети", а про рівень освіти дітей. І хоч це і пов'язані, але далеко не тотожні речі.

Журналісти Про все вирішили з'ясувати, що думають про можливе зменшення кількості предметів директори черкаських шкіл та чи дійсно наразі учні потребують розвантаження в навчанні.

Директорка Черкаської спеціалізованої школи №28 I-III ступенів ім. Т. Г. Шевченка Тетяна Скорик говорить, що ЗМІ перебільшують значення слів, щодо скорочення предметів у школах.

- Я вже навіть читала рубрику, де йшлося про те, що "давайте не буде математики чи фізики". Це дуже неправильна позиція, - говорить Тетяна Скорик. - Але у школі є цілий ряд предметів, в яких дублюються теми. Наприклад, на біології учні вчать тіло людини, охорону здоров'я (як доглядати за тілом) і здобувають певну частину медичних знань. Предмет "Захист Вітчизни" теж включає медико-санітарну підготовку, де дублюються ті самі теми, що на біології і на уроці основ здоров'я. Тобто, можливо, варто взяти ці теми та об'єднати в якийсь один предмет і розвантажити предмети "Біологія", "Захист Вітчизни" і все це покласти в предмет "Основи здоров'я" або, навпаки, прибрати "Основи здоров'я" та довантажити інші предмети. Але для цього потрібно зробити дослідження програми, тем. Це не означає, що для розвантаження учнів зі шкільної програми потрібно "викинути" фізику, математику чи історію тощо.

Учні старших класів школи №28 наразі вивчають 17 предметів.

- Це 38 годин на тиждень. Ми вчимося 5 днів на тиждень, тому учні, починаючи з 8 класу, мають щодня по сім уроків, а інколи є ще й восьмий урок, - каже директорка.

Близько 80% учнів цієї школи також відвідують різні спортивні секції після занять у школі.

- Якщо після восьми уроків піти ще на спортивні заняття, де взяти сили, щоб на наступний день знову підготуватися до тих же восьми уроків? - говорить Тетяна Скорик.

Освітянка вважає, що розвантажити учнів потрібно, але підійти до цього питання варто розумно й виважено.

- Для учнів 5-6 класіх достатньо п'яти уроків на день, для старших - шість, - каже директорка.

Додавати нові предмети, наприклад сексуальну освіту чи фінансову грамотність, на думку Тетяни Скорик, не варто.

- Ці предмети можна вивчати в межах інших уроків: окремі теми з фінансової грамотності можна додати в уроки математики, а сексуальна освіта й так вивчається на уроках біології. Можливо, з предмету "Біологія" варто вилучити складні наукові теми, а залишити прості знання, які можна застосувати в повсякденному житті. Хто вирішить піти далі навчатися в медичний заклад - буде вже там здобувати поглиблені знання, - розповідає Тетяна Скорик.

За її словами, уроки малювання та трудового навчання можна зробити інтегрованими уроками прикладних мистецтв, як це є в Польщі. Також уроки музики та співу, на її думку, вже не доцільні для учнів старших класів.

- Зараз уже ніхто не співає під фортепіано, а сучасних музичних класів немає. Так само урок малювання. Його можна зробити інтегрованим уроком мистецтв і туди ввести й трудове навчання, й малювання, щоб діти і ліпили, і малювали, і моделювали, і тоді це буде цікавий урок. Якщо ми хочемо, щоб наші діти виходили зі школи із сучасними навичками, то потрібно перелянути ці теми. Можна, наприклад, ввести замість трудового навчання уроки з робототехніки, але, знову ж, потрібна матеріальна база, - каже Тетяна Андріївна.

Директорка Черкаської міської гімназії № 9 імені О. М. Луце́нка Ірина Топчій зазначає, що фраза про те, що зі шкільної програми потрібно виключити якісь певні предмети, на її думку, вирвана з контексту.

- Як на мене, міністр мав на увазі трохи інше, коли говорив про розвантаження учнів. Зараз важливо не скільки предметів будуть діти вчити, а що саме їм потрібно для розвитку компетенцій, про які ми говоримо. Можливо, шкільні предмети потрібно об'єднати тематично і за напрямками. Взагалі йдеться про реформу змісту освіти. Але не можна так сказати, що якісь предмети потрібні, а якісь - ні. Як на мене, варто просто переглянути деякі теми, які можуть бути другорядними, - каже директорка.

Зараз учні гімназії №9 вивчають близько 20 предметів.

- Так, якщо ми порівняємо з кількістю предметів, які вчать учні в Європі в старшій профільній школі, то відчувається суттєва різниця з Україною. Там, наприклад, часто практикують фізику, хімію та біологію вивчати в одному курсі "Природознавсто". Але ми в реформі поки що не дійшли до профільної школи. Коли ми досягнемо такої цілі, то, можливо, і в нас предметів буде менше, - говорить Ірина Топчій. - Я думаю, коли ми будемо говорити про профільну школу, то там треба не просто зменшити одні предмети і поглибити інші, а й чітко визначити дисципліни, які відповідають профілю, який дитина обирає.

В умовах війни та дистанційного навчання в учнів дійсно додалося проблемних питань, ділиться спостереженнями директорка гімназії.

- Але ми також змінюємо, коригуємо, інтенсифікуємо освітній процес і таким чином виходимо з ситуації. А якщо якісь певні теми "випадуть" з навчального плану і освітньої програми, відповідно зменшиться і кількість годин в школах, - каже Ірина Вікторівна.

Гімназія №9 уже понад 10 років працює за модульною системою навчання.

- У нас є три модулі, а один модуль складається з трьох мінімодулів, "три по тридцять", як ми говоримо. Пройшло 30 хвилин уроку - і в дітей є 5 хвилин перерви, а між модулями - 15 хвилин. Так учні легше переносять перебування в школі і не втомлюються, сидячи 45 хвилин на уроці. Психологи доводять, що дитина не сприймає інформацію вже на 32-ій хвилині. І нам, і батькам така система дуже подобається. Тому що діти мають на день домашні завдання тільки з трьох предметів, менше часу витрачають на їхнє виконання, а більше часу залишається на спорт чи творчість, - додає директорка гімназії.

Директорка Черкаського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів — ліцей спортивного профілю № 34" Валентина Козій вважає, що до питання скорочення предметів у школах варто ставитися виважено.

- Моя думка така, що до кожного питання потрібно ставитися виважено, адже за кожним скороченням стоїть людина. Але в дописі міністра нічого не сказано, які саме предмети планують чи хочуть скоротити. І чи варто взагалі якісь предмети прибирати зі шкільної програми? - говорить Валентина Володимирівна.

За її словами, освітня галузь в Україні постійно реформується.

- Звичайно, реформи потрібні. Освіта не стоїть на місці, але є якісь сталі фундаменти: навчити дітей писати, читати, рахувати, а головне те, що школа - це соціум. У нашій школі є можливість навчатися з 1 вересня цього року очно, і я бачу, які ми маємо переваги, наразі активно триває набір майбутніх першокласників. Адже так діти мають соціум, живе спілкування, не сидять вдома. У них залишається час і на дозвілля, - каже директорка.

Учні старших класів школи №34 мають по 6-7 уроків на день, інколи є восьмий урок, але переважно це факультативи.

- Я, можливо, б деякі програми просто переглянула, адже буває, що вивчення одних предметів пов'язується з вивченням інших. У своїй практиці я вивчала досвід Польщі та Іспанії. Там початкова школа взагалі не завантажена, в Іспанії серйозні предмети в учнів з'являються десь в 5 класі. Але там все пов'язано: і дошкільна, і шкільна освіта. У нас інколи все існує поодинці. Зараз ми взагалі на роздоріжжі: в країні йде війна, школа перебуває на стадії реформування, яке запровадив ще попередній міністр освіти. Також у наших навчальних закладах важливо розвивати новітні STEM-технології: легоконструювання, графічний дизайн та програмування, адже саме за ними майбутнє, - говорить Валентина Козій. - А ми принагідно запрошуємо на очне навчання до нашої Безпечної школи на Митниці.

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись

Коментарь до Арсен Скасувати відповідь

Арсен :

Потрібно експертам дати підготуватись до 8 різних уроків 5 раз на тиждень і подивитись на який лимон вони будуть схожі!
Однозначно,потрібно зменшити їх кількість мінімум вдвічі.

Вгору