Підприємливі українці придумали цілу низку схем, як обійти розмитнення автомобіля. Про найпопулярніші з них розповів у Facebook бізнес-консультант Сергій Креймер, пише vikka.ua.
За його словами, одна з наймасовіших схем – "Співробітник". Вона практикується вже давно і спирається на Стамбульську конвенцію, за якою ввезення комерційного транспорту на територію іншої держави можливе терміном до року без сплати митних платежів. В українському варіанті спритні ділки пристосували схему під себе. Якщо при правильному оформленні комерційного автомобіля водій повинен мати шляховий лист, рознарядку, службове посвідчення, то наші спритники, вступаючи у змову з митниками, обходяться без цього.
Їхня схема працює наступним чином: покупець знаходить в Інтернеті оголошення про продаж автомобіля чи про послуги з його доставки без розмитнення з повним пакетом документів для "легальної" їзди в Україні. Посередники пропонують підібрати автомобіль на одному з європейських сайтів. Найбільшою популярністю користується Литва (більшість автомобілів по "стамбулці" були ввезені саме з цієї країни). Покупець оплачує посереднику вартість обраного авто і послуги посередника. Той купує машину за кордоном (припустимо, в Литві) і реєструє її на місцеву фірму. Потім оформляє страховку на мінімальний термін (зазвичай один місяць) і доставляє транспортний засіб до кордону з Україною, де його передають покупцеві. У супроводі посередника авто заїжджає на територію України в режимі тимчасового ввезення. Потім посередник знімає машину з обліку в Литві. Документи, передані покупцеві – контракт на роботу, договір підряду тощо, є не більш ніж фількіною грамотою і ніде не зареєстровані. З моменту зняття автомобіля з обліку в країні реєстрації даний транспорт знаходиться на території України нелегально.
Але є й інша проблема. Згідно із законом, автомобілі з іноземною реєстрацією, які перебувають на території України, зобов'язані мати дійсний техогляд. Така машина автоматично знімається з обліку в країні реєстрації при несвоєчасному проходженні техогляду. Що, в свою чергу, робить незаконним її перебування на території нашої країни. Більше того, експлуатація такого авто заборонена в будь-якій державі Євросоюзу.
Якщо держоргани в країні реєстрації визнають компанію, на яку зареєстрований автомобіль, фіктивною, машина автоматично подається в розшук, а її реєстрація анулюється. В результаті транспортний засіб може бути затриманий при першій же зупинці або спробі перетину державного кордону. Деякі особливо талановиті шахраї для ввезення такого автомобіля на територію України використовують нерезидентів, яких називають "верблюдами". Але передача цією особою машини в керування громадянину або резиденту України є незаконною.
Ще одна схема називається "Співвласник". Вона популярна при ввезенні автомобілів з Польщі, Чехії, Словаччини, Естонії, а з недавніх пір і Литви. Автомобіль оформляється в одній із цих країн на громадянина України, або компанія виступає гарантом такої реєстрації у відповідних органах. Далі транспорт завозиться на територію України нерезидентом-співвласником авто, "верблюдом" або власником даної машини, і все, що робилося в схемі "стамбулки", відбувається і в цьому варіанті. Часто співвласники-"гаранти" відмовляються від своїх зобов'язань у держорганах, що тягне за собою автоматичне зняття автомобіля з обліку.
До речі, за борги "гаранта" ваша машина може бути заарештована, а в разі неможливості її виявлення – моментально оголошена в розшук. Єдиною умовною перевагою такої схеми можна вважати те, що в техпаспорті ви будете вказані власником або співвласником транспортного засобу і при затриманні автомобіля зможете самостійно вирішувати всі проблеми без довіреності від компанії.
Черговий механізм нелегального використання зарубіжних авто українцями називається "Своя фірма". Від двох попередніх відрізняється тим, що передбачає додаткові витрати на утримання власної компанії за кордоном. Цей варіант знижує такі ризики, як автоматичне зняття з обліку, неоплачена страховка тощо.
Наступна схема – так званий "Общак". По суті, це ввезення автомобіля по "стамбулці" на компанію з 5-6 власників, які ділять між собою всі витрати. Зазвичай в такій схемі беруть участь люди, які часто самостійно перетинають кордон і мають всі необхідні документи для комерційного використання авто.
Останнім часом практикується схема, що отримала умовну назву "Болгарка". У ній для ввезення автомобіля на територію України використовується "верблюд". На транспортний засіб вішають клони болгарських номерів, але вже українського формату (оригінали номерів збігаються з українськими з Черкаської, Чернігівської, Херсонської та Одеської областей). Схема розрахована на те, що машина з українською реєстрацією не приверне увагу поліцейських. Але для подібних діянь також є чітке визначення в Кримінальному кодексі України.
З початку проведення АТО підприємливі співвітчизники стали пропонувати привезти нерозмитнене авто, так би мовити, "на армію". Зараз на сайтах продажів можна без проблем знайти пропозиції подібних транспортних засобів. Така машина зазвичай ввозиться "верблюдом", і в 99 відсотках випадків на ній "непробивні" армійські номерні знаки. Правова оцінка цієї схеми теж відображена в Кримінальному кодексі.
Більш-менш легальною можна назвати схему "Другий паспорт". Вона, як правило, застосовується українцями, які мають другий паспорт (американський, канадський, румунський, болгарський тощо). Автомобіль ввозиться з іноземного паспорту терміном на рік і офіційно вивозиться через рік, а потім знову заїжджає на територію України.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram