Нещодавно значного фахового та суспільного резонансу викликала ситуація, в якій опинилися професійно-технічні навчальні заклади нашої країни: нововведення до бюджетного законодавства практично поставили під питання належне функціонування ПТНЗ, які є не тільки «кузнею» робітничих кадрів, але й інструментом соціального захисту категорійних осіб (діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування; мають одного з батьків; з сімей, що потрапили в складні життєві обставини, з малозабезпечених сімей; з фізичними та/або розумовими вадами).
Означені проблеми викликало прийняття Закону України від 25.12.2016 “Про державний бюджет України на 2016 рік” та пов’язаного з ним Закону “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України”, за якими видатки на фінансування підготовки робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах були передані з державного до місцевих бюджетів. Також Кабінету Міністрів України були визначені завдання забезпечити передачу з державної у комунальну власність відповідних установ, закладів та організацій професійно-технічної освіти. Одночасно була скасована субвенція на підготовку робітничих кадрів з державного бюджету, яка у 2015 році становила близько шести мільярдів гривень.
При цьому передбачалось, що фінансування видатків на підготовку робітничих кадрів здійснюватиметься за рахунок зростання доходів загального фонду місцевих бюджетів.
У цій ситуації міста обласного підпорядкування не завжди виявилися готовими до реагування на такі нові виклики. Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» у місцевих бюджетах передбачено на утримання ПТНЗ 134 509,7 тис. грн., що становить 83,5 % від планових призначень 2015 року. Бюджетні призначення на поточний місяць мають ПТНЗ, що утримуються з бюджетів міст Черкаси, Сміла та обласного. Лише на І квартал 2016 року заплановано кошти для ПТНЗ міст Ватутіне, Золотоноші та Умані.
Якщо навчальні заклади системи профтехосвіти Сміли, Золотоноші, Ватутіного, Умані частково та повністю повирішували питання фінансування, то в Каневі виникло питання фінансування навчального закладу з екстериторіальним розміщенням майнових комплексів: у структуру ДНЗ «Канівське вище професійно-технічне училище», – одного з найунікальніших профтехзакладів не тільки на Черкащині, але і в цілому по Україні, адже там готують кваліфікованих робітників для високоточних програмних станків, тобто за сучасними технологіями – входить три цілісних майнових комплекси: лише один з них знаходиться у місті Каневі, а два – в сільській місцевості. Депутати Канівської міської ради відмовилися передбачати асигнування для ПТНЗ, що функціонує на його території, що призвело до затримки з виплатою заробітної плати, стипендій, оплати харчування учнів пільгових категорій та енергоносіїв на загальну суму 772,5 тис. грн.
Це спричинило велику соціальну напругу: були звернення і на Кабінет Міністрів України, і в Адміністрацію Президента України, і до народних депутатів Верховної Ради України, Комітет ВРУ з питань науки і освіти. Більше того, відбувалися акції протесту, в яких брали участь, зокрема, черкаські освітяни.
Тож, зважаючи на значний суспільний резонанс, 4.02.2016 Верховною Радою України були внесені зміни до Бюджетного кодексу України в частині виділення з державного бюджету місцевим бюджетам на утримання ПТНЗ освітньої субвенції та субвенції на підтримку підготовки робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах, і цими змінами були виділені обласному бюджету субвенції, що дає можливість покращити стан фінансування означених навчальних закладів.
Всього на утримання ПТНЗ область отримає додатковий фінансовий ресурс у сумі 69 678,6 тис. грн., з них:
- освітня субвенція у сумі 25 473,0 тис. грн., у тому числі м. Черкаси – 6 802,0 тис. грн., обласний бюджет – 18 671,0 тис. грн.;
- субвенція на підтримку підготовки робітничих кадрів у професійно-технічних навчальних закладах у сумі 30 321,0 тис. грн. у тому числі м. Черкаси – 8 555,0 тис. грн., обласний бюджет – 21 766,0 тис. грн.;
- стабілізаційна дотація у сумі 13 884,6 тис. грн. (постанова Кабінету Міністрів України від 04.02.2016 № 41).
Отож, щодо фінансування сфери ПТО в області, то на сьогодні, загалом, можемо говорити про розв’язання означеної проблеми. Усі ПТНЗ залишаються на обласному утриманні, (окрім міста Черкаси), де ми можемо централізовано впливати на цей процес і більш широко підходити до підготовки робітничих професій, ставити загальнообласні завдання, організовувати на належному рівні співпрацю з роботодавцями, здійснювати системне планування роботи.
Водночас черкаські міські заклади профтехосвіти залишилися на фінансуванні міського бюджету, а це – 5 практично найпотужніших навчальних закладів на сьогоднішній день, і вони, по великому рахунку, в такій кількості місту не потрібні. Тому проблему вирішено десь на 70%, соціальна напруга знята, тим більше, що Черкаси знайшли кошти на утримання означених навчальних закладів. Втім, очевидно, що підхід не змінився: якщо вирішення проблеми перенесене на обласний рівень, то він має бути однаковим для всіх. Питання підготовки робітничих кадрів для галузей економіки не є місцевою проблемою. Виходить певна невідповідність щодо частини ПТНЗ (ред. – стосовно ПТНЗ міста Черкаси). Також наразі не відпрацьовано і підзаконні акти щодо засад управління системою професійної освіти на рівні окремих міст.
*Валерій Данилевський, начальник управління освіти і науки Черкаської облдержадміністрації
За інформацією прес-служби Черкаської ОДА