"Верховна Рада посилила відповідальність за водіння у стані алкогольного сп’яніння", - вказується у повідомленні Верховної Ради України. У другому читанні за законопроєкт 2695 проголосували 325 нардепів. Поки безліч ЗМІ та інших ресурсів розповідали про "революційні" зміни, які ось-ось практично знизять кількість фактів кермувань напідпитку, ми спробували виокремити для вас основне та подати "вижимку" основних змін.
Отже, що змінено:
1. Відповідальність за керування транспортними засобами в стані сп'яніння посилено в частині штрафів. Це 17 тисяч гривень за перший раз, 34 тисячі за другий випадок, 51 тисяча гривень втретє. Але вся "родзинка" такого збільшення полягає в тому, що до 1 липня 2020 існували саме такі розміри штрафів, які були зменшені. Тому в даному випадку збільшення є сумнівним. Єдиним "нововведенням" щодо покарань є те, що в разі повторного, або втретє вчинення порушення замість штрафу в 34 000 гривень можна отримати 10 діб адмінарешту, а замість 51 000 грн. 15 діб адмінарешту. Тобто якщо раніше при таких порушеннях присудження штрафу було безальтернативне, то тепер "вибір" є. 51 000 (100 $) чи 15 діб - питання риторичне.
2. Насправді вся суть змін зводиться до унеможливлення уникнення від відповідальності шляхом використання прогалин закону. Якщо раніше достатньо було "затягнути" розгляд своєї справи до крайніх трьох місяців з дня складення протоколу і законно уникнути відповідальності, то тепер такий строк продовжено до 1 року. Погодьтесь, тепер затягувати розгляд справ буде марно.
3. Наступна прогалина закону стосувалась того, що якщо особу позбавлено прав керування, то всі наступні позбавлення прав будуть просто поглинатись першим. Тобто бували випадки, коли позбавлена прав особа регулярно керувала автомобілем в стані сп'яніння і за кожне таке керування суд позбавляв її прав. Але оскільки існувала норма поглинання покарань, то таке поглинання робило по факту всі наступні позбавлення бездієвими. Тепер же закон передбачатиме "плюсування" таких покарань лише у випадку позбавлення прав за керування напідпитку.
4. Ну і найголовніший міф про зміни, що був поширений, в тому числі й заступником міністра МВС Антоном Геращенком, є те, що зміни не передбачають конфіскації автомобіля, а передбачають його оплатне вилучення. Конфіскація від оплатного вилучення відрізняється тим, що у випадку конфіскації майно вилучається незворотно, а у випадку оплатного вилучення майно реалізується, а гроші з реалізації повертаються власнику. Тобто, наприклад у "злісного" кермувальника напідпитку не конфіскують автомобіль, а просто продадуть його і повернуть з цього гроші. До слова норма про оплатне вилучення транспортного засобу існувала й у старій редакції закону.
Чи вплине цей закон на кількість фактів керування транспортними засобами в стані сп'яніння чи ні - питання дуже дискусійне.