У Черкасах в кредит придбають понад 40 нових тролейбусів

27 листопада 2025, 08:44

Черкаські депутати схвалили рішення про надання КП «Черкасиелектротранс» місцевої гарантії на отримання кредиту від Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР). Йдеться про позику у 16 млн євро строком до 13 років для оновлення тролейбусного парку міста.

Відповідне рішення народні обранці ухвалили 26 листопада, під час позачергового засідання сесії міськради. «За» проголосував 31 депутат, двоє – «проти», інформує журналіст Про все.

Під час розгляду питання керівник департаменту дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Сергій Отрешко наголосив, що наявна ситуація з міським електротранспортом є критичною. Отрешко зазначив, що комунальний громадський транспорт є елементом критичної інфраструктури.

«Організацію перевезень ми не можемо повністю віддати комерційному ринку, бо це така ж критична інфраструктура, як водопостачання чи енергопостачання», – пояснив він.

За його словами, тролейбус залишається основою стабільних пасажирських перевезень у місті, тоді як автобусні маршрути працюють лише на умовах конкуренції між приватними перевізниками.

Посадовець також наголосив на вичерпаному ресурсі існуючого рухомого складу.

«Наймолодшому тролейбусу, який виходить на лінію, — 13 років, найстаршому — понад 40. Фактично ще рік вони протримаються, після чого почнуть природно виходити з ладу», - каже Отрешко.

Він звернув увагу, що міський бюджет не може самостійно забезпечити оновлення транспорту в необхідному обсязі.

«Ціна одного тролейбуса — 300–400 тисяч євро. За бюджетні кошти ми могли б купувати хіба один на рік, але це не покриє вибуття старих машин», — зауважив Отрешко.

Під час виступу він навів і фінансові показники роботи підприємства. За місяць тролейбуси перевозять близько мільйона пасажирів, але платить за проїзд лише близько 200 тисяч.

«Якби всі пасажири платили хоча б 13 гривень, тролейбусний парк отримував би 13 млн грн виручки, а не три. Тому питання не в «бездонній діжці», а в тому, хто має оплачувати проїзд – мешканці чи бюджет», – сказав він.

Також чиновник зупинився на оновленні транспортної моделі Черкас. За його словами, місто вже замовило нову маршрутну сітку, яку розробляє Вінницький державний технічний університет. За попередніми розрахунками, у місті має працювати близько 55 тролейбусів та близько 80 автобусів замість нинішніх 130.

«До кінця наступного року ми не матимемо ситуацій, коли біля Будинку торгівлі стоїть одразу кілька автобусів і тролейбусів. Нові договори передбачатимуть штрафи за недотримання графіків», – додав Отрешко.

Він також навів приклади інших міст, які вже оновили свій рухомий склад під час повномасштабної війни: Тернопіль (39 тролейбусів), Миколаїв (40), Кременчук (14), Вінниця (30), Харків (50).

Представник департаменту підкреслив, що умови кредиту для Черкас є вигідними, адже місто додатково отримує 4 млн євро гарантій від ЄБРР. Завдяки цьому фактична ставка зменшиться, оскільки розраховуватиметься на суму 20 млн євро.

За оцінками, на залучені кошти місто зможе придбати орієнтовно 44 нових тролейбуси, з яких понад 30 будуть оснащені автономним ходом. Це дозволить тролейбусам долати щонайменше 20 кілометрів без контактної мережі, що забезпечить роботу навіть під час можливих блекаутів.

Після доповіді посадовця до обговорення долучився депутат від партії «Голос» Віктор Євпак. Він наголосив, що підтримує оновлення міського електротранспорту, однак має суттєві застереження щодо часу та умов залучення кредиту.

«Я тільки за те, щоб у нас у Черкасах були нові тролейбуси. Ми всі бачили відео, як один із них недавно загорівся. Але питання — коли? Зараз надзвичайно нестабільна ситуація в країні, є всі передумови, що війна затягнеться. У державному бюджеті величезна дірка, і закривати її доведеться всім нам, у тому числі — місцевим громадам», — сказав він.

Депутат наголосив, що місто бере позику у валюті за довгостроковими зобов’язаннями, а курс євро та економічні ризики залишаються непередбачуваними.

«Яка буде ставка — більш-менш зрозуміло, а яка буде вартість євро — абсолютно ні. Ми беремо кредит на 13 років. За моїми приблизними підрахунками, а можливо, я помиляюся, виходить, що кожні пів року потрібно буде сплачувати близько 40 млн грн. Я не розумію, чому саме зараз це така критична необхідність», — зазначив Євпак.

Він також розкритикував аргументи щодо можливого виходу з ладу старого транспорту вже найближчим часом.

«Всі ці лякалки, що через пів року тролейбуси розсиплються просто на дорозі… можливо. Але щодня ми в депутатських чатах бачимо інше — повідомлення про чергового загиблого героя, найкращої людини. І я не розумію, чому ми повинні витрачати кошти сюди, а не спрямувати більше на закупівлю зброї», — заявив Віктор Євпак.

Його колегу по партії Сергія Шмиголя зацікавило, чому проєкт рішення з’явився лише вчора, адже за регламентом його мають публікувати за 10 днів до розгляду. І чому вже на наступний день скликали позачергове засідання сесії.

У відповідь міський голова Черкас Анатолій Бондаренко пояснив, що протягом майже десяти років Черкаси не могли отримати новий кредит через те, що місто не мало можливості надати державні гарантії.

«Ми довго не могли рухатися в цьому питанні, адже в нас уже є зобов’язання двох комунальних підприємств: "Черкасиводоканалу", який має кредит на 20 млн євро, та "Черкаситеплокомуненерго", де сума кредиту становить близько 10 млн доларів. Лише вчора ми отримали лист погодження від Міністерства фінансів. На вівторок вже заплановано підписання остаточної угоди з Європейським банком реконструкції та розвитку. Саме тому й виникла потреба терміново скликати сесію», – зазначив міський голова.

Він додав, що графік підписання узгоджує не місто, а ЄБРР.

«Європейський банк реконструкції та розвитку сам визначає дати, коли їхні представники можуть прибути в Україну. Ми навіть розглядали варіант підписати угоду у Варшаві, якщо б це прискорило процес. Але до вчорашнього дня не було погодження Мінфіну щодо місцевих гарантій», - наголосив очільник міста.

Після виступів сторін депутати перейшли до голосування, у результаті якого рішення про надання гарантії КП «Черкасиелектротранс» було підтримано більшістю депутатів.

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись

Коментарі

Реклама
Реклама
Вгору