
У дитсадках Черкас — гострий дефіцит кадрів. Вихователі та їхні помічники масово звільняються через низьку зарплату, надмірне навантаження та відсутність перспектив. Часто, щоб утриматися на роботі, їм доводиться працювати на дві ставки, але навіть це не рятує від фінансових труднощів. На тлі кадрової кризи місто ухвалює нові програми преміювання, а мешканці реєструють петиції з вимогою підвищити оклади щонайменше вдвічі. Чи здатні ці заходи втримати педагогів у системі — з’ясовували журналісти Про все.
Ситуація в цифрах
У понад 30% дитячих садочків Черкас нині відкриті вакансії вихователів або їхніх помічників. Середня заробітна плата вихователя — від 10 до 13 тисяч гривень (за даними оголошень про роботу на work.ua). Такі суми часто не можуть конкурувати з іншими пропозиціями на ринку праці.
Помічники вихователів отримують у середньому від 7 до 9 тисяч гривень. На одну вакансію припадає на 4–5 охочих менше, ніж потрібно. Понад половина нинішніх вихователів — працівники передпенсійного віку.

Головна причина дефіциту кадрів — економічна невідповідність
Кадрова криза у сфері дошкільної освіти має, насамперед, економічні причини. Фізичні та емоційні витрати працівників не відповідають рівню їхньої грошової винагороди. Через низьку оплату праці та значне навантаження мотивація вихователів і помічників вихователів постійно знижується.
Посадові оклади педагогів не відображають реальної вартості їхньої праці, особливо з огляду на додаткову відповідальність і ризики, які зросли під час воєнного стану. У результаті професія вихователя стає неконкурентною на ринку праці.
Навіть міські програми преміювання або разові ініціативи дають лише тимчасовий ефект — вони знімають «симптоми» проблеми, але не усувають її першопричину.
Ще один аспект — віковий дисбаланс у педагогічних колективах. Значна частина вихователів — люди передпенсійного віку, які поступово залишають професію. Молодих фахівців натомість приходить надто мало, щоб компенсувати кадровий відтік. Це створює справжній вакуум у системі дошкільної освіти.

«Це не робота, а волонтерство»: що кажуть ті, хто залишив дитсадки
Нашому журналісту вдалося поспілкуватися з кількома колишніми черкаськими освітянками, які нещодавно залишили роботу в дитячих садках і змінили фах. З міркувань особистої безпеки жінки попросили не називати їхніх прізвищ і місця роботи.
Вихователька Юлія зізнається, що головна причина її звільнення — катастрофічно низька зарплата.
— Головна причина мого звільнення за власним бажанням — це катастрофічно низька заробітна плата. Молодий спеціаліст не захоче іти на роботу, де «чистими» отримує менше, ніж прожитковий мінімум, — каже жінка. — Та ще й при цьому несе відповідальність за життя та здоров’я дітей. Для прикладу, прибиральниця в магазині отримує мінімум 10 тисяч гривень, а вихователь — близько 7 тисяч. Помічники вихователя мають ще менше. Навіть досвідчений педагог із десятками років стажу та кваліфікаційними категоріями отримує лише 13–15 тисяч гривень.
Юлія додає, що вихователі часто витрачають власні гроші на дидактичні матеріали й обладнання для занять, бо забезпечення дитсадків залишає бажати кращого.
— Це вже не робота, а волонтерство. Відбувається абсолютне знецінення професії вихователя з боку держави. І це дуже прикро, — підсумовує жінка.
Помічниця вихователя Анна теж вирішила залишити роботу через низьку оплату та зростання навантаження під час війни.
— Під час тривоги потрібно миттєво зібрати й одягнути дітей, швидко перемістити їх у безпечне приміщення. Це надзвичайно відповідально й постійно тисне на психіку, — розповідає Анна. — Діти стали тривожнішими, це відчувається під час занять. Тривожність передається і від батьків, із якими теж непросто спілкуватися. При цьому зарплата залишається мізерною, а вихователь має ще й утримувати власну сім’ю.
— Вихователь у нашій країні — це не престижно. Прибиральник чи двірник мають більше сенсу в роботі, ніж ми, — з гіркотою додає Анна.

Дефіцит кадрів у садочках — проблема не лише Черкас
Нестача вихователів і помічників у дитсадках — не суто черкаська проблема. Вона характерна для всієї України, як і дефіцит учителів у школах. Особливо гостро це відчувається в громадах, де фінансування освітньої сфери повністю залежить від місцевого бюджету. Обмежені фінансові можливості та необхідність економії часто призводять до скорочення штатів або навіть закриття окремих дошкільних закладів, зазначає заступниця міського голови Черкас Анастасія Чубіна.
За її словами, у Черкасах ситуація порівняно з іншими містами є трохи кращою — передусім завдяки системі місцевих доплат і премій для працівників дитсадків.
— Щороку міська громада витрачає до 100 мільйонів гривень на доплати педагогам дошкільної освіти. Якби цього не відбувалося, ми мали б ситуацію не просто критичну, а патову, — говорить посадовиця. — Ми розуміємо, що витрати потрібно збільшувати, адже іншого способу втримати спеціалістів у галузі сьогодні немає. Але таких мотивуючих програм, як у Черкасах, практично немає в інших містах.

За словами Чубіної, у Черкасах діє ціла система муніципальних стимулів для працівників освіти. Зокрема, із 2019 року встановлено надбавку за складність і напруженість у роботі педагогам дитячих садків у розмірі 20% посадового окладу. У 2024 році її збільшили до 30%. Також передбачено щомісячні премії керівникам, кухарям і медичним сестрам, а для молодшого обслуговуючого персоналу — допомогу на оздоровлення у розмірі 100% посадового окладу.
— Сьогодні найбільше питань викликає саме дефіцит молодшого обслуговуючого персоналу — помічників вихователів. Вони справді отримують мінімальну заробітну плату, тому зараз ми розширили міську програму й додали до неї цю категорію працівників, — додає заступниця міського голови.
Вона також наголосила, що з ухваленням нового закону про дошкільну освіту має змінитися педагогічне навантаження вихователів.
— Відповідно до перерахунку ставок, ми зобов’язані до 1 вересня наступного року ввести додатково 159 вакансій. Уже сьогодні в Черкасах є 139 вільних посад, — пояснює Чубіна. — Водночас закон дозволяє вихователям працювати на дві ставки, що дає можливість підвищити заробіток, якщо, звісно, вистачає сил і здоров’я.

Приватні садочки не конкурують із комунальними за кадри, проблема спільна для всіх
У Черкасах кількість приватних дитячих садочків не є настільки великою, щоб спричиняти масовий відтік педагогічних кадрів із комунальних закладів. Про це розповіла радниця міського голови, депутатка міської ради та власниця приватного садочку і школи Sova Kid’s Валерія Шинкарьова.
За її словами, дефіцит кадрів відчувається однаково як у державному, так і в приватному секторі освіти.
— Я спілкуюся з Асоціацією дитячих центрів України й бачу, що проблема нестачі кадрів у дошкільній освіті спільна для всіх, — зазначає Валерія Шинкарьова. — Тому очікуємо на законодавчі зміни, які передбачатимуть державні доплати вихователям і їхнім помічникам.

Вона додає, що особливо гостро проблема стосується молодих педагогів, які після закінчення університету отримують мінімальну заробітну плату й мають працювати щонайменше шість років, щоб здобути категорію та стаж, які вплинуть на розмір зарплати.
— Молодь не хоче позбавляти себе елементарних благ заради професії, і їх важко в цьому звинувачувати, — каже депутатка. — Молоді вчителі також не стоять у черзі, щоб іти працювати в школі. Якщо держава не передбачить реальних фінансових стимулів для вихователів та вчителів, за кілька років це стане не просто проблемою, а катастрофою.
За словами Валерії Шинкарьової, у Черкасах уже ухвалене політичне рішення: з 1 січня 2026 року молодим спеціалістам почнуть виплачувати доплати до моменту отримання ними кваліфікаційної категорії.
Вона також наголошує, що в умовах воєнного стану навантаження на педагогів зросло, тоді як рівень заробітної плати не змінився.
— Існує велика кількість нормативно-правових актів до нового закону про освіту, які ще не узгоджені. Там по-іншому прописані питання навантаження й заробітних плат, — уточнює Шинкарьова.
За словами пані Валерії, сьогодні вихователь поєднує декілька ролей в закладі дошкільної освіти: навчальну, виховну, адміністративну та документаційну. Також потрібно враховувати непросту комунікативну роботу з батьками.
- Всі ці моменти потрібно спростити, застосовуючи інноваційні програми саме в галузі дошкільної освіти. Вони передбачають першочергово зменшення ведення роботи з документами та тими ж конспектами занять. Бо це займає багато часу і віднімає сили. В основному в позаробочий час. Зараз існує чимала кількість інноваційних програм, які передбачають застосування цифрових технологій в закладах дошкільної освіти. Це набагато спрощує ведення педагогом освітнього процесу. Тому ми працюємо і над цим питанням. Як депутат міської ради я ще в квітні ініціювала і просила надати дані з приводу забезпечення закладів шкільної освіти необхідними технічними засобами. Принтери, ноутбуки, телевізори, або монітори. Не заради перегляду дітьми мультиків, як дехто думає. А заради суттєвого полегшення праці педагогів, — коментує пані Валерія.
Валерія Шинкарьова вбачає проблему дефіциту педагогічних кадрів ще й у великому відтоку високопрофесійних освітян за кордон. Звісно, там вищі заробітки та емоційно спокійніше. На її думку, це відбувається тому, що за кордоном від початку повномасштабного вторгнення перебуває велика кількість українських дітей в окремих суто українських поселеннях. Тому центри дитячого розвитку, центри підготовки до школи за українськими освітніми програмами відкриваються в багатьох країнах.
Педагогиня зізнається, що хоча й працює в «приватному секторі» освіти, також має аналогічну державному сектору кадрову проблематику. Причому не через нестачу коштів, або низькі зарплати, а через суттєвий відтік освітянських кадрів за кордон. І це є ще одним викликом для держави.

Через два-три роки доведеться закривати садочки та школи ?
Сьогодні мало хто говорить про те, що перед Україною стоїть страшна демографічна криза. І вона може спричинити закриття навчальних закладів, зокрема, дошкільної освіти та початкової школи тому, що скоро не буде кого навчати.
- Демографічна проблема є системною в усіх освітніх галузях. Якщо ми говоримо, що не буде дошкільнят, розуміємо, що буде прогалина в початковій школі. І далі одне потягне за собою інше, — переконана Валерія Шинкарьова.
Поєднання зменшення народжуваності, внутрішньої та зовнішньої міграції робочої сили і загального пересортування ринку праці створює й надлишок певних професій, і їхній дефіцит. На національному рівні в 2025 році у сфері освіти спостерігається один із найбільших в історії дефіцит педагогічних кадрів.
Тетяна Балякіна
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram





А у вчителів, особливо молодих, краща ситуація? такі ж зарплати. Позоріще!!!!!