З початком листопада в Україну прийшли перші заморозки, коли температура опускалася до -5°C, а грудень на Черкащині розпочався першим снігом. Синоптики попереджають, що невдовзі такі погодні умови, до яких доєднається й ожеледь, будуть постійними, тож "перевзути" авто потрібно найближчим часом.
Журналісти "Про все" вирішили розібратися, в яку вартість обійдеться заміна літньої гуми на зимову, скільки часу це може зайняти та чи загрожує покарання водіям, якщо їздитимуть "неперевзуті".
Черга на "перевзування" та цінова політика СТО: черкаські реалії
СММ-спеціаліст "Про все" Максим Миськів замінив літню гуму на зимову ще 16 листопада. Тоді й зараз вартість встановлення шин залежала від сервісу - сезон на цінову політику не впиває.
- По місту ціна коливається в межах від 450 до 800 гривень за чотири колеса. Якщо при встановленні знайдуть дефекти колеса — погнутий диск чи проколи в камері - доведеться заплати ще більше за ремонт. При цьому, якщо є бажання залишити шини на зберігання (наприклад, немає власного гаража), доведеться викласти з кишені ще близько 800 грн додатково. Зберігання шин — 6 місяців, - розповідає Максим.
Не впливає на вартість встановлення й те, чи купуєте ви зимову гуму, чи перевзуваєте у свою.
- Ціни на зимову гуму - від 700 до 3000 грн. Таку різницю зумовлює виробник гуми, якість та тип протектору, характеристики (діаметр, ширина колеса), шипованість шин тощо.
Встановлення шин займає 30-50 хвилин. Деякі сервіси пропонують лишитися у залі очікування, але не всюди такі є. За цей період на СТО знімуть колеса, з них - літні шини, встановлять зимові, збалансують колесо, щоб воно не їздило "вісімкою", знову встановлять колесо та накачають його повітрям. Водночас не завжди вдасться приїхати без попередження на СТО та "перевзути" машину - нині на цю послугу спостерігаються великі черги.
- Зараз найбільш гарячий сезон “перевзування”. Навіть на початку листопада черга формувалася на кілька днів вперед, а зараз є записи на кілька тижнів наперед. Тому краще телефонувати у сервіс завчасно і бронювати зручний день, - радить Максим Миськів.
Вибір гуми: яка є та на що звертати увагу
Працівник СТО Дмитро Холоденко розповідає, що різняться зимові шини наявністю шипів - є нешипована (гладка) гума, є шипована. Перший варіант призначений для експлуатації в тих погодніх умовах, для яких нехарактерні суворі зими. Але з мокрою дорогою вони цілком справляються.
Натомість шипована гума - найпопулярніша серед черкащан. Вона характерна тим, що висота протектора - до сантиметра. Це забезпечує хороше зчеплення зі слизькою дорогою. Однак шипована гума більш шумна, а в умовах, коли асфальт сухий, починає швидше зношуватися.
- Є клієнти, які кілька разів перевстановлюють гуму: на літній період (орієнтовно з квітня по вересень), на осінь (до грудня чи перших заморозків) та на зиму (або до квітня, або до березня - і тоді встановлюють гладку гуму). По факту, це можна робити за бажанням, але як такої необхідності немає. Тому можна шини змінювати двічі на рік - на літо та на зиму, - пояснює Дмитро Холоденко.
Однозначно улюбленої моделі шин у черкащан немає - зазвичай орієнтуються на вартість коліс. Найбільш ходовий варіант - гума за 1000-1500 гривень. Інколи вона може протриматися кілька років поспіль, але найчастіше її змінюють раз у два роки.
- Шини за 1000 гривень і за 3000 відрізняються маркою і малюнком протектора, товщиною. Але якоїсь серйозної різниці немає - просто дорожчі шини гарантовано протримаються два роки (якщо їх розумно експлуатувати), а дешевші можуть "стертися" за рік, - пояснює працівник СТО.
Штрафи й покарання за літню гуму на зимових дорогах
У підпункті 31.4.5 ПДР водіям радять ставити шини, які відповідають стану дорожнього полотна (дощ, сніг, іній, ожеледиця). Проте точні терміни перевзуття автомобіля у цьому пункті не зазначені. На сьогодні відповідальності за несвоєчасну заміну гуми водії не несуть.
Перший заступник директора Департаменту патрульної поліції Нацполіції Олексій Білошицький пояснює, що за температура 4-7°C літня гума вже втрачає ті властивості, за яких може забезпечити комфортний та безпечний рух автівки. Зокрема, вона дубріє і це впливає на щеплення з дорожнім покриттям, збільшує гальмівний шлях і зменшує можливість вдало керувати транспортним засобом.
- Завдяки зимовій гумі зменшується ймовірність потрапити в дорожньо-транспортну пригоду. Також багато хто говорить, що для тих водіїв, які довго за кермом і є справжніми професіоналами, зимова гума не потрібна. Але це міф - зимова гума потрібна всім незалежно від їх водійського стажу та досвіду, - зауважив правоохоронець.
Також він зазначив, що на сьогодні в законах відсутній пункт про те, що водій зобов'язаний змінювати гуму відповідно до сезону.
- В законі відсутній обов'язок власника транспортного засобу замінити гуму - є лише рекомендація, за невиконання якої, по факту, не передбачена відповідальність. Наразі ж Департамент патрульної поліції й Нацполіція та МВС ініціюють питання щодо того, аби запровадити такий обов'язок для водіїв - змінювати гуму відповідно до сезону. Попередньо, ми пропонуємо змінювати літню гуму на зимову з 1 листопада, а зимову на літню - до 1 квітня. Такі правила в закордонних країнах, - пояснює Олексій Білошицький.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram