Святкуючи "Дні народження" міст потрібно розуміти, що мода на світські ювілеї міст та видатних постатей існує не так давно. Ця традиція була винайдена в Європі і підхоплена в Російській імперії в ХІХ – ХХ століттях. У совєтські часи відзначенням комуністично вихолощених Днів народжень міст намагалися витіснити із свідомості мас релігійні свята. А ще – це було предметом ідеологічної боротьби за “давність” російської цивілізації – і всередині СССР, і поза його межами.
Почалося все із задуманого Сталіним святкування 800-річчя Москви 1947 року. Потім було 700-річчя Львова... І, зрештою, вікопомне вшанування 1500-річчя Києва у 1982 р., покликане випередити і “затьмарити” 1000-літній ювілей хрещення Русі. Фактично всі останні 45 років існування СССР були позначені “ювілеєманією”, запозиченою у річниць “вождів” та “революцій”. Черкаси теж стали жертвою такої “ювілеєманії”.
В обласному центрі після помпезного святкування 1500-річчя Києва почали шукати “круглу дату” для скорішого відзначання Дня народження міста. За основу були взяті “історичні оповіді” Васілія Татіщєва (1686-1750) – російського історика, який не соромився художнього вимислу. Саме з його містифікованих текстів, як мені видається, обласні ідеологи вивели дату заснування Черкас – 1286 рік. Відтоді черкасці святкують “День міста”, додаючи до 700 років у 1986-му ті роки, які прожили “зверху”.
Втім, насправді Черкаси значно давніше місто. Стверджувати про це дають підстави не стільки письмово задокументовані згадки, скільки попередні археологічні розвідки. На превеликий жаль, сьогодні містяни зосереджуються на “миттєвостях життя” – вихідний, парк, частування, повітряні кульки... Тому, від обивателя з окраїн до міського голови черкасцям переважно байдуже, а чи 700, чи 1000 років тим Черкасам. Новітні будівництва прагматично відсувають на другий план ґрунтовні археологічні дослідження і власне написання історії Черкас, якої, між іншим, так і не існує у повноформатному обсязі.
На мою думку, щоб прищепити черкасцям “любов до історії рідного міста” можна було б для початку спробувати на “День міста” влаштувати декілька історичних реконструкцій (флешмобів). Необов’язково військових, – чого сьогодні, на жаль, удосталь в реальному житті. А, наприклад, реконструкцій середньовічних костюмів черкасців, побуту тогочасних ремісників, службовців замку, торговців, дозвілля черкасців у різні періоди тощо.
Сергій Шамара, кандидат історичних наук, громадський діяч.