Черкаські автомобілісти хочуть, щоб держава перестала змушувати їх обходити незручні норми законодавства. Аби їздити на автомобілі, придбаному за адекватною ціною, водії вдаються до різних хитрощів. Оформлюють свій транспорт на іноземців або самі значаться як працівники іноземних фірм. Умови перебування автівок з іноземною реєстрацією в Україні, на думку деяких черкаських автовласників, мають бути пом’якшені. Особливо для атовців та волонтерів. Про моральні та матеріальні жертви, на які штовхає держава водіїв дізнавався сайт vikka.ua.
24 січня протестувальники-автомобілісти, серед яких були і черкащани, частково заблокували Одеську, Бориспільську та Житомирську траси на під'їздах до Києва, вимагаючи ухвалення законопроекту №5567. Він дозволить пом'якшити умови перебування автомобілів з іноземною реєстрацією в Україні.
"Вартість вживаного авто з-за кордону після його розмитнення та оформлення в Україні стає непідйомною для більшості пересічних українців. Якщо за кордоном українці можуть придбати непоганий автомобіль за 3-5 тисяч доларів, то розмитнення збільшує витрати водія у 3-4 рази. Приблизно ця процедура обходиться у 12-14 тисяч доларів. У той час, як у Литві розмитнення вартує десь 200-300 євро", – обурюється черкаський автомобіліст та атовець Микола Сташук.
Особливо черкащанин переймається прийняттям законопроекту через пільги, які там передбачені для атовців та волонтерів.
"Придбані за кордоном автівки ми використовуємо в АТО, на них їздять волонтери. У законі окремим пунктом прописане безкоштовне розмитнення таких автомобілів", – зазначає атовець та підкреслює, що було б справедливо, якби для такої категорії машин зняли бюрократичне та фінансове навантаження.
За словами Миколи Сташука, серед його однодумців по протесту були звичайні водії, які змушені щороку перетинати кордон, аби їздити на більш-менш недорогому автомобілі.
"За 4 тисячі доларів на українському авторинку не купити автомобіль, який було випущено, наприклад, 8-10 років тому. Його можна придбати тільки за кордоном. В Україні можна знайти за такою ціною хіба що машину 20-25-річної давнини. Тож нашим водіям доводиться знаходити іноземця і оформлювати авто на нього. Найчастіше це громадяни Білорусі, Польщі, Молдови. Платять йому 100-150 євро, щоб він раз у рік пересікав на цьому автомобілі кордон. Відповідальність за авто відповідно лежить на цьому іноземці", – пояснив черкащанин.
Водночас деякі черкащани прискіпливо ставляться до іноземної реєстрації. Вони вважають відповідальність за авто іноземців-власників і українців-водіїв сумнівною. Адже розділивши її порівну між собою та між кордонами, вони взагалі можуть уникати покарання. Наприклад, у разі ДТП.
"Натворять вони щось, і де шукати того, хто був за кермом? А як контролювати цю справу? Ось ввізне мито прибрати – це так. А то – стукнув і поїхав. Шукай потім вітру в полі", – пише один із черкаських водіїв на місцевому форумі.
Черкаський автовласник В’ячеслав Литовченко стверджує, що на Черкащині налічується близько тисячі автомобілів, зареєстрованих на іноземців. За його словами, водіїв, які їздять на автівках із закордонними номерами обурює те, що до них прискіпливо ставляться патрульні.
"Люди не проти виїжджати за кордон. Образливо, що нас дуже часто зупиняють. Незрозуміло, чому міжнародне право не має привілеїв перед українським і розмитнення в Україні таке дороговартісне", – зазначив він.
Увагу правоохоронців до таких автомобілів пояснила начальник відділу забезпечення порядку дорожнього руху ГУ Національної поліції в Черкаській області Олена Плаксій. За її словами, через придбання не розмитнених автівок водії часто потрапляють у халепу, адже довірившись продавцю, можна стати власником нелегальної автівки.
"Тільки з початку року на Черкащині виявлено 13 нерозмитнених автомобілів із підробленими документами. У порівнянні з минулим роком, у нас збільшилася кількість зафіксованих випадків", – зазначила представник поліції та порекомендувала водіям, які бажають придбати нерозмитнене авто, перед здійсненням покупки звертатися до Регіональних сервісних центрів МВС в Черкаській області.
Як відомо, офіційно в Україні володіти автомобілем з іноземними номерними знаками не можна. Можливо лише керувати машиною з дозволу реального власника. Також можна придбати автомобіль за кордоном, але не розмитнювати його. При цьому, кожні п'ять днів перетинати кордон через одну і ту ж митницю. Або кожні 10 днів, якщо авто в'їжджає через один пункт пропуску, а виїжджає через інший.
Найчастіше водії вдаються до наступної схеми. Знаходять особу-нерезидента, тобто того, у кого наявний паспорт громадянина іншої держави і більшу частину часу він проживає за кордоном. Ця людина може ввозити в Україну транспортні засоби для особистого користування на термін до одного року. Українець може їздити на автомобілі іноземця, якщо він є співвласником цієї машини і вписаний у техпаспорт, виданий за кордоном. Тут головне, щоб після закінчення року іноземець-"власник" не забув виїхати і в'їхати на територію України. Перетинати кордон на автомобілі може лише він. І лише протягом року авто може перебувати на території країни без розмитнення.
Ще один варіант – оформити автомобіль за кордоном на українця, який офіційно є працівником іноземної фірми. Тоді він зможе користуватися транспортним засобом в Україні без обов'язкового перетину кордону кожні 12 місяців.
Право керувати нерозмитненим автомобілем гарантовано Стамбульською конвенцією, до якої ще в 2004 році приєдналася Україна.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram