Коли ви приходите до магазину, в супермаркет, чи скажімо до кіоску, то на що звертаєте увагу в першу чергу? На товар? Ну це логічно, коли питання грошей для вас не визначальне. Але у випадку, якщо ви не є олігархом, або, скажімо, багатієм, то ви звичайно дивитесь на ціни. Не тільки реклама є двигуном торгівлі, але й, власне, ціни. Ціни відображають на цінниках, а цінники приваблюють покупців та впливають на їх вибір товару.
Відповідно до п. 3 ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів» продавець, який реалізує продукцію, повинен обов’язково зазначати ціну кожної одиниці продукції або однієї категорії продукції та ціну однієї стандартної одиниці цієї продукції.
Наявність цінників передбачено й п. 8 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» – суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів) під час продажу товарів (надання послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов’язані реалізовувати товари (надавати послуги) за умови наявності цінника на товар (меню, прейскуранта, тарифу на послугу) у грошовій одиниці України.
І ось коли ви вибрали товар, звернули увагу на цінник та вирішили його придбати, ви йде до каси, або, скажімо до продавця, виражаючи бажання придбати товар. Ви очікуєте сплатити за нього саме ту ціну, що вказана на ціннику.
Але на ваше здивування продавець озвучує вам іншу ціну ніж на ціннику. Або при автоматичному обраховувані товару в супермаркеті система вказує більшу ціну на чекові. Вашому здивуванню немає меж, ваш настрій зіпсуто, а найголовніше – порушено ваші права споживача!В даному випадку ви маєте право вимагати продати вам товар по ціні, що вказана на ціннику. Відмова продати вам товар за такою ціною є знову ж таки порушенням вашого права споживача.
Коли ж ви робите слушне зауваження щодо невідповідності ціни на ціннику, то продавець вам завжди розповідатиме різні «байки» – «….це ваші проблеми», «я нічого не знаю», «у нас нові ціни», «переоцінка» та інші безглузді виправдання.Але пам’ятайте – це не ваші проблеми, а ваші права як споживача повинні дотримуватись. Право придбати товар за ціною, вказаною на ціннику, вам гарантовано ч.8 ст.18 Закону України «Про захист прав споживачів».
Однак слід нагадати, що ваші права порушуються внаслідок безвідповідальності продавців чи інших посадових осіб органів торгівлі. А безвідповідальність є наслідком безкарності. Якщо за порушення ваших прав не покарати, то їх будуть порушувати й надалі. Отож, як повинен бути покараний продавець і яку він повинен нести відповідальність за описані порушення, або якщо він відмовляється продати вам товар за ціною, вказаною на ціннику?
У вказаних випадках наступає адміністративна відповідальність за ст. 156-1 КУпАП за порушення прав захисту споживачів, яка передбачає накладення штрафу в сумі до 200 гривень. Для того, щоб ініціювати притягнення до відповідальності осіб, що порушили чи порушують ваші права, вам слід звернутись на гарячу лінію комітету із захисту прав споживачів та зробити відповідний запис у книзі скарг та пропозицій. До речі така книга також має бути в магазині. Її відсутність також тягне відповідальність, але про це вже читайте в наших інших публікаціях.
Тому пам’ятайте – порушення ваших прав повинно не тільки захищатись, а й каратись, інакше дотримання закону не дочекатись!