НеProZorrа міськрада: саботаж чи недосконалість системи?

17 жовтня 2016, 15:05

скрін

15 травня 2016 року Черкаська міська рада ухвалила рішення здійснювати закупівлі через систему «ProZorro». Це означає, що усі заклади та установи, які розпоряджаються коштами місцевого бюджету, обов’язково мусять використовувати електронний майданчик для торгів. Але мова лише про надпорогові закупівлі: від 30 тис грн для товарів і послуг і від 100 тис. грн – для робіт. Усі інші закупівлі називаються допороговими і не є обо’язковими у використанні «ProZorro», інформує Громадське ТБ: Черкаси.

Одразу після переходу на «ProZorro» в міській раді заговорили про недосконалість системи. Зокрема, міський голова Черкас Анатолій Бондаренко заявив, що запропонує депутатам відмовитися від її використання при купівлі на допорогові суми. Обґрунтував він свою позиції тим, що Черкаський міськвиконком не може забезпечити поточні організаційні витрати міста.

Не поспішають працювати із системою і у департаментаментах міської ради. Наприклад, департамент економіки та розвитку Черкаської міської ради, який, власне, і є єдиним розпорядником коштів, зробив через «ProZorro» лише 7 покупок.

1 2

Завдяки аналітичному модулю http://bi.prozorro.org можна побачити, що за весь час користування системою разом із закупівлями структурних підрозділів міської ради до завершення дійшли 33 тендери. Економія склала 470 тисяч гривень. Цікаво, що більшість із них – саме допорогові закупівлі.

3 4

Ми вирішили перевірити, як працюють із «ProZorro» в інших обласних центрах і за допомогою того ж модулю http://bi.prozorro.org отримали ось таку статистику:

5

У рейтингу за кількістю завершених тендерів Черкаська міська рада – четверта з кінця. А у рейтингу за економією 5-та з кінця, якщо не враховувати Івано-Франківську, де відбулися 4 неконкурентні тендери. Чому ж так? Ми запитали в очільників департаментів Черкаської міської ради, що заважає комунальним закладам та департаментам купувати через «ProZorro».

САБОТАЖ ЧИ НЕДОСКОНАЛІСТЬ СИСТЕМИ?

Перша проблема, з якою зіткнулися в департаментах – це процедура написання тендерної заявки та час її розгляду в тендерному комітеті. Адже придбання потрібного товару чи отримання послуги може затягнутися на місяць, кажуть чиновники.

Заступник директора департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради Богдан Бєлов каже, що користування системою не дозволяє оперативно реагувати на аварійні ситуації в дитячих садочках і школах.

– Раніше при пориві труби в навчальному закладі ми могли швидко її відремонтувати і заплатити постфактум КП «Водоканал» чи КП «Черкаситеплокомуненерго». Тепер же треба скласти кошторис і винести виконання робіт на тендер. На певний час дитячий садок доведеться закривати. У нас 53 дитячі садочки, і щодня від них надходить безліч дрібних заявок, які всі треба подавати на один тендерний комітет. Це уповільнює темпи робіт, особливо аварійних.

І саме це головна проблема чиновників – відсутність планування, впевненаЛюдмила Бордунос, секретар комісії з контролю закупівель товарів робіт та послуг Черкаської міськради.

– Департамент освіти – це "найбільш стійкий" до електронних закупівель департамент. Там, м'яко кажучи, хитрують. При аварійних ремонтах КП «Водоканал» чи «Черкаситеплокомуненерго» лише усуває несправність, а сам ремонт мережі проводить підрядник. "Їхній" підрядник. Незрозуміло, чому при підготовці проекту рішення про допорогові закупівлі чи при першому внесенні змін з виключення товарів та послуг із закупівель через «ProZorro», департамент освіти не підіймав питання про виключення аварійних ремонтів. В законодавстві немає такого поняття, як аварійний ремонт, а є лише поточний. Можна говорити про виключення із переліку закупівель через «Prozorro» поточних ремонтів, лише якщо вони несуть характер аварійності. При цьому встановлювати аварійність має спеціально створена при міській раді комісія, із представниками громадськості в її складі обов'язково, – каже вона.

На її думку такі заяви – штучно створений саботаж, щоб дискредитувати систему. Адже до її впровадження більша частина бюджету витрачалася саме шляхом укладення договорів зі "своїми" постачальниками чи підрядниками, а це – сотні мільйонів гривень.

У департаменті організаційного забезпечення Черкаської міської ради до 1 серпня користувалися лише паперовими тендерними закупівлями. І ця система абсолютно влаштовувала їх, каже директор департаменту організаційного забезпечення Черкаської міської ради Лілія Маліщук.

– Найбільше незручностей виникає через дуже низький поріг закупівель. До того ж, робота із «Prozorro» забирає багато часу у наших спеціалістів. У понеділок ми плануємо подати одразу 7 видів закупівель через систему, і щоб придбати, наприклад, ручку, треба описати стиль, матеріал, із якого вона виготовлена, і ретельно прописати умови тендеру. В інакшому випадку ми отримаємо не ту продукцію, яку хочемо. Це досить незручно і легко наробити помилок.

Департамент охорони здоров’я та медичних послуг Черкаської міської ради перші тестові закупівлі через систему провів у вересні 2015-го. Із 1 липня же підпорядковані йому управління проводять всі допорогові закупівлі.

Олег Стадник, директор департаменту охорони здоров’я та медичних послуг Черкаської міської ради:

– Найбільшим недоліком я вважаю те, що заклади, підпорядковані департаменту, не проводять торги через систему напряму. Хотілося би більшої автономності господарювання. Заклади могли б просто проводити допорогові закупівлі, але тепер ці суми доводиться складати і вони перевищують поріг. А потім департамент мусить зібрати від закладів заявки і передати в тендерний комітет, який оголосить тендер. Проблема ще й в тому, що хтось із закладів може подати заяву несвоєчасно і терміни тендеру переносяться. Із часу подачі заявки до оголошення тендеру може пройти місяць! І де тут спрощення? Потрібно враховувати інтереси і пріоритети закладів, щоб вони самі визначали терміни.

За даними сайту http://bi.prozorro.org, 7 комунальних медичних закладів міста провели 22 допорогові закупівлі, а зекономили 153 тис 49 грн.

6

А ось як користуються системою вінницькі заклади охорони здоров’я, підпорядковані міській раді:

7 8

29 липня, в переддень обов’язкового переходу на систему для всіх місцевих органів самоврядування, міська влада Черкас провела аномально велику кількість паперових торгів – 20. На суму майже 350 млн грн. На 3 роки. В основному – на харчування та прибирання в школах.

Саме тому Черкаський регіон увійшов у ТОП-5 антирейтингу сайту «Наші гроші» (разом з Київською, Дніпровською, Одеською та Полтавською областями) за сумою оголошених тендерів в останній день перед запуском «Prozorro». До того ж віддати купу мільйонів на харчування та прибирання, як це зробили підопічні Анатолія Бондаренка, не додумалися в жодному регіоні України.

Черкаський громадський активіст Артур Чемирис вже довгий час слідкує, як міська рада працює із закупівлями. Дивується, що в інших містах з легкістю департаменти замовляють серйозні роботи, а в Черкасах – одні дрібниці. Ось що встиг придбати через «ProZorro» департамент економіки та розвитку Черкаської міської ради.

9

– Я б не назвав такі результати саботажем системи. Це просто небажання працювати. Навіть на тренінги із системи керівники приходили, бо їх прислали. Як на мене, то багато залежить від політичної волі керівників міста чи області. Яскравий приклад – Дніпровська область [із серпня 2015 на «ProZorro» Дніпровська область зекономила близько 40 млн. грн»], – каже Артур Чемерис.

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору