Відповідно до статті 37 Закону України «Про нотаріат» (далі - Закон) передбачено, що у сільських населених пунктах уповноважені на це посадові особи органу місцевого самоврядування вчиняють такі нотаріальні дії:
1) вживають заходів щодо охорони спадкового майна;
2) посвідчують заповіти (крім секретних);
3) видають дублікати посвідчених ними документів;
4) засвідчують вірність копій (фотокопій) документів і виписок з них;
5) засвідчують справжність підпису на документах;
6) видають свідоцтва про право на спадщину;
7) видають свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя.
При цьому, дії, передбачені пунктами 6 і 7 частини першої цієї статті, вчиняють уповноважені посадові особи органу місцевого самоврядування, які:
- мають вищу юридичну освіту;
- мають досвід роботи у галузі права не менше трьох років;
- пройшли протягом року стажування у державній нотаріальній конторі або приватного нотаріуса та завершили навчання щодо роботи з єдиними та державними реєстрами, що функціонують в системі Міністерства юстиції України;
- склали іспит із спадкового права, в порядку встановленому Міністерством юстиції України.
Уповноважена посадова особа органу місцевого самоврядування має право видати свідоцтво про право на спадщину на майно, що підлягає реєстрації, може бути видане уповноваженою на це посадовою особою відповідного органу місцевого самоврядування спадкоємцям першої та другої черги за законом (як у випадку спадкування ними за законом, так і у випадку спадкування ними за заповітом) і за правом представлення на підставі правовстановлюючих документів.
Які документи необхідно подати з метою набуття уповноваженими посадовими особами органу місцевого самоврядування практичного досвіду та професійного рівня щодо вчинення нотаріальних дій з питань оформлення спадкових прав (до стажування)?
Орган місцевого самоврядування, який має намір направити уповноважену посадову особу для проходження стажування, надсилає до відповідного головного територіального управління юстиції в області подання на ім’я начальника управління юстиції разом із:
- копією заяви уповноваженої посадової особи щодо намірів проходити стажування на ім’я керівника органу місцевого самоврядування;
- копією диплома про вищу юридичну освіту;
- копією трудової книжки, завіреною за місцем роботи;
- копіями першої, другої сторінок паспорта громадянина України та сторінки, на якій розміщено штамп про реєстрацію місця проживання фізичної особи;
- копією довідки про відсутність судимості;
- письмовою заявою приватного нотаріуса про згоду бути керівником стажування.
Копії зазначених документів засвідчуються в установленому законодавством порядку.
За стажистом направленим на стажування органом місцевого самоврядування, зберігається місце роботи (посада) і проводяться виплати, передбачені законодавством.
Які вимоги до керівника стажування?
- державний нотаріус, який має стаж роботи нотаріусом не менше п’яти років та до якого не застосовувались дисциплінарні стягнення протягом останнього року роботи;
- приватний нотаріус, який має стаж роботи нотаріусом не менше п’яти років та діяльність якого не зупинялась протягом останнього року роботи.
Особа, яка успішно пройшла стажування має скласти іспит із спадкового права. До складання іспиту допускаються:
- дієздатні особи, які мають вищу юридичну освіту;
- мають стаж роботи у галузі права не менше трьох років;
- успішно пройшли стажування в державній нотаріальній конторі або у приватного нотаріуса;
- не мають судимості.
Іспит проводиться у вигляді електронного анонімного тестування, яке складається з теоретичної та практичної частин.
Теоретична частина електронного анонімного тестування включає в себе 40 тестових питань.
Практична частина електронного анонімного тестування включає в себе два проекти нотаріальних документів та три задачі.
За результатами успішного складення іспиту особі видається свідоцтво про право вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram