Ігор Волошин: Із оптимізацією ПТУ справа реально патова

17 березня 2017, 17:40

Донедавна думав, що із будь-якої ситуації є вихід. Але із оптимізацією ПТУ справа реально патова.

Розроблені спільно з фахівцями департаменту заходи з економії в училищах дозволять заощадити 7 млн грн. А потреба, нагадаю, більше 33 млн грн.

На черговому засіданні робочої групи щодо цього питання Наталія Джуган запропонувала піти шляхом Житомира, де профтехосвіту оптимізують за так званим "пілотним проектом". Проте, там є що консервувати і об'єднувати: на 7 закладів - більше 30-ти приміщень. У нас такої оптимізації-консервації не вийде, бо нічого консервувати. Хіба що одне приміщення Вищого училища ім. Короленка.

Наш єдиний вихід дофінансувати профтехосвіту - отримати допомогу з обласного бюджету! Що було б справедливо, адже на 100 учнів ПТУ 60 - діти з районів. Проте, в області нас наразі не чують. Тим часом оптимізація, яку можуть запропонувати ПТУ, - це економія на харчуванні, заробітній платі, енергоносіях, зняття стипендій (за рахунок підвищення рівня навчальних досягнень), а також коригування навчального процесу, який зменшить контингент учнів. А внаслідок цього зменшаться і надходження коштів до спецфондів закладів, які перераховують роботодавці за практику учнів. Так, разом із економією, ПТУ отримають і зменшення можливостей заробляти самим.

Після тривалих дискусій ухвалене рішення проаналізувати досвід Житомира, переглянути штати закладів під час перевірки, підписати протокол намірів. Проте, процес оптимізації доречний лише з початком нового навчального року. Він ускладнюється тим, що потрібно дотримуватися держстандартів, які регулюють терміни навчання, та законодавства про освіту, яке регулює кількість учнів у групі. Тобто керуватися лише економічною доцільністю не вийде. Так само як і визначати, за якими професіями готувати, а за якими - ні. Бо ніхто не досліджував потребу ринку у конкретних робітничих кадрах. Вона відома хіба що самим закладам, які укладають із роботодавцями угоди щодо підготовки тих чи інших кадрів. Які, до слова, підписує і керівники обласного управління освіти та праці й соціального захисту.

Таким чином, після пропозицій робочої групи, долю ПТУ вирішуватимуть на рівні керівників області й міста. Як освітянин, виступаю виключно за заходи, які не зруйнують систему забезпечення робітничими кадрами. Статистика, де 70% вакансій Центру зайнятості саме для продавців, пекарів чи слюсарів - дуже показова. І це потрібно враховувати. Як і той факт, що на технічне оснащення і витратні матеріали саме на навчальні цілі заклади заробляють самостійно. Задача влади наразі - профінансувати зарплати, стипендії та енергоносії.

Місто зробило максимально в межах свого бюджету і вже виділило на потреби закладів 37 млн. грн цього року.
За останні два місяці з фахівцями департаменту освіти та представниками училищ було проведено 10 нарад! Проблему ми тримаємо на контролі.

Переконаний, спільними зусиллями можна досягти консенсусу. Але треба прагнути його досягнення, а не абстрагуватися від проблеми...

Ігор Волошин, директор департаменту освіти та гуманітарної політики ЧМР.

Пост з особистої сторінки у Фейсбук.

Вгору