За період моніторингу (1-28 лютого 2017 року) Черкаський прес-клуб проаналізував 817 публікацій у 5 друкованих щотижневих ЗМІ («Вечірні Черкаси», «Акцент», «7 Днів Черкаси», «Нова Доба», «Черкаський край») і 2521 публікацію у 5 електронних виданнях («Прочерк», «Провінція», «Zmi.ck.ua», «Дзвін», «Про Головне»). Метою моніторингу було визначення кількості жінок і чоловіків як експерток/експертів і героїнь/героїв у 10 визначених тематиках (політика, економіка / бізнес, освіта / наука, культура, спорт, війна, волонтерство, медицина, розваги, інше), відстежити наявність гендерних стереотипних образів і сексизмів, а також використання фемінітивів на позначення посад/видів діяльності жінок, пише "Черкаський край".
За вказаний моніторинговий період у електронних ЗМІ було виявлено лише 18% експерток і 19% героїнь. Найчастіше жінки коментували питання, пов’язані з волонтерством (60%) і розвагами (57%), майже відсутні як експертки у політичних (13%), економічних (11%), воєнних (10%) і спортивних (6%) темах. Щодо героїнь, то найбільше їх у рубриках «розваги» (57%), «спорт» (39%), «культура» (39%), «освіта/наука» (35%) та «медицина» (43%). Герої переважають у рубриках «політика» (97%), «спорт» (98%), «інше» (матеріали переважно кримінального характеру – 94%).
Загалом, кількість експерток і героїнь публікацій менша у 5 разів, ніж експертів і героїв.
З усієї кількості назв посад чи виду зайнятості жінок в інтернет-медіа виявлено лише 25% фемінітивів: письменниця, художниця, директорка, поетеса, правозахисниця тощо. Найчастіше ці назви вживались, особливо коли мова йшла про посади в органах влади чи місцевого самоврядування, вжито в чоловічому роді. Хоча, журналісти все частіше пишуть «керівниця Служби у справах дітей облдержадміністрації Оксана Покатілова» («Про Головне», 06.02), «дівчина-поліцейська («Дзвін», 27.02), проте іноді одне й те ж видання Оксану Забужко називає і письменницею, і письменником, Зою Вовк – речницею патрульної поліції і речником («zmi.ck.ua»), «Про Головне» пише про жінку то «вчитель», то «вчителька», «директор» і директорка», «журналіст» і «журналістка» тощо.
Найбільше фемінітивами послуговуються інтернет-видання «Прочерк» і «Zmi.ck.ua», на 2 місці – «Дзвін», на 3 місці – «Провінція» та «Про головне».
У друкованих ЗМІ відсоток експерток і героїнь значно вищий, ніж в інтернет-виданнях, однак загалом їх удвічі менше, ніж експертів і героїв. Найбільше жінок як експерток і героїнь у матеріалах на тему розваг (54% і 65% відповідно), стільки ж експерток у публікаціях про культуру, на 9% менше – при висвітленні воєнної тематики (45%), та на 11% менше у спортивній тематиці (43%). Відсутні експертки у матеріалах про волонтерську діяльність, однак, 100%-во присутні в них як героїні. Найбільше героїнь у рубриках «розваги» (65%), «освіта/наука» (55%), героїв – у рубриках «війна» (96%), політика (87%), бізнес/економіка (81%), а також «інше» (рубрика про правопорушення, ДТП тощо – 75%).
Щодо фемінітивів, то їх у друкованих ЗМІ було виявлено 16%. Ними найчастіше були такі як: діячка, поетеса, спортсменка, активістка, чемпіонка. Жінки на керівних посадах – директори, начальники, лікарі, вчителі і журналісти.
Найбільше фемінітивів зафіксовано у видання «7 днів Черкаси», на 2 місці – «Нова Доба», на 3 – «Черкаський край». Зовсім не вживали фемінітивів за період моніторингу газети «Вечірні Черкаси» та «Акцент».
Водночас у жодному з видань не зафіксовано сексизмів і гендерних стереотипів.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram