«Громадське ТБ: Черкаси» продовжує рубрику «Чи все у нас PROZORRO?» У цьому випуску ми розкажемо вам про те, як чиновники розпоряджалися нашими з вами грошима – з 7 по 14 листопада.
Із 7 по 14 листопада 2016 року в Черкаській області оголошено:
– за допороговою процедурою закупівель на загальну суму більш, ніж 10,7 млн грн;
– надпорогових закупівель на загальну суму 386,2 млн грн.
ЗРАДА 1
9 листопада 2016 року Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської ОДА оголосив тендер на будівництво мережі водопостачання у селі Сичівка Христинівського району Черкаської області. Термін виконання робіт - 1 місяць, очікувана вартість - 2,6 млн грн. Більшу частину цих коштів виділили з Державного фонду регіонального розвитку (далі ДФРР).
Тендер передбачає, зокрема, що до кінця 2016 року потрібно виконати усі земляні роботи.
Водопровід - справа потрібна, але час виконання земляних робіт у грудні - не найкращий. Чи можливо якісно виконати земельні роботи під чач снігопаду чи морозу – запитання риторичне. Проте мова йде про державну субвенцію з Державного фонду регіонального розвитку, яку чиновники поспішають «освоїти» саме до кінця року.
На думку експерта Артура Чемириса, часто подібні підряди завершуються кримінальними справами: на папері роботи виконані, а насправді – ні. Для прикладу, на сьогодні прокуратура розслідує кримінальну справу проти підрядників, які взимку минулого року за кошти ДФРР ремонтували каналізаційний колектор в м. Сміла. Досі колектор в експлуатацію не введено, хоча на папері роботи виконанні, а кошти підряднику виплачено повністю.
Гарантій того, що подібна історія за умов наявності фінансування не повториться у селі Сечівка – немає. Замовником не передбачено матеріальне забезпечення виконання договору.
ЗРАДА 2
На підставі рішення Виконавчого комітету Черкаської міської ради у Черкасах працює Єдиний тендерний комітет, який має право оголошувати торги у системі «PROZORRO». Саме він оголосив 9 листопада 2016 року торги на закупівлю медичних, хірургічних і стоматологічних інструментів та приладів загальною вартістю майже 4 млн грн.
В той же день - 9 листопада 2016 року - Комунальний заклад «Третя Черкаська міська лікарня швидкої медичної допомоги» (далі Третя міська лікарня) самостійно розмістив в системі «PROZORRO» оголошення про проведення торгів на закупівлю аналогічних медичнихінструментів та приладів на загальну суму 3,3 млн грн.
Оголошення торгів Третьою міською лікарнею порушує чинне рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради. Експерти нашого проекту Людимила Бордунос та Артур Чемирис звернулися за роз’ясненнями з цього приводу до чиновників.
Голова Єдиного тендерного комітету Олександр Барабоха пояснив: закупівлі комітетом оголосили на підставі відповідної заявки Департаменту охорони здоров’я. Чому в Третій міській лікарні вирішили самостійно закупити той же товар, він не знає. Заступниця голови тендерного комітету Третьої міської лікарні Тетяна Гавриленко пояснила: торги оголошені на підставі Листа-розпорядження Департаменту охорони здоров’я.
Натомість директор Департаменту охорони здоров’я Олег Стадник пояснив, що «паралельні» торги, організовані Третьою міською лікарнею, є «запасним варіантом». У разі якщо Єдиний тендерний комітет не зможе затвердити до оплати жодної з наданих пропозицій. Чиновник розуміє правову колізію цих подвійних торгів і припускає «що в рішення Виконавчого комітету можуть бути внесені певні зміни, що дозволяють у разі необхідності повноцінно провести торги Третій міській лікарні». Свою заявку до Єдиного тендерного комітету, заявив Олег Стадник, він не відкликатиме. Хто буде ініціювати внесення змін до відповідного рішення Виконавчого комітету Черкаської міської ради та коли їх погодять, невідомо.
Але виникає проблема: якщо необхідне медичне обладнання закуповуватиме Третя міська лікарня, Управління держказначейства не зможе зареєструвати договори з переможцем торгів та оплатити поставку товару. Тому що казначейство у своїй роботі керується рішенням Виконавчого комітету Черкаської міської ради про створення Єдиного тендерного комітету. У Третій міській лікарні розуміють про можливу проблему із реєстрацією договорів в держказначействі, однак виконують розпорядження профільного Департаменту.
Відмітимо, кошти, виділені на закупівлю медичних інструментів та приладів, є державною субвенцією. Якщо міська влада не втрутиться в цю ситуацію, кошти повернуться до державного бюджету. Місто може залишитися без потрібного медичного обладнання.
КМГО «Молода Черкащина» звернулася до міського голови Черкас з проханням втрутитися у ситуацію та усунути порушення при проведені закупівель міськими розпорядниками коштів.
ЗРАДА 3
У Черкаській області протягом останнього тижня в системі «PROZORRO» розміщено 11 угод, де вартість закупівлі кожної коливалася в межах 198-199,99 тис. грн. Це означає, що замовники цих закупівель навмисно занижували суми торгів, щоб обійти електронну систему «PROZORRO». Укладання «прямих» договорів без проведення конкурсу – найбільш зручний спосіб «завести» потрібного постачальника.
Нагадаємо, відповідно до закону «Про публічні закупівлі» без оголошення торгів в системі «PROZORRO» можна закуповувати товари та послуги на суму до 200 тис. грн, а роботи – до 1,5 млн грн.
Особливим небажанням проводити відкриті торги цього тижня відзначилася Черкаська обласна прокуратура. Вона прозвітувала одразу про три договори, вартість яких усього на декілька сот гривень менш, ніж 200 тис. грн. Прокуратура закупила комп’ютерну техніку, папір та бензин.
Крім працівників прокуратури, на цьому тижні варто відзначити Христинівську сільську раду, яка уклала договір з МП «Прометей» на поточний ремонт тротуару по вулиці Центральній на суму 199,992 тис. грн. МП «Прометей» за останні два тижні без жодного конкурсу отримало 13 підрядів від органів місцевого самоврядування Черкаської та Полтавської областей на загальну суму 2,3 млн грн. Предмет всіх договорів – поточний ремонт дорожньої інфраструктури, а термін виконання - до кінця 2016 року. Відповідно до фінансової звітності цього підприємства, доступної на сайті youcontrol.com.ua, станом на кінець 2015 року це підприємство мало основних засобів всього на 98 тис. грн та не здійснювало будь-якої господарської діяльності.
На думку експерта Артура Чемириса, всі замовники формально дотрималися законодавства, однак укладання «прямих» договорів без проведення відкритого конкурсу збільшує можливість чиновників недобросовісно розпоряджатися бюджетними коштами.
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram