Чому міська влада Черкас хоче відмовитися від «PROZORRO»?

20 жовтня 2016, 10:44

13 жовтня 2016 року на сайті Черкаської міської ради з’явився проект рішення, яким міська рада скасовує своє ж рішення про здійснення допорогових закупівель в обов'язковому порядку через «PROZORRO». Підставою для підготовки цього проекту стали звернення керівників закладів освіти й культури про неможливість використання бюджетних коштів через низькі пороги закупівель: не можливо оперативно придбати необхідні товари/послуги та оперативно реагувати на аварійні ситуації, інформує Громадське ТБ: Черкаси.

Тому директори шкіл, дитячих садочків просять «привести рішення ЧМР у відповідність до Закону України «Про публічні закупівлі», що дасть їм можливість «оперативно вирішувати нагальні господарські проблеми». Ми поцікавилися в ініціаторів звернення, міських керманичів та експертів, що вони думають із цього приводу.

Вікторія Феофілова, громадська активістка: «Законом про публічні закупівлі регулюється використання електронної системи «PROZORRO» від тендерних сум, тобто від 200 тис. грн. по товарам і послугам і від 1,5 млн грн по роботам. Рішення Черкаської міської ради було про те, щоб застосувати систему «PROZORRO» до сум нижчих: від 30 тис грн. для товарів і послуг та від 100 тис грн для робіт. Насправді, величина бюджету, який витрачається на допорогових закупівлях досить суттєва – це близько 120 млн грн. Тому важливо, щоб ці кошти також витрачалися прозоро і також витрачалися з економією».

Тетяна Скорик, директорка Черкаської школи №28, голова ГО «Асоціація керівників шкіл міста Черкаси»: «Керівників шкіл не влаштовує ситуація з тим, що при введенні системи «PROZORRO» визначено поріг закупівель 30 тис. грн. Тобто якщо сума закупівельних матеріалів перевищує 30 тис., тому ми вже не можемо купити по «PROZORRO» а маємо переходити на тендер. А система побудована таким чином, що директор, навіть маючи відокремлену бухгалтерію, сам не може купувати товари через систему «PROZORRO». Тільки через централізовану бухгалтерію нашого департаменту. І складається ситуація така, що якщо мені за бюджетними призначеннями треба купити стільців на 8 тис… От уявіть собі, якщо навіть 5 шкіл захочуть купити стільці, ми подаємо одночасно заявку в централізовану бухгалтерію (це вже 40 тис.) і все – ми вже не можемо через «PROZORRO» купити. А тільки треба йти на тендер. А це 2 і більше місяці буде продовжуватися ця процедура закупівлі.

Тому ми звернулися з листом, що, можливо, як вихід із цієї ситуації, – це підняття пороги. Щоб було не 30 тис., а 50 хоча б чи 60. Або за досвідом Києва. Там кожна школа може сама здійснювати закупівлі через «PROZORRO». Ми так думаємо, бо нам так говорять. А якогось аналізу глибокого, такого не відбувалося. Це інформація з департаменту. Вони не можуть оформити заявку, бо є оце проблема з порогом».

Директорка школи, яка готувала звернення до міської ради з проханням підвищити пороги, плутається у процедурах і визначеннях. Тому ми йдемо до міських керманичів запитати, чому вони вирішили повернутися до високих порогів закупівель:

Олександр Радуцький, секретар Черкаської міської ради: «Проблем узагалі не існує. Я пояснюю, що вони звертаються до департаменту, щоб були проведені тендери і вони виставляються. У нас за весь час було проведено 30 допорогових тендерів. Це дуже мало».

Чому так? – запитуємо у Олександра Радуцького.

Олександр Радуцький, секретар Черкаської міської ради: «Я думаю, що це питання потрібно задати тим, хто проводить ці тендери, Департаменту економіки та розвитку».

Йдемо до керівника Департаменту економіки з тим самим запитанням: чому департамент освіти не може оперативно закуповувати необхідні товари і послуги через «PROZORRO»?

Ірина Удод, директор Департаменту економіки та розвитку Черкаської міської ради: 

«Чому вони не можуть оперативно вирішити ці питання, я думаю, що вони (школи та дитячі садочки) самі краще скажуть про це. Але питання в тому, що тендерний комітет, який визначений закупівельною організацією в Черкаській міській раді приймає заявки безпосередньо від розпорядників коштів. Самі департаменти напевно, що ці заявки групують і потім вже подають безпосередньо до тендерного комітету. Ми працюємо лише із заявками розпорядників коштів. До нас надходять заявки від департаментів (Департаменту освіти, Департаменту культури, Департаменту охорони здоров’я) і як тільки вона надходить, ми одразу її публікуємо в електронній системі «Прозорро». Тобто тут ми в терміни усі повністю вписуємося».

Богдан Бєлов, заступник директора департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради:

«Ні в якому разі ні департамент освіти, ні жоден інший департамент Черкаської міської ради не заперечує і не проти використання системи «PROZORRO». Ми тільки за. Наша місцева рада понизила допорогові закупівлі до 30 тисяч. Гарне рішення, мудре, у «PROZORRO» можна і від 1 тисячі і від 3 тисяч працювати. Але був не врахований один дуже важливий момент – те, що в департаменті освіти Черкаської міської ради усі 53 садочки «сидять» на одній централізованій бухгалтерії. І, відповідно, коли ми маємо на всі садочки 30 тис. грн на придбання того чи іншого товару, наприклад, коли якийсь краник зірвало чи батарея потекла, то ці закупівлі ми повинні робити через «PROZORRO». І ця процедура затягується в часі. Єдиний тендерний комітет дрібні заявки по 600 чи 700 гривень…  Нас забюрократизували оцим рішенням про те, що опустили пороги і визначили єдиного закупівельника. Плюс кожну заявку потрібно погодити у двох заступників міського голови. Тому процедура затягується в часі».

Вікторія Феофілова, громадська активістка: «Дійсно, якщо потрібно зробити закупівлі, а закупівлі не проводять, то це проблема. Але це не є проблемою системи, яку зараз хочуть відмінити. В них є нарікання, що їм не дають самостійно бути замовниками. Але це все можна було б вирішити, наприклад, внесенням змін у рішення. Тому що ідея єдиного тендерного комітету виходила від міської влади, департаменту економіки. Вони самі її запропонували, нав’язали тоді. Бо в нашому проекті, який лобіювала громадськість, цього єдиного тендерного комітету не було. Так і планувалося, щоб заклади робили закупівлі самостійно. Але зараз заклади жаліються на єдиний тендерний комітет. І замість того, щоб сісти і вирішити, чи дійсно це проблема в тендерному комітеті, чи, можливо, це проблема в департаментах, де ці заявки застрягають. Замість того, щоб знайти вирішення проблеми, наша влада вирішила взагалі скасувати це рішення. Це є дуже нелогічно».

Денис Сілін, координатор системи «PROZORRO» в Дніпропетровській області: «У вас є проблема в тому, що збирають оці заявки, а після цього вони відлежуються. Система дозволяє проводити торги від 2-х до 7-ми днів. А у вас місяць вони тільки розглядаються і не оприлюднюються. В цьому є проблема. Яка причина? Бажання керівників міста контролювати усе і контролювати закупівлі в ручному режимі. Тут є небажання керівників міста впроваджувати реформи.

В Дніпрі є централізована бухгалтерія. Але є окрема кількість шкіл, які купують напряму через систему. Кожна школа проводить торги. В деяких містах по 50-60 шкіл і садочків, які проводять торги самі. В них проблем немає.

І коли кажуть, що в них є проблеми, то швидше за все, є проблема в тому, що вони хочуть красти. Тому якщо є воля конкретного лідера, то все буде проходити нормально. Але якщо в нього волі немає, то буде така ситуація, як у вас».

Почути думку міського голови Черкас Анатолія Бондаренка з цього питання нам не вдалося. Хоча наші журналісти неодноразово зверталися до нього з проханням про інтерв’ю. Наше видання готове опублікувати його позицію.

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору