У макроекономіці є таке поняття як «ефект храповика». Храповик – це така деталь у механізмах, яка дозволяє їм крутитися лише вперед. Так це діє і в економіці в усьому світі. Ціни зростають часто, а от знижуються дуже і дуже рідко.
В Україні є ще й своя специфіка, яка пов’язана ще з відповідним законом. Зазвичай ціни знижуються тоді, коли існує велика конкуренція. У нас же, на жаль, багато галузей є монополізованими. В таких умовах ціни не падають.
Існує і третій чинник. Навіть якщо галузь конкурентна, то в цій ситуації зниження цін має стосуватися імпортної продукції. Тобто тієї, яку ми закуповуємо за долари. На ту ж продукцію, яка виробляється в нас, курс долара дуже мало впливає. Хіба що на паливно-мастильні матеріали. Саме ці три проблеми й зумовлюють те, що ціни не дуже знижуються при зниженні долара.
Ну і варто згадати ще про один ефект, пов’язаний із попередніми закупівлями. Якщо підприємець закупив певний товар за певними цінами, то тепер він, звісно, не захоче реалізовувати його собі в збиток.
Доктор економічних наук, професор кафедри економіки та міжнародних економічних відносин Черкаського національного університету Євген Кирилюк