Черкаси стали сотим містом світу, яке побачило унікальний іконопис на дощечках з-під набоїв

27 липня 2024, 18:56

Фото зі сторінки Черкаського художнього музею

Виставку за проєктом київських художників Софії Атлантової, Олександра та Германа Клименків “Святі воїни” відкрили в Черкаському художньому музеї. Вона присвячена мистецьким пошукам, філософським роздумам та медитаціям на тему російсько-української війни.

Головна мета проєкту “Святі воїни” — перетворити символ смерті (ящик з під набоїв) на символ життя через написану на ньому ікону. Виставка на ящиках з-під набоїв вже експонувалась у 20 країнах світу, у 99 містах та на 172 локаціях.

“Святі воїни” — є логічним продовженням проєкту “Ікони на ящиках з-під набоїв“, який було започатковано київськими митцями ще 2014 року. За словами головного ідейника цього мистецького проєкту, відомого художника, мистецтвознавця, письменника та члена Спілки художників України Олександра Клименка, перебуваючи на фронті він звернув увагу на ящики з-під набоїв. І вони нагадали йому ті дощечки, на яких пишуться ікони. Тоді й виникла чудова думка поговорити через живопис про війну мовою традиційного сучасного мистецтва. І мовою, зокрема, тих художників, що творили тисячу років тому, - іконопису.

За словами Олександра, це поєднання непоєднувального викликає в людей неочікуванні відчуття. Дійсно, виставка показує не просто релігійні атрибути, але й певною мірою культурологічний феномен - промовистий артоб’єкт. Адже всі ящики, що послугували художникам основою для створення ікон, були свідками пекла війни в найгарячіших містах, які боронили та боронять наші захисники. Перевезені та передані митцям волонтерами і самим військовими. Та й самі ікони є промовистими свідками цієї війни.

Святі Мартін, Дімітрій, Яків, Юрій, Геріон, Маврикій, архангел Михаіл, святий Артемій та багато інших представників найшанованішого в світі святого небесного воїнства представлені нині в унікальному іконостасі, що експонується в Художньому музеї.

- Цей проєкт не просто про війну в Україні зараз. Це про історію воєн починаючи від князя Святослава, або князя Володимира. Ми знову зтикаємось з класичною історєю, коли на нас суне орда зі Сходу і йде через українські степи на Захід. І саме ми маємо зупинити цю нищівну орду. На кожному витку історії ми це робимо. Мабуть, це і є наша історична місія, - розповів один із авторів унікальної експозиції Олександр Клименко. - Ми бачимо повторення історії, коли так само, як у давнину, сатана піднімається та намагається перетворити світ на пекло. Ікона архангела Михаіла (як і звісно, всі інші) має свою певну символіку. Знову ж таки ми бачимо, що українські військові так само воюють із сатаною. Тут намальовані знаки, які натякають на умовну присутність прикордонників, які пускають, або не пускають перетинати кордон. Земний та духовний.

Місія ж митців, які створили це іконописне диво, - підтримати благодійні ініціативи та проєкти, спрямовані на допомогу українським військовим та мирним мешканцям, які постраждали від російської агресії.

Цикл ікон об’єднує в собі стилістику візантійського, давньоукраїнського, готичного та ренесансного мистецтва, таким чином об’єднуючи іконописні традиції Сходу та Заходу.

Митці застосовують техніки малювання темперою, графіку та обережного вкраплення сусального золота. Дощечки з-під набоїв, що побували в пеклі боїв, енергетично наповнюють ікони новими сенсами.

- Святий Юрій та святий Яків, виконані класичною європейською технікою, кризаль. Сіра графіка на синьому полотні. Ці дощечки від ящиків — з Бахмуту, - доповнив свою розповідь Олександр Клименко. - Святий Яків свого часу допоміг іспанцям вибити маврів з території своєї країни. У нас є така ж сама своя реконкіста. Ми всі пам’ятаємо, що Крим є Україною. А це - остання дошка з Авдіївської “промки”. Класичний сюжет в українському іконописі, де зображений Юрій змієборець, який знищує дракона.

На відкритті виставки невипадково було присутньо чимало військових 15-го мобільного прикордонного загону “Сталевий Кордон”. Спеціально для цих захисників було написано та подаровано під час презентації одну з ікон. У свою чергу командир підрозділу “Сталевий Кордон” Костянтин Безпалько подякував художникам за їхній внесок у Перемогу та вручив Олександру Кліменко особливу відзнаку та 100 мл гільзу від гармати БС-3, яку було привезено з місця супротиву на Харківському напрямку.

- Від себе особисто та бійців 15-го мобільного прикордонного загону хочу подякувати за ці чудові роботи, що вселяють в нас віру. Світло переможе Темряву, а Правда переможе Кривду, - підкреслив він.

Цивільні шанувальники мистецтва також надихнулись особливою виставкою. Серед них науковий співробітник Черкаського обласного краєзнавчого музею Марина Цибенко.

 - Останні роки поширився мистецький напрямок мілітарі-арту. Через це митці отримали можливість висловити через свої мистецькі твори власну громадянську позицію. Сьогодні київські художники представляють дуже високий європейський рівень іконопису. Ми розуміємо, наскільки важко відтворити старі техніки, які виглядають надзвичайно вишукано. Дуже подобається, що автори цих інокописів звертаються до образів таких шанованих святих, як святий Димитрій, Архангел Михаїл, святий Юрій. Це зачіпає пласти нашої української свідомості. До щему. Не може не вражати, що виконані вони на дереві від ящиків з під набоїв та снарядів, які побували можна сказати у справжньому пеклі війни,- поділилась враженнями жінка.

Тетяна Балякіна

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись

Коментарі

Вгору