Унаслідок повномасштабної війни в Україні поглибилась паливна криза. Через це на АЗС утворюються кілометрові черги, а вартість палива подекуди сягає 65 гривень за літр. Також дорожчає і проїзд у громадському транспорті. Журналісти "Про все" поспілкувалися з черкащанами, які обрали для себе велосипеди замість маршруток та автівок.
Фельдшер з медицини невідкладних станів Сергій Тригуб пересів із автомобіля на велосипед ще з березня, коли почала дозволяти погода.
- Дуже здорожчало паливо. Альтернатива: або електромобіль, або ж велосипед. У мене дизельне авто, тому доводилося довго стояти в черзі. На маршрутці теж довго їхати, тільки 20-30 хвилин потрібно її чекати на зупинці. А на велосипеді я ні від кого не залежу і дістаюся до роботи навіть швидше, ніж автобусом. Єдина проблема зараз із дощем. Якщо погодні умови не підходять, то, звичайно, користуватися велосипедом не дуже зручно, - розповідає Сергій.
Фельдшер каже, що у Черкасах, на жаль, не все облаштовано для комфортної їзди на велосипеді, а в багатьох місцях немає відповідних доріжок.
- Водії на дорогах не звикли та непристосовані до велосипедистів, не всі велосипедисти їздять за правилами дорожнього руху. Це також одні із проблем.
Сергій говорить, що спочатку думав над тим, аби придбати собі самокат, але потім зрозумів, що це доволі небезпечний транспорт.
- Їздити, наприклад, на електросамокатах небезпечніше, ніж на велосипеді. Ми скільки разів виїздили на подібні ДТП, які ставалися переважно через те, що у самокатів маленькі колеса і водії втрапляли до ям. Зараз я замовив собі "фетбайк" - велосипед на широких колесах, на якому можна кататися і по місту, і поза ним. Це ніби джип серед велосипедів, - розповідає фельдшер.
А тим, хто лише збирається пересісти на велосипеди, Сергій радить ретельно обирати транспортний засіб.
- Нині є багато різновидів. Всі велосипеди різні за вагою та за зручністю. Якщо вже вирішили купити - то його варто добре оглянути, потримати в руках. Головне наважитися на велосипед, а потім вже й не захочеться пересідати на щось інше. Я думаю, аби всі, кому не потрібно дуже часто кудись їздити, пересіли на велосипеди - то було б і чистіше, і дороги стали менш завантаженими. І для нас, лікарів, було б краще, адже велосипед - це здоровий вид транспорту, - додає фельдшер.
Диспетчер екстренки Тамара Литвиненко проїжджає на велосипеді понад 30 кілометрів на роботу. Пересіла на "двоколісного" у травні, якраз коли почала активно зростати ціна на паливо та вартість проїзду в громадському транспорті.
- Я живу в селі Нечаївка Черкаського району, від якого до мого місця роботи 32-34 кілометри. Були такі випадки, що із села цілу добу не було жодного автобуса. У Черкасах теж тролейбуси ходять рідко, маршрутні автобуси часто переповнені. Тому поки гарна погода, скоро літо, я вирішила пересісти на велосипед. Так я ні від кого не залежу і точно знаю, що доїду до роботи, - говорить Тамара.
Вона розповідає, що раніше, коли працювала у сільській місцевості, часто до роботи діставалася велосипедом. Але коли перейшла працювати в Черкаси - на велосипед майже не сідала.
- Тому коли знову вирішила скористатися "двоколісним", було дуже важко, боліли ноги, навіть думала, що не доїду. Але вже звикла. Зараз труднощі виникають через те, що автомобілі та автобуси часто "підрізають" велосипедистів на дорогах.
Також Тамара говорить, що із собою обов'язково возить дощовик та воду.
- Звичайно, потрібно із собою мати те, чим можна підкачати колеса. Також раджу зараз брати головний убір, адже сонце сліпить очі, що може буди небезпечно, - каже диспетчер та зазначає, що на велосипеді їздитиме доти, доки дозволятиме погода.
- Навіть якщо стане прохолодніше, то просто вдягатимуся тепліше. А на зимовий період вже шукатиму інші варіанти, - говорить Тамара.
Громадський активіст та один з ініціаторів транспортної реформи в Черкасах Павло Мосійчук регулярно їздить на велосипеді ще з 2020 року, коли власноруч зібрав цей транспортний засіб.
- У Черкасах класна велоспільнота, яка організовує різні івенти. Якщо говорити про велосипед, як про транспорт на щодень, це доволі зручно та, на відміну від автівок, немає проблем із заправкою. Проте є проблеми з тим, де залишати велосипеди, адже їх часто крадуть. Тому навіть коли я працював у мерії, велосипед стояв у моєму кабінеті. Також велика проблема в тому, що у Черкасах відсутня велоструктура, а ті смуги, які намагалися зробити, зовсім не придатні для користування та не відповідають будівельним нормам, - говорить Павло.
Зараз Павло проїжджає близько 15-20 кілометрів на день. Він говорить, що раніше їздив більше, адже мав більше вільного часу.
- Велосипед - швидкий транспортний засіб, корисний для здоров'я та дає можливість проїхати там, де цього не може інший транспорт. З мінусів - зараз велосипеди дуже дорогі. Також люди забувають, що потрібно дотримуватися правил дорожнього руху і це велика проблема. У мене є, так би мовити, невелике хобі - наздоганяти людей, які їздять на самокатах/велосипедах у темну пору доби без світла та робити їм зауваження, - розповідає Павло та радить усім, перед тим, як виїхати на вулиці міста, пройти тести на знання правил дорожнього руху.
- Якщо ви вже вирішили придбати собі перший велосипед - не потрібно гнатися за чимось дорогим чи модним. Краще поїздити на звичайному, бюджетному варіанті та розібратися, що і як. І головне - їздити. Чим більше, тим краще.
Юрист Максим Полішкевич говорить, що найбільше його бентежать великі черги на АЗС та незручність у придбанні пального.
- Не те, щоб мені було начхати на ціну пального, але я прихильник ринкової економіки і розумію, що криза спричинена саме державним регулюванням цін. Ніхто не хоче продавати пальне дешевше, ніж купує його в Європі. Тому я по-філософському ставлюся до зростання ціни. Але витрачати по декілька годин на черги для того, щоб заправити автомобіль на 20 літрів, я не готовий, - каже Максим, - Тому вирішив пересісти на велосипед саме після того, як простояв у черзі й переді мною закінчилося пальне. Я приїхав додому, поставив автівку і пішов по велосипед.
Юрист розповідає, що живе та працює в центрі міста, тому велосипедом користується тільки тоді, коли потрібно поїхати на великі відстані.
- Я ненавиджу наш громадський транспорт. Я обома руками за нього, але вважаю, що у нашому місті він не дуже якісний. Автобуси та тролейбуси ходять рідко, переповнені, неможливо планувати свій час. Якби у Черкасах покращили велоструктуру, було б просто прекрасно. Тоді навіть і не було б об'єктивної потреби в автомобілях у межах міста. Але інфраструктури бракує, - додає Максим.
Нагадаємо, що Уряд України вирішив призупинити регулювання цін на бензин за результатами засідання оперативного штабу 17 травня.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: “Проїзд може коштувати і 15 гривень”: черкаські перевізники попросили міську владу переглянути тариф
Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram