Шахрайський “інтернет-гачок”: черкащанам пояснили, як не стати жертвою фінансових махінацій

12 квітня 2021, 18:02

фото тематичне

З початком пандемії коронавірусу українці почали частіше користуватися банківськими картами, замовляти товар та оплачувати послуги в інтернеті. Збільшилися також ризики натрапити на різного виду шахраїв, адже і нині є багато необізнаних у платіжній безпеці людей. 

Шахраї можуть викрасти ваш фінансовий мобільний номер, який фактично є ключем до банківського рахунку. Зробити це просто, якщо ваш номер не прив’язаний паспортом до мобільного оператора або у вас немає з ним контракту. 

Також шахраї можуть зламати електронну пошту, де чи не всі зберігають скани документів чи паролі від соціальних мереж. 

За інформацією Національного банку України, кількість випадків шахрайства у 2020 році збільшилася, якщо порівнювати з 2019 роком – до 101 тис. випадків проти 72 тис. випадків.

За словами головного фахівця Управління зв’язків з громадськістю та фінансової обізнаності НБУ Тетяни Машлаковської, повернути гроші після таких махінацій складно. Тому найкращою протидією шахрайству - є фінансова обізнаність.

Що можна повідомляти про свою банківську карту

- Тільки 16-значний номер картки.

Шахраї під різними хитрощами намагаються виманити у своїх жертв більше інформації. Проте пам’ятайте - всі інші дані, то велика таємниця. 

За жодних обставин не повідомляти шахраю:

  • тризначний номер на звороті картки;
  • код з SMS або з повідомлення у месенджер;
  • пароль до вашого інтернет-банкінгу.

Обираємо складний пароль

Складний пароль може містити:

- 8 і більше символів;

- великі та малі літери;

- цифри та спеціальні знаки/символи

Під час створення паролю не використовуйте:

- Загальновідомі комбінації паролей (наприклад, Qwerty12, Password123456, Admin1234 та подібні).

- Послідовне/зворотнє написання символів або цифр.

- Особисту персональну інформацію (дата народження, адреса, номер телефону тощо).

Як захистити свій PIN-код?

  1. Надійно зберігати та не розголошувати.
  2. Прикривати рукою клавіатуру під час введення PIN-коду, навіть, якщо поряд нікого немає. Якщо на банкоматі буде встановлення мініатюрна відеокамера, вона не зможе розпізнати PIN-код. 
  3. Змінювати PIN-код до картки: регулярно - 1 раз на 3 місяці; ситуативно - якщо виникла підозра, що ще хтось його може знати.
  4. Перевіряти зовнішній вигляд банкомату та автоматизованого терміналу банківського самообслуговування. 

Шахраї також полюють на мобільний номер телефону, який прив’язаний до банківських рахунків

На цей номер надходять: 

  • коди підтвердження операцій,
  • паролі від банків,
  • інформація про баланс коштів на  рахунках.

Як захиститися? 

- Не використовувати номер телефону, який прив’язаний до банківського рахунку в соціальних мережах, оголошеннях та для контактів з контрагентами / клієнтами.

- Відключити послугу віддаленої заміни SIM-карти у свого мобільного оператора.

- Встановити PIN-код на SIM-карту зі складним 8-значним паролем та пароль блокування телефону.

- Зареєструватися в онлайн-кабінеті мобільного оператора. 

- Перейти на контракт з мобільним оператором.

Тримати в секреті:

  • логін на пароль до онлайн-кабінету мобільного оператора;
  • SMS-коди операторів;
  • PUK-код та серійний номер SIM-картки.

Аферисти розсилають SMS-повідомлення про переказ коштів з платіжної картки

Ззовні SMS мало чим відрізняється від справжнього повідомлення від банку. Жертві потрібно виконати наступні вказівки. Якщо переказ особа не здійснювала, потрібно зателефонувати «Псевдо-банку» за номером вказаним в SMS або перейти за посиланням.

Якщо особа вірить SMS, то переходить за посиланням на шахрайський сайт, де під виглядом блокування шахрайської транзакції і автоматичного повернення грошей пропонується ввести:

  • номер телефону; 
  • пароль до інтернет-банкінгу; 
  • всі реквізити карти; 
  • SMS-код (код підтвердження проведення операції). 

Якщо особа вірить SMS і телефонує за вказаним номером телефону, шахрай веде жертву на цей же шахрайський сайт.

Як цього уникнути? 

Правило просте - телефонуй банку за номером, вказаному на звороті  платіжної картки.

Нікому та за жодних умов не повідомляйте:

  • Тризначний номер на звороті картки
  • Пароль в інтернет-банкінг
  • Коди банків та мобільних операторів

Правила онлайн-покупок

Завжди тримайте в секреті:

  • Тризначний номер на звороті картки
  • Коди банків та мобільних операторів
  • Паролі в інтернет-банкінг

Повідомляй лише 16-значний номер карти. Також можна, але не обов’язково, повідомити своє ім’я та прізвище.

Користуйся віртуальною карткою для покупок онлайн (перераховуйте на неї тільки ту суму, яка необхідна для покупки)

Перевіряйте продавця/покупця на сервісі Кіберполіції «STOP FRAUD».

Перевіряй сайт, послугами якого збираєшся скористатися, на наявність в списку шахрайських сайтів на сервісі Black List ЄMA.

Будьте уважними до сайтів, де купуєте та оплачуєте товар.

Ввели реквізити картки і зрозуміли, що сайт шахрайський? Негайно заблокуй картку (зателефонуй на гарячу лінію банку, вказану на звороті картки або через інтернет-банкінг).

Шахраї телефонують та представляються працівниками банку

Наприклад, повідомляють, про кібератаку на ІТ-систему банку: «Ситуація під контролем, ми робимо все можливе. Задля вашої безпеки, просимо перерахувати гроші на тимчасовий рахунок».

Не варто і казати, що тимчасовий рахунок, це, звісно ж, рахунок шахрая.

Якщо ви сумніваєтеся у правдоподібності слів “працівника банку” - варто одразу покласти слухавку та зателефонувати до банку за номером, що вказаний на звороті картки.

*Статтю підготовлено в межах спільного проекту Українського кризового медіацентру та Естонського центру східного партнерства «Побудова демократичної стійкості в Україні шляхом зміцнення місцевих та регіональних ЗМІ», який фінансує Фонд Emerging Donors Challenge та Міністерство закордонних справ Естонії за рахунок коштів з розвитку співпраці.

Усі найцікавіші новини Черкас та регіону можна отримувати на нашому каналі в Telegram

Поділитись
Вгору